1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A fogyatékos embereket segítő-ellátó szociális intézmények modernizációs programja

Oktatási segédlet

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

„A fogyatékos emberek a társadalom egyenlő méltóságú, egyenrangú tagjai, akik a mindenkit megillető jogokkal és lehetőségekkel csak jelentős nehézségek árán vagy egyáltalán nem képesek élni E... Tovább

Előszó

„A fogyatékos emberek a társadalom egyenlő méltóságú, egyenrangú tagjai, akik a mindenkit megillető jogokkal és lehetőségekkel csak jelentős nehézségek árán vagy egyáltalán nem képesek élni E törvény célja a fogyatékos személyek jogainak, a jogok érvényesítési eszközeinek meghatározása, továbbá a fogyatékos személyek számára nyújtandó komplex rehabilitáció szabályozása, és mindezek eredményeként a fogyatékos személyek esélyegyenlőségének, önálló életvitelének és a társadalmi életben való aktív részvételének biztosítása." (Az 1998. év XXVI. törvényből)
A fogyatékos személyek jogairól és esélyegyenlőségük biztosításáról szóló törvényben és a hozzá kapcsolódó intézkedési tervben megfogalmazódnak azok az elvek, amelyek a nagy intézmények lebontására, a humanizált intézeti forma kialakítására vonatkoznak.
A törvény alapelveinek rögzítését követően Magyarországon is megkezdődtek azok a műhelymunkák, amelyek a fogyatékos emberek életfeltételeinek javítását, az épek közösségébe történő integrálását irányozták elő.
A fogyatékosok ellátását biztosító intézmények modernizálása érdekében a Minisztérium a 2001-2002. években modellkísérletet indított azzal a céllal, hogy megállapítható legyen, miként alakítható át a nagy, az egyének érdekét figyelmen kívül hagyó, bentlakásos intézményrendszer oly módon, hogy abban a fogyatékos ember igényei, életszükségletei humanizált módon érvényesülni tudjanak, az arra alkalmas személyek, kisebb egységekben, lakóotthonokban élhessenek; az önálló életvitel sikere érdekében az egyéni képességek, készségek fejlesztésre kerüljenek.
Az intézményátalakítás elméleti és gyakorlati kérdéseit a dunakeszi Értelmi Fogyatékosok Rehabilitációs Intézete dolgozta ki. Vissza

Tartalom

Előszó (Kisgyörgyné Cziráki Andrea ) 7
Új szakmai törekvések, új ellátási formák (Dr. Stollár János) 9
A fogyatékos emberek ellátásának, rehabilitációjának helyzetértékelése
(Dr. Stollár János) 27
Az értelmi fogyatékosság gyakorisága 30
Részlet Az értelmi fogyatékosságok kóreredete a „Budapest-vizsgálat"
tükrében c. munkából (Szerk.: Dr. Czeizel Endre - Lányiné dr. Engelmayer Agnes - Rátay Csaba) 30
A statisztikai adatok gyakorlati alkalmazásának lehetőségei (Dr. Stollár János) 47
A jelenlegi intézményrendszer kialakulásának okai, az átalakítás lehetőségei,
jogi keretei (Dr. Stollár János) 51
Egyéni fejlesztési terv (Dr. Stollár János) 57
Pedagógiai jellemzés 59
Az általános egészségi állapot leírása 70
A mentális állapot leírása - Pszichológiai szakvélemény (MINTA) 73
Zeneterápia 91
Bazális stimuláció 93
Fényterápia 94
Művészeti terápia 96
Snoezelen-terápia 98
A romaterápia 100
A rehabilitációs intézmények gondozási munkája (Dr. Stollár János) 105
A rehabilitáció fogalma 111
A gyógypedagógia kompetenciakörébe tartozó népesség megnevezésének
problématörténeti útmutatója 123
Részlet Gordosné dr. Szabó Anna: A gyógypedagógia kompetenciakörébe tartozó népesség megnevezése és értelmezése Magyarországon
- Problématörténet c. tanulmányából 123
A modernizációt érintő jogszabályok (Összeáll.: Dr. Stollár János) 135
A gyógypedagógiai nevelést igénylő népességcsoportok / alcsoportok
és a megfelelő képzési szakok (Részlet dr. Mesterházi Zsuzsa:
A gyógypedagógia kompetenciakörébe tartozó népesség megnevezése
és értelmezése Magyarországon - Aktuális dokumentumok és szakmai
álláspontok c. munkájából) 138
A képességfejlesztő foglalkozások területei, témakörei, feladatai
(Kelemen Mária) 141
A kommunikációs készség fejlesztése 154
Kultúrtechnikai ismereteket fejlesztő foglalkozások 171
A háztartási ismeretek fejlesztése 173
Mennyiségi ismeretek, a pénzhasználat fejlesztése 180
A manipulációs képesség fejlesztése 185
Szabadidő-tevékenység 191
Az informatikai eszközök használata a fejlesztésben és a rehabilitációban
(Gilikter Ákos) 207
A lakók besorolása 211
Ajánlás a technikai-tárgyi feltételek fejlesztéséhez 216
Kompetencia és önállóság (Illyés Sándor) 223
Az értelmi fogyatékosság inkompetenciája 232
Az ellenőrző szervezetek feladatai a szociális intézményekben (Naftz Katalin) 237
Adatlapok 246
Értelmileg akadályozott emberek lakóközösségei külföldön 259
Az együtt lakás integratív formái (Részlet Maria Bruckmüller tanulmányából) 259
Értelmileg akadályozott emberek lakóotthona - A lakóotthon hatása
a fogyatékos emberre (Részlet Michael Kief tanulmányából) 264
A normalizációs elv (Részlet Bengt Nirje tanulmányából) 278
Az integráció 296
A normalizációs elv és félreértelmezései (Részlet Burt Perrin tanulmányából) 299
Szakácskönyv - Vásárlási tanácsok lakóotthonban élőknek
(Demeter Józsefné - dr. Stollár János) 307
Levesek 311
Főzelékek 315
Tésztafélék 317
Húsból készült főételek 319
Függelék 323
Hatályos jogszabályok 323
MINTA a heti időbeosztáshoz 337
MINTA egy 40 perces foglalkozásra 338
Egyéni fejlesztési terv / Fejlesztési tennivalók 341
Foglalkozásvázlat 344
A fejlesztő foglalkozás értékelése 365
Az egyéni fejlesztési tervek felülvizsgálata 366
A negyvennyolc órás modernizációs program képzési tematikája 367
Kérdések és feladatok a beszámolóhoz (Összeáll.: dr. Stollár János) 370
Irodalomjegyzék 373
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem