1.045.445

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Görög művészet

Szerző
Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Corvina Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött keménykötés
Oldalszám: 383 oldal
Sorozatcím: A művészet története
Kötetszám: 3
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 23 cm
ISBN: 978-963-13-5654-0
Megjegyzés: Színes fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A görög művészet története Krisztus születése előtt háromezer évvel kezdődött az Égei-tenger szigetein, ezen belül is a legfontosabb szerep Krétának jutott. Ebben a térségben jött létre az a csodálatos civilizáció, amely két szakaszra osztható: a minószira és a mükénéire. Az előbbi korszakban épült a hatalmas knósszoszi palota, amelyet egy angol régész, Arthur Evans tárt fel az 1900-as években. A knósszoszi palotát - akárcsak a vele egyidős phaisztoszit - látványos, kivételesen élénk és üde, pompás ruhát viselő táncosnőket, papokat és papnőket ábrázoló falfestmények díszítették. A kerámiatárgyak festett díszítései segítségével végigkövethetjük, miként vált egyre stilizáltabbá a minószi képzőművészet. Az i. e. XV. század táján a mükénéi királyságok meghódították és lerombolták a minószi városokat. Megépültek az első erpdített görög akropoliszok, vagyis Mükéné és Tirünsz erődje. Ezekbe olyan diadalkapukon lehetett bejutni, mint a mükénéi Oroszlános kapu. Létrejöttek az első... Tovább

Fülszöveg

A görög művészet története Krisztus születése előtt háromezer évvel kezdődött az Égei-tenger szigetein, ezen belül is a legfontosabb szerep Krétának jutott. Ebben a térségben jött létre az a csodálatos civilizáció, amely két szakaszra osztható: a minószira és a mükénéire. Az előbbi korszakban épült a hatalmas knósszoszi palota, amelyet egy angol régész, Arthur Evans tárt fel az 1900-as években. A knósszoszi palotát - akárcsak a vele egyidős phaisztoszit - látványos, kivételesen élénk és üde, pompás ruhát viselő táncosnőket, papokat és papnőket ábrázoló falfestmények díszítették. A kerámiatárgyak festett díszítései segítségével végigkövethetjük, miként vált egyre stilizáltabbá a minószi képzőművészet. Az i. e. XV. század táján a mükénéi királyságok meghódították és lerombolták a minószi városokat. Megépültek az első erpdített görög akropoliszok, vagyis Mükéné és Tirünsz erődje. Ezekbe olyan diadalkapukon lehetett bejutni, mint a mükénéi Oroszlános kapu. Létrejöttek az első monumentális föld alatti sírok is, amelyekből rendkívül értékes sírmellékletek kerültek elő: többek között szenzációs aranytárgyak, például az Agamemnón-maszk. Vissza

Tartalom

1. AZ ÉGEI VILÁG 15
A kükladikus művészet 16
A plasztikus forma fejlődése 17
Műelemzés: Zenészszobrocskák 18
Az edénykészítés 20
A minószi civilizáció 22
Az első paloták 23
Az újabb paloták 24
Az írás 26
A krétai művészet: az ember és a természet kapcsolata 27
A falfestmények 30
Műelemzés: Tengeri expedíciót ábrázoló freskó 34
Az agyagművesség 36
A vésett kövek 40
A kőedények 41
Az ötvösmunkák 42
Fókuszban: A vallás 46
A mükénéi civilizáció 50
A városi építészet 52
A nekropoliszok 55
Művészet és kézművesség a nagy hatalmú katonai arisztokrácia szolgálatában 57
Az elefántcsont megmunkálása 58
A plasztika 61
A festészet és az agyagművesség 62
A mükénéi aranyművesség 64
Műelemzés: Agamemnón maszkja 66
2. A „SÖTÉT" KOR ÉS A POLISZ SZÜLETÉSE 69
A protogeometrikus kor (i. e. 1050-900) 70
Az agyagművesség és más művészeti ágak: a természetábrázolás háttérbe szorulása 70
A lakóházak és a kultuszhelyék 70
A geometrikus kor (kb. i. e. 900-700): az újjászületés időszaka 73
Az agyagművesség: a geometrikus motívumok használata és a figurális fríz megjelenése 74
Az építészet: a templom születése 78
Öntés, vésés, domborítás 81
Műelemzés: Dipülon-amfora 82
Az orientalizáló kor (i. e. 700-600): keleti hatások az átalakuló görög művészetben 84
A korinthoszi kerámia: a feketealakos technika születése 87
Műelemzés: Chigi-olpé 90
Fókuszban: A hadsereg 92
A protoattikai stílus Athénban 94
A szigetek kerámiaművészete: az ornamentális ízlés 95
A templomépítészet 98
A daidaloszi stílus és a monumentális szobrászat születése 100
A bronzművesség 103
Fókuszban: A pénzérmék 104
3. AZ ARCHAIKUS KOR: AZ ARISZTOKRATIKUS POLISZ TÜNDÖKLÉSE 107
Az oszloprendek megszilárdulása 108
A dór oszloprend 109
Az architektonikus szobrászat: az első narratív próbálkozások 110
Az ión oszloprend 112
A kincsesházak 114
A szobrászat: küroszok és korék 116
Daidaloszi és ión hatás Attikán kívül 121
Az emberábrázolás fejlődése az i. e. VI. században 123
Az első szoborcsoportok 124
Műelemzés: Peploszos koré 126
A halotti sztélék 129
Új utak a vázafestészetben 130
Korinthoszi hatás az athéni agyagművességben 133
Műelemzés: Francois-kratér 136
A tirrén amforák 138
Az athéni kerámia térhódítása: Amaszisz, Lüdosz és Exekiasz 140
Műelemzés: Vixi kratér 144
A kismesterek míves ivóedényei 146
Az etruszk piacra szánt kerámiák: Nikoszthenész műhelye 148
Spárta: az Arkeszilasz-festő 150
A keletgörög agyagművesség 151
A vörösalakos technika megjelenése 152
Az úttörők 153
A műhelyek szakosodása: a nagy vázák, illetve az ivóedények festői 155
Fókuszban: A sport 156
A Panathénaia-amforák 160
A kései feketealakos ábrázolások 161
4. A KLASSZIKUS KOR: ATHÉN HEGEMÓNIÁJA 163
A szigorú stílus kora (i. e. 480-450) 164
A szobrászat: szakítás az archaikus frontalitással 166
Kritiosz Ephebosza és a Zsarnokölők 167
Kalamisz szobrászi tevékenysége 170
A delphoi kocsihajtó 171
Az eleutherai Mürón 173
Az olümpiai mester 174
Műelemzés: A riocei bronzszobrok 178
A templomok és az urbanisztikai tervezés 182
A festészet: térmélység és távlati rövidülés 183
A nagyfestészet hatása a vázafestészetre 184
Fókuszban: A lakoma és a szümposzion 188
A klasszikus művészet (i. e. 450-430): az ideális kánon keresése
Pheidiasz remekművei 191
Krészilasz és Polükleitosz 194
Műelemzés: Polükleitosz: Dorüphorosz 196
Művészet a város szolgálatában: a Parthenón 198
Az Akropolisz többi épülete 202
A Héphaisztosz-templom 204
Apollón szentélye az árkádiai Basszaiban 205
Festők és vázafestők: Parrhasziosz és a „funkcionális vonal" 207
Az attikai fehéralapos léküthoszok 208
A Parthenón építését követő gazdag stílus (i. e. 430-400) 212
A halotti sztélék 216
Újabb építkezések az Akropoliszon: az Erekhtheion 218
A festészet új fejleményei: a chiaroscuro 220
Az i. e. V. század végi agyagművesség: manierizmus és miniatúraszerű ábrázolások 223
Műelemzés: A Meidiasz-festő hüdriája 224
5. A KÉSŐ KLASSZIKUS KOR: A MAKEDÓN KIRÁLYSÁG FELEMELKEDÉSE 227
Építészet és urbanisztika: a hagyomány megszilárdulása 228
A halikarnasszoszi Mauszóleion 230
Az urbanisztika 231
Fókuszban: A színház 232
A szobrászat: a formák dinamizmusa és a fény modulálása 235
Praxitelész 236
Szkopasz 237
Lüszipposz 238
Műelemzés: Lüszipposz: Apoxuomenosz 240
A halotti sztélék: a domborműtől a körüljárható szoborig 243
A fogadalmi domborművek 246
A figurális athéni kerámia hanyatlása 247
A festészet és a mozaikművészet 248
A verginai királysírok 249
Fókuszban: A zene 252
6. A HELLENIZMUS: A GÖRÖG KULTÚRA ÚJ DIMENZIÓJA 259
Az urbanisztika fejlődése 260
A görög város új elemei: a palota és a kereskedelmi agora 261
Hagyomány és újítás az építészetben 263
A magnésziai és a didümai ión szentélyek 264
Athén IV. Antiokhosz idejében 266
A milétoszi buleutérion 267
A szobrászat 269
Lüszipposz öröksége és a portré 273
Műelemzés: A gyermek lovas 2 7 6
Az alexandriai realizmus 278
A pergamoni „barokk" 279
A történelmi témájú szoborcsoportok 281
Műelemzés: A pergamoni oltár 282
A szentélyek szobrai 285
Műelemzés: Szamothrakéi Niké 286
A halotti sztélék hagyománya 288
A mitológiai témájú szoborcsoportok 291
A neoattikai stílus és a római megrendelők 295
Gemmák és kámeák 296
A keramika 298
A hellenisztikus festészet 299
Az isszoszi csatát ábrázoló kép 302
Nílusi tájak és csendéletek 304
Fókuszban: A nők 308
7. A GÖRÖGÖK MAGNA GRAECIÁBAN ÉS SZICÍLIÁBAN 311
Az első települések: az euboiai gyarmatok 312
Pithékusszai 313
Kümé 314
Két hippodamoszi alaprajzú város: Poszeidónia és Thurioi 318
Az építészet 320
A Magna Graecia-i templomok 322
A szicíliai templomok 324
Szürakuszai 326
A szelinuszi akropolisz 320
Akragasz: Templomok Völgye 332
A szegesztai templom 336
A színházak 338
A szobrászat 340
A daidaloszi stílus nyugaton 342
Az archaikus kor 344
A szigorú stílus 343
A klasszikus kor 352
A hellenisztikus kor 353
Bronzszobrok, -edények és -fegyverek 354
Az aranyművesség 355
A dél-itáliai görög agyagművesség 358
Műelemzés: Perzsa-váza 362
A canosai edények 364
A Gnathia-vázák 365
Rhütonok és plasztikus edények 366
A feketemázas kerámiatárgyak 368
A szicíliai görög agyagművesség 370
A Magna Graecia-i falfestészet 372
SZÓJEGYZÉK 376
IDŐRENDI TÁBLÁZAT 378
SZEMÉLYNÉVMUTATÓ 382

Susanna Sarti

Susanna Sarti műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Susanna Sarti könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Görög művészet Görög művészet Görög művészet Görög művészet Görög művészet

Több lap foltos.

Állapot: Közepes
4.900 Ft
3.920 ,-Ft 20
20 pont kapható
Kosárba