Előszó
A rohamos technikai fejlődést elsősorban a forgó gépelemek csapágyazása terén elért eredményeknek köszönhetjük. A percenként több tízezer fordulatszám mellett nagy terheléseket felvenni képes gépszerkezetek és gépegységek gyártását kizárólag a gördülőcsapágyak szerkezetének és gyártástechnológiájának nagy fejlődése tette lehetővé. Ugyanez az oka annak, hogy a precíziós berendezésektől a legnehezebb fémipari gépekig a gépipar egész területén széles körben alkalmazzák a gördülőcsapágyakat.
A Szovjetunió népgazdaságának újjáépítése és továbbfejlesztése, valamint a gépipar összes ágazatainak, különösen a háború utáni sztálini ötéves terv esztendei során bekövetkezett hatalmas előretörése a csapágyiparral szemben mind nagyobb követelményeket támasztanak.
A gördülőcsapágyak helyes alkalmazása a legfontosabb élőfeltétele a korszerű, nagypontosságú, nagy fordulatszámú, megbízható és hosszú élettartamú gépek gyártásának. A szovjet gépipar által gyártott elsőrendű gépkocsik, repülőgépek, traktorok, szerszámgépek és számos más gép a szovjet csapágyipar hatalmas fejlődésének megannyi ékesszóló bizonyítéka. Ezek a tények egyben azt is igazolják, hogy tervező kádereink a csapágyazások számítása és tervezése, valamint a gördülőcsapágyak helyes megválasztása terén alapos jártasságra tettek szert.
A korszerű gépek tervezésével foglalkozó tervező-, szerkesztő- és tudományos-kutató dolgozóknak nélkülözhetetlenül szükségük van egy olyan segédletre, amely összegyűjtve tartalmazza a csapágyak helyes megválasztására és tervezésére vonatkozó összes fontosabb tudnivalókat.
E kézikönyv korábbi, 1949. évi kiadása első próbálkozás volt arra, hogy a témakörhöz tartozó, elszórtan rendelkezésre álló tapasztalati anyagot feldolgozva és rendszerbe foglalva, olyan műszaki segédletet adjunk a szerkesztők és az üzemi emberek kezébe, amely mindazokat a tudnivalókat és adatokat tartalmazza, amelyekre a mindennapi munka során szükség lehet.
A kézikönyvet a második kiadáshoz alaposan átdolgoztuk és ennek keretében a közölt adatanyagot új számítási eljárások, valamint a gördülőcsapágyak és működésük elméletére vonatkozó tudnivalók beiktatásával jelentős mértékben bővítettük. Kézikönyvünknek ebben a kiadásában keresztülvezettük mindazokat a módosításokat, amelyeket az 1949-1951. évi időszakban megjelent új csapágyszabványok vezettek be és kijavítottuk azokat a hibákat, amelyek az első kiadás táblázataiba és számításaiba becsúsztak.
Figyelemmel arra a körülményre, hogy kézikönyvünket a gépelemtanszékek a műszaki főiskolák gépészmérnök-hallgatóinak mint tervezési műszaki segédletet ajánlják, az anyagot a módszeresebb felépítés érdekében alaposan átrendeztük, ami nagy mértékben megkönnyíti a kézikönyv használatát. Ezt a célt szolgálja a tárgymutató is, amellyel a második kiadást kiegészítettük.
Vissza