Előszó a rövidített kiadáshoz | 15 |
Előszó | 19 |
A részrehajló gondolkodás | |
Miről van szó? | 29 |
Két példa | 30 |
Meghatározás | 33 |
Értékfogalom-e az előítélet? | 38 |
Funkcionális jelentőség | 41 |
Attitűdök és nézetek | 42 |
Az előítélettől a cselekvésig | 44 |
Az előzetes ítéletalkotás szabályszerűsége | 47 |
Az emberi csoportok elkülönítése | 47 |
A kategorizáció folyamata | 49 |
Amikor a kategóriák a tényekkel szembekerülnek | 54 |
Személyes értékek mint kategóriák | 56 |
Személyes értékek és előítéletek | 57 |
Összefoglalás | 59 |
A saját csoportok kialakítása | 60 |
Mi a saját csoport? | 62 |
A nemek csoportja mint saját csoport | 64 |
A saját csoportok változó természete | 66 |
A saját csoportok és vonatkoztatási csoportok | 69 |
A társadalmi távolság | 70 |
Az előítélet csoportnorma-elmélete | 72 |
Lehet-e saját csoportról egy másik csoport nélkül beszélni? | 74 |
Lesz-e valaha az emberiségből egyetlen nagy saját csoport? | 76 |
Más csoportok elutasítása | 82 |
Szóban történő elutasítás | 84 |
Hátrányos megkülönböztetés | 87 |
Az erőszakos támadás feltételei | 94 |
Lázadások és lincselések | 98 |
A rémhírek döntő szerepe | 100 |
Az előítélet mintázata és kiterjedése | 104 |
Az előítélet mint általánosított attitűd | 104 |
Mi a tökéletlen korreláció? | 111 |
Mennyire elterjedt az előítélet? | 112 |
Az előítélet demográfiai változatai | 118 |
Csoportok közötti különbségek | |
A csoportok közötti különbségek tudományos vizsgálata | 123 |
A valóban létező különbségek alapjá igazolható-e az elutasítás? | 125 |
Rászolgálhat-e egy csoport az előítéletre? | 126 |
A csoportok közötti különbségek vizsgálatának módszerei | 127 |
A különbségek típusai és fokozatai | 136 |
A különbségek értelmezése | 147 |
Faji és etnikai különbségek | 150 |
Miért hangsúlyozzák a faj fogalmát? | 150 |
Valóságos faji különbségek | 154 |
Kulturális viszonylagosság | 160 |
Nemzeti jellem | 161 |
Kik a zsidók? | 163 |
Következtetések | 172 |
Láthatóság és idegenség | 173 |
A kisgyermek | 174 |
A látható különbségek alapján valóságos különbségekre gondulunk | 175 |
A láthalóság fokozatai | 178 |
A látható ingerminták körül kikristályosodó attitűdök | 181 |
Érzékszervi idegenkedés | 182 |
Összefoglalás | 185 |
Az elnyomás következtében kialakuló tulajdonságok | 187 |
Én-ellenállások | 188 |
Rögeszmény félelem | 189 |
Az odatartozás megtagadása | 191 |
Visszahúzódás és passzivitás | 192 |
"Rájátszás" | 194 |
A saját csoporthoz fűződő kötelékek erősítése | 195 |
Ravaszság és csalás | 196 |
Az uralkodó csoporttal való azonosulás: öngyűlölet | 197 |
A saját csoport ellen forduló agresszió | 200 |
Az előítélettel sújtott csoportok előítéletei más csoportokkal szemben | 202 |
Együttérzés | 203 |
Visszaütés: harciasság | 204 |
Fokozott érvényesülés | 205 |
Jelképes érvényesülés | 206 |
Idegesség | 208 |
Az önmagát beteljesítő jóslat | 209 |
Összefoglalás | 209 |
A csoportkülönbségek észlelése és a róluk való gondolkodás | |
A megismerési folyamat | 215 |
Válogatás, hangsúlyozás, értelmezés | 215 |
Valóságelvű és vágyelvű gondolkodás | 218 |
Ok-okozati gondolkodás | 220 |
A kategóriák természete | 221 |
A legkisebb erőfeszítés elve | 225 |
A megismerés dinamikája az előítéletes személyiségben | 227 |
Következtetések | 228 |
Nyelvi tényezők | 230 |
Nevek, melyek felszeletelik a világot | 230 |
Érzelmileg hangsúlyos cimkék | 233 |
A kommunista cimkéje | 236 |
A szavak összetévesztése a valósággal és a jelképektől való kóros irtózás | 240 |
Sztereotípiák kultúránkban | 242 |
Sztereotípiák és csoportvonások | 243 |
A sztereotípia meghatározása | 245 |
A zsidókra vonatkozó sztereotípiák | 247 |
A négerekre vonatkozó sztereotípiák | 252 |
A zsidókra és a négerekre vonatkozó sztereotípiák összehasonlítása | 254 |
A tömegközlekedési eszközök és sztereotípiák | 255 |
A sztereotípiák idővel változnak | 257 |
Elméletek az előítéletekről | 261 |
Történelem | 264 |
Társadalmi-kulturális feltételek | 267 |
A környezet | 269 |
A pszichikum dimanikus tényezői | 270 |
Fenomenológiai tényezőik | 272 |
Rászolgálás | 273 |
Végszó | 274 |
Társadalmi és kulturális tényezők | |
A társadalmi struktúra és a kulturális szerkezet | 277 |
Heterogenitás | 278 |
Felfelé irányuló mobilitás | 279 |
Hirtelen társadalmi változás | 281 |
Tudatlanság és a kommunikáció korlátai | 282 |
A kisebbségi csoportok mérete és népsűrűsége | 283 |
Közvetlen versengés és valóságos konfliktus | 286 |
Haszonszerzési kizsákmányolás útján | 290 |
Az erőszak társadalmi szabályozása | 290 |
A hűséget előmozdító kulturális eljárások | 292 |
Kulturális sokféleség vagy beolvadás | 294 |
Összefoglalás | 299 |
A bűnbak kiválasztása | 300 |
A bűnbak jelentése | 301 |
A történeti módszer | 304 |
A zsidók mint bűnbakok | 305 |
A "vörösök" mint bűnbakok | 310 |
Egyszeri alkalomra kiválasztott bűnbakok | 314 |
Összefoglalás | 316 |
Az érintkezés hatása | 317 |
Alkalmi érintkezés | 318 |
Ismeretség | 320 |
Lakóhelyi érintkezés | 324 |
Munkahelyi érintkezés | 331 |
Közös célok keresése | 334 |
Jószolgálati érintkezés | 336 |
Következtetések | 337 |
Az előítélet megtanulása | |
A konfirmitás | 341 |
A konfirmitás és a funkcionális jelentőség | 341 |
A társasalmi belépőjegy | 343 |
A túlzott konfirmotás neurotikus állapot | 345 |
A kultúrába beépített etnocentikus támpontok | 346 |
A konformitás alapvalő pszichológiai jellemzői | 348 |
Konfliktus és lázadás | 351 |
A kisgyermek | 354 |
Gyermeknevelés | 355 |
Az idegenektől való félelem | 359 |
A faji tudatosság felderengése | 360 |
Nyelvi cimkék: a hatalom és a visszautasítás jelképei | 363 |
Az előítélet megtanulásának első szakasza | 367 |
Az előítélet megtanulásának második szakasza | 369 |
Későbbi tanulás | 372 |
Kondicionálás | 373 |
Szelektív észlelés és záródás | 376 |
Tanulás alárendelődés útján | 377 |
A státus iránti szükséglet | 379 |
Kaszt és osztály | 380 |
Az attitűdök alárendelődése a kasztnak és az osztálynak | 383 |
Következtetések | 385 |
Belső konfliktus | 387 |
Előítélet lelkiismeret-furdalással és anélkül | 387 |
Az "amerikai dilemma" elmélete | 392 |
A belső fék | 395 |
Hogyan birkózhatnak meg az emberek a konfliktussal? | 396 |
Az előítélet dinamikája | |
Frusztráció | 405 |
A frusztráció forrásai | 406 |
A frusztrációra következő reakciók | 410 |
A bűnbakelmélet további vizsgálata | 412 |
A pszichodinamika jelentése | 415 |
Agresszió és gyűlölet | 417 |
Az agresszió lényege | 417 |
A "lecsapolás" problémája | 419 |
Az agresszió társadalmi mintái | 421 |
A gyűlöletről | 424 |
Szorongás, nemiség, bűnbánat | 429 |
A félelem és a szorongás | 429 |
A gazdasági bizonytalanság | 431 |
Az önértékelés | 433 |
A nemiség | 434 |
A bűntudat | 442 |
A kivetítés | 446 |
Féltékenység | 446 |
Mások hibáztatása mint jellemvonás | 448 |
Elfojtás | 449 |
Eleven tintafoltok | 450 |
Közvetlen kivetítés | 452 |
A gerenda-szálka mechanizmusa | 453 |
Kiegészítő kivetítés | 454 |
Következtetés | 455 |
Személyiségstruktúra | |
Az előítéletes személyiség | 459 |
A vizsgálat módszerei | 459 |
Az előítélet funkciója | 461 |
A szülőkhöz fűződő érzések ambivalenciája | 463 |
Moralizálás | 464 |
Dichotemizáció | 466 |
A határozottság szükséglete | 466 |
Kívülre helyezés | 470 |
Az intézmények bálványozása | 471 |
Tekintélyelvűség | 474 |
Kritikai megjegyzések | 475 |
Demagógia | 477 |
Egy példa | 477 |
A demagóg program | 481 |
A követők | 485 |
A demagóg személy | 487 |
Üldözéses téveszmékkel teli vakhit | 488 |
A türelmes személyiség | 492 |
Gyermekkor | 493 |
A türelem változatai | 496 |
A harcias és pacifista türelem | 498 |
Liberalizmus és radikalizmus | 499 |
Iskolázás | 501 |
Beleérző képesség | 504 |
Önismeret | 506 |
A kétértelmű helyzetek elviselése | 508 |
Életfilozófia | 508 |
A vallás és az előítélet | 511 |
Valóságos konfliktus | 511 |
A vallás és a megosztás szolgálatában | 514518 |
Különböznek-e előítéletesség dolgában a vallásos csoportok egymástól? | 521 |
Kétféle vallásosság | 523 |
Péter apostol | 526 |
Vallásosság és személyiségstruktúra | 619 |
A csoportok közötti feszültség enyhítése | |
Van-e szükség törvényre? | 531 |
A törvényhozási gyakorlat rövid története | 533 |
A törvényhozási gyakorlata típusai | 536 |
Befolyásolja-e a törvényhozási gyakorlat az előítéletességet? | 543 |
A törvényhozási gyakorlat és a társadalomtudományok | 548 |
Összefoglalás | 550 |
Programok értékelése | 552 |
A kutatásban alkalmazott megközelítésmód | 555 |
Hivatalosan szervezett iskolai programok | 558 |
Kapcsolatfelvevő és ismerkedési programok | 565 |
Csoportos képzés | 567 |
Tömegközlekedési eszközök | 570 |
Rábeszélés | 573 |
Egyéni terápia | 573 |
Katarzis | 575 |
Korlátozó tényezők és a láthatárok | 577 |
Sajátos akadályok | 578 |
A társadalmi rendszerek | 580 |
Pozitív elvek | 584 |
A kultúrák közeledését szolgáló iskolai nevelés alapvonalai | 589 |
Utolsó szó az elmélet ügyében | 594 |
Utolsó szó az értékek ügyében | 596 |
Irodalom | 601 |
Névmutató | |
Tárgymutató | |