Előszó
EMLÉKEK, GORKÁK
KIESELBACH TAMÁS
A képekkel kapcsolatos egyik korai alapélményem annak felismerése volt, hogy mennyivel gazdagabb és izgalmasabb a magyar festészet annál, mint amit a könyvekből és a múzeumokból megismerhettem. Kerestem a helyeket, ahol ismeretlen képekre bukkanhatok, ahol új világok nyílhatnak ki előttem. Elkezdtem szisztematikusan kutatni és feltérképezni a magángyűjteményeket.
A nyolcvanas évek közepén ehhez a legtöbb segítséget Pethő Lillától kaptam, aki Komlós Péterrel társulva működtette a legendás Piktúra Galériát. Ez a Vitkovics Mihály utcai üzlet az államosítás utáni első magán-műkereskedés volt Magyarországon - mindaddig ez a tevékenység hivatalosan csupán a használtcikk-kereskedelem „fedőneve" alatt folyhatott. Lilla a BÁV-tól érkezett ide, nagy tapasztalatokkal és hatalmas kapcsolatrendszerrel. Rendszeresen jártam hozzá és rengeteget beszélgettünk. Nagyon kedves volt, jól ismerte a gyűjtőket, és talán meglátta bennem azt, hogy milyen szenvedélyesen érdekel ez a terület. Ő hozott össze többek között Kolozsváry Ernővel, és neki köszönhetem, hogy megismerhettem Kiss Horváth Lászlót is.
Laci az Intercontinental Szálloda recepciósaként dolgozott, miközben az ország egyik, ha nem a legnagyobb modern magyar iparművészeti kollekcióját hozta létre. Nagy tudású, rengeteget olvasó, a területet szenvedélyesen kutató gyűjtőként mindig a magyar művészet elhanyagolt, kevés figyelmet kapó, de annál nagyobb izgalmakat rejtő területeire koncentrált. Szoros szakmai kapcsolatokat ápolt a hazai és a nemzetközi porondon egyaránt, több jelentős iparművészeti tárgy került tőle neves magyar és külföldi közgyűjteményekbe.
Igazi beavatás volt számomra, amikor először meghívott Weiner Leó utcai lakásába. Ma is jól emlékszem: félhomály volt, három szoba színültig magyar iparművészettel és dizájnnal, főleg szecessziós és art deco tárgyakkal, bútorokkal. A falakon különleges festmények lógtak. Engem először persze ezek döbbentettek meg - többek között Mihály Rezső, Jaschlk Álmos és Tichy Gyula grafikái, majd a csúcspont, a hálószobában az egyik legjelentősebb Batthyány Gyula festmény, a Körhinta. Ezt a művet néhány más képpel együtt sikerült is megvásárolnom tőle.
De a tárgyak ugyanennyire lenyűgöztek. Olyan sűrűségben bomlott ki előttem a 20. század első felének magyar iparművészete, a szebbnél szebb kerámiák, fém- és üvegtárgyak tömege, hogy az első gondolatom megint az volt, amit sokszor éreztem a magángyűjteményekben meglátott festmények kapcsán: miért nem látok ilyen műveket a múzeumokban és a művészeti könyvek lapjain?
Ebben a varázslatos lakásban ismerhettem meg először reprezentatív válogatásban Gorka Géza munkásságát. Ráadásul itt megérinthettem, kézbe vehettem, minden oldalról megcsodálhattam ezeket a tárgyakat, ami ebben a műfajban a befogadás elengedhetetlen része. Ettől kezdve, ha módom volt, mindig megvettem az elém kerülő Gorkákat. Mivel az igazi szenvedélyem a festészet volt, ezeket a tárgyakat olyan gyűjtőknek kínáltam fel, akik erre a területre koncentráltak, akikről tudtam, hogy jó kezekben lesz náluk. Nem véletlen, hogy a legtöbb Kiss Horváth Lászlóhoz került. De mindig tartottam magam körül néhány válogatott darabot: ...
Vissza
Fülszöveg
A könyv Gorka Gézának (1894-1971), a 20. századi magyar iparművészet egyik legnagyobb virtuózának páratlanul sokszínű életművét tárja az olvasó elé.
Gorka hosszú pályafutása alatt készített art deco és népies kerámiákat, habán-ihletésű és modern darabokat, korongolt edényeket és formába préselt plasztikákat, asztali dizájntárgyakat és nagy léptékű kültéri alkotásokat. Karrierjét - a történelem viharai ellenére - rangos szakmai díjak és kereskedelmi sikerek kísérték itthon és a nagyvilágban. Több keramikus manufaktúrát alapított, de saját nógrádverőcei műhelyében is örökké lobogott az égetőkemence lángja. Kezei közül sorra kerültek ki a különleges és egyedi mázú kerámiák. Verőcei háza ma emlékmúzeum, de örökségét egy teljes keramikus dinasztia vitte tovább; ma a magyar art deco és a „retró" kerámiaművészet ikonjaként tiszteljük.
Chovanecz Balázs műgyűjtő lehetetlent nem ismerve másfél évtized alatt hozta létre minden korábbinál teljesebb és nagyobb Gorka Géza gyűjteményét. Az ő...
Tovább
Fülszöveg
A könyv Gorka Gézának (1894-1971), a 20. századi magyar iparművészet egyik legnagyobb virtuózának páratlanul sokszínű életművét tárja az olvasó elé.
Gorka hosszú pályafutása alatt készített art deco és népies kerámiákat, habán-ihletésű és modern darabokat, korongolt edényeket és formába préselt plasztikákat, asztali dizájntárgyakat és nagy léptékű kültéri alkotásokat. Karrierjét - a történelem viharai ellenére - rangos szakmai díjak és kereskedelmi sikerek kísérték itthon és a nagyvilágban. Több keramikus manufaktúrát alapított, de saját nógrádverőcei műhelyében is örökké lobogott az égetőkemence lángja. Kezei közül sorra kerültek ki a különleges és egyedi mázú kerámiák. Verőcei háza ma emlékmúzeum, de örökségét egy teljes keramikus dinasztia vitte tovább; ma a magyar art deco és a „retró" kerámiaművészet ikonjaként tiszteljük.
Chovanecz Balázs műgyűjtő lehetetlent nem ismerve másfél évtized alatt hozta létre minden korábbinál teljesebb és nagyobb Gorka Géza gyűjteményét. Az ő kollekcióját bemutató kötet - Szabó Lilla művészettörténész úttörő és alapos kutatómunkája révén - a sokszínű Gorka teljes életművét feldolgozza több mint ezer kerámián keresztül.
A Kieselbach Galéria gondozásában megjelent, páratlan gazdagságú kötet az eddig megszületett legnagyobb magyar iparművészeti album. Méltó tisztelgés Gorka zseniális művészete előtt.
Vissza