1.062.063

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gondy és Egey Fényképészeti Műintézete Debrecenben

Retusált fénykép

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Fotózta

Kiadó: Magyar Fotográfiai Múzeum-Déri Múzeum
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 291 oldal
Sorozatcím: A magyar fotográfia forrásai
Kötetszám: 5
Nyelv: Magyar  
Méret: 28 cm x 20 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal gazdagon illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A debreceni Gondy és Egey fényirdán kívül nem sok olyan XIX. századi fényképészműtermet tart számon a magyar fotótörténet, amelynek munkássága a hatalmas mennyiségű, több évtizedet felölelő, egyben... Tovább

Előszó

A debreceni Gondy és Egey fényirdán kívül nem sok olyan XIX. századi fényképészműtermet tart számon a magyar fotótörténet, amelynek munkássága a hatalmas mennyiségű, több évtizedet felölelő, egyben megőrződött fényképanyagnak köszönhetően, folyamatként lenne vizsgálható.
A Debrecenben 1865-1909 között fennállt Gondy és Egey fényképészműterem gazdag örökségének gerincét a műterem után rendelő könyvei jelentik, amelyekbe a regisztráció végett csaknem negyven év minden portréfelvételét beragasztották a fényképészek, s amelyek így a XIX. század második felének teljes lenyomatát őrzik, változatos képét nyújtva a társadalmi osztályoknak, korcsoportoknak, családi és baráti viszonyoknak: Debrecen városának és a fényképész munkájának. A sokrétűen vizsgálható fényképhagyatékot a vele foglalkozó kutatók mindez idáig mégis csupán alkalomszerűen használták, illusztrációnak vagy adatnak dolgozva fel a portréképeket, családi, históriai vagy viselettörténeti szempontokat érvényesítve; egészében még nem publikálták, nem elemezték. A mi munkánknak ez a feldolgozás, a képek sorozatának, mint egésznek értelmezése, abból, amennyire lehetséges, a műterem történetének, fényképész és modellje viszonyának, a műhelygyakorlatnak kibontása, mégis csak egyik, bár nagyon fontos részét képezi - s a megközelítéseknek azon sokasága miatt, amelyeket a hagyaték lehetővé tesz, a kutatás és feldolgozás e munka révén sem tekinthető befejezettnek.
Forrásfeltáró munkánk során az vált mindinkább érdekessé, miként lenne megragadható a képeken és a képek mögött látható, sejthető, társadalmi meghatározottságaiban élő ember. Sajátos forrásunk, Gondy Károly fényképész városi anomáliákat tárgyaló újságcikkeinek feltárása és elemzése után pedig világossá vált, hogy sem a személyes, sem a mesterségtörténet rajza nem alkotható meg a befogadó társadalom, a város megrajzolása nélkül. Munkánk során igyekeztünk a legapróbb adatnak is hátteret építeni, s így minél életszerűbbé tenni a képet - csak remélhetjük, hogy az így keletkező kulissza elemei szétbonthatatlan, szerves egységet alkotnak, hiszen egyik elem sem fontosabb a másiknál: ugyanolyan súllyal esik latba a személyes történet, a mesterség, a társadalom és a város története - a fényképészéletek, sorsok és pályák egyéni döntései és választásai, sikerei és kudarcai éppen úgy, mint az ezeket lehetővé tevő vagy éppen megakadályozó társadalmi környezet: a város.
Szubjektív szemszögű forrásaink feldolgozása révén eddig ismeretlen, mert megtapasztalhatatlan szemponttal bővülhet a vidéki fényképészmesterségről való tudásunk, hiszen ilyen személyes aspektusból eddig nem nyílt lehetőség megvilágítani egy mester életét, gondolatait, világnézetét, ízlését. Miután azonban a befogadó társadalmat ezen a szubjektív szemüvegen át szemléltük, a múlt kulisszájának felépítése során leginkább azzal kellett megküzdenünk, hogyan tegyük a képet mégis általánossá. Vissza

Tartalom

Tartalomjegyzék 5
Előszó 9
Az első fényképész Debrecenben 11
Gondy Károly (1836-1912) 16
A fényképész szerepei 31
Mi, Debreceniek 31
Mi, polgárok 47
Mi, fényképészek 65
I. Gondy és Egey fényképészműterme a Cegléd utcán 65
Egey István (1828-1895) és Egey Imre (1843-1911) 72
II. Gondy és Egey fényképészműterme a Teleki (Szent Anna) utcán 85
Mi, művészek 115
Mi, írók 131
Jegyzetek, irodalom 151
A közönség szerepei - képek 175
Fényképleltár és verzókatalógus 275

Szabó Anna Viola

Szabó Anna Viola műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Szabó Anna Viola könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Gondy és Egey Fényképészeti Műintézete Debrecenben Gondy és Egey Fényképészeti Műintézete Debrecenben Gondy és Egey Fényképészeti Műintézete Debrecenben Gondy és Egey Fényképészeti Műintézete Debrecenben Gondy és Egey Fényképészeti Műintézete Debrecenben

A lapélek enyhén foltosak.

Állapot:
2.440 Ft
1.700 ,-Ft 30
15 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Gondy és Egey Fényképészeti Műintézete Debrecenben Gondy és Egey Fényképészeti Műintézete Debrecenben Gondy és Egey Fényképészeti Műintézete Debrecenben Gondy és Egey Fényképészeti Műintézete Debrecenben
Állapot:
2.440 ,-Ft
22 pont kapható
Kosárba