Bevezetés | 11 |
Gondozás | 13 |
A gondozás fogalma | 13 |
A gondozás formái | 14 |
A gondozó jellemzői | 16 |
Az egyedfejlődés és a gondozás | 18 |
Kérdések és feladatok | 20 |
Szülők leszünk | 21 |
A családtervezés alapelvei | 21 |
A család- és nővédelem | 21 |
Az optimális családtervezés | 22 |
A fogamzásgátlás (a születésmegelőzés módszerei) | 22 |
A megtermékenyítés | 25 |
Az embrió kialakulása | 25 |
A magzati élet | 26 |
A terhesség alatti változások a női szervezetben | 28 |
A terhesség jelei | 28 |
A terhes nő életmódja | 29 |
A terhesgondozás | 31 |
A terhesgondozás általános jellemzői | 31 |
A terhestanácsadás | 32 |
A családközpontú szülészet | 33 |
Felkészítés a szülésre | 33 |
Az együttszülés | 34 |
Az alternatív szülés | 34 |
Mit vigyünk magunkkal a kórházba? | 35 |
A szülés folyamata | 36 |
A szülés megindulása | 36 |
A szülőfájások | 36 |
A szülés szakaszai | 37 |
Előkészületek az újszülött otthoni fogadására | 38 |
A gyermekszoba kialakítása | 38 |
A legfontosabb kellékek a csecsemő gondozásához | 39 |
Az anya és a gyermek első napja a kórházban | 40 |
Az újszülött ellátása | 40 |
Az érett újszülött jellemzői | 41 |
A szoptatás | 41 |
Rooming-in ellátás | 42 |
A gyermekágy | 43 |
Kérdések és feladatok | 44 |
Az újszülöttkor | 45 |
Az újszülött | 45 |
Az érett újszülött jellemzői | 45 |
Átmeneti működészavarok | 49 |
Az újszülött és a családtagok | 50 |
Az újszülött helye otthon | 52 |
Az újszülött mozgatása | 53 |
Az újszülött tömegének mérése | 53 |
Az újszülött öltöztetése | 54 |
Az öltöködés szerepe általában | 54 |
A pelenkázás | 55 |
Az újszülött öltöztetése | 57 |
Az újszülött fürösztése | 58 |
A fürösztés alapjellemzői | 58 |
Fürdetési módok | 59 |
Az újszülött táplálása | 60 |
Az anyatej és a szoptatás jelentősége | 60 |
Életmód és nehézségek a szoptatás alatt | 61 |
A szoptatás | 63 |
Pelenkatörténelem ( Olvasmány ) | 65 |
Kérdések és feladatok | 66 |
A csecsemőkor | 68 |
A csecsemő élettani sajátosságai | 68 |
Az egészséges csecsemő fejlődésének elősegítése | 69 |
A testi fejlődés | 69 |
A testi fejlődés ellenőrzése | 71 |
A mozgás fejlődése | 71 |
A játéktevékenység fejlődése | 75 |
Érzelmi, érzelmi, szociális fejlődés | 77 |
A csecsemő táplálása | 80 |
A természetes táplálkozás ( szoptatás ) | 81 |
A kevert táplálás | 81 |
A mesterséges táplálás | 82 |
Az elválasztás | 83 |
A csecsemő fürdetése és öltöztetése | 86 |
A fürdetés | 86 |
Az öltöztetés | 87 |
Az alvás és a fentlét | 88 |
Az alvás és a pihenés | 88 |
A levegőztetés | 89 |
A csecsemő környezetének tisztaságáról | 91 |
Mit tegyünk, ha beteg a gyermek? | 92 |
A csecsemők és a kisgyermekek leggyakoribb betegségei | 93 |
Mit tegyünk, amíg az orvos megérkezik? | 95 |
A beteg gyermek ápolása | 95 |
Kérdések és feladatok | 98 |
Kisdedkor | 99 |
Az 1-3 éves kisded fejlődése | 99 |
A kisded fejlődésének megfigyelése | 99 |
A fejlődés elősegítése | 105 |
A kisgyermek gondozása | 107 |
A fürdetés | 107 |
Az öltöztetés | 108 |
Az étkeztetés | 109 |
A helyes szokások kialakítása | 111 |
A bölcsődés gyermek | 115 |
Kérdések és feladatok | 116 |
Az óvodáskor | 117 |
Óvodás lett a gyermek | 117 |
Az óvodás gyeremek fejlődés | 118 |
Az óvodás gyermek testi és mozgásfejlődése | 118 |
Az értelmi fejlődés | 119 |
Az óvodás érzelmi, akarati élete | 120 |
Játék, játék, játék | 121 |
A gyermekek játékának fejlődése | 122 |
A mese | 124 |
A bábjáték | 124 |
A rajzolás és a formázás | 125 |
A tanult szokások elmélyítése, beépítése, rögzítése | 126 |
A gondozás | 127 |
A környezet | 127 |
Az egészséges életmód szokásainak kialakítása | 128 |
Betegségek | 132 |
Kérdések és feladatok | 133 |
A kisiskoláskor | 135 |
Az iskolaérettség | 135 |
Az iskolaérettség szerepe | 135 |
Az iskolaérettség elvi kérdései | 135 |
Az iskolaérettség, alkalmasság fogalma, vizsgálatának területei | 136 |
A kisiskoláskorú gyermek általános jellemzése | 140 |
A kisiskolás testi fejlődésének jellemzői | 140 |
A kisiskolás pszihés fejlődés | 141 |
A helyes életmód további alakítása kisiskoláskorban | 143 |
Iskolás a gyermekünk | 146 |
Tevékenységek a napirendben | 148 |
Beilleszkedési problémák | 150 |
A nehezen nevelhetőség vagy a problematikusság tüneteit kiváltó okok | 150 |
A beilleszkedési problémák tünetei | 151 |
A problematikus gyerek kezelése | 151 |
Balesetveszélyek kisiskoláskorban | 153 |
Kérdések és feladatok | 154 |
A serdülőkor | 155 |
A serdülőkor élettani változásai | 155 |
A hormonok által generált változások | 155 |
Fiziológiai változások serdülőkorban | 156 |
A mozgás szerepe a serdülő életében | 158 |
A testedzés hatásai | 158 |
A mozgás mentálhigiénés hatása | 160 |
Milyen testedzést, mozgást javasolhatnánk a serdülőkorúaknak? | 161 |
A táplálkozás | 163 |
Az étkezés tartalma | 164 |
Az étkezések ritmusa | 165 |
A testápolás, a higiéné | 166 |
Az arc ápolása | 166 |
A haj ápolása | 167 |
A fogápolás | 168 |
Az orr és a fül ápolása | 168 |
A kéz ápolása | 168 |
A tisztasági fürdő | 169 |
A serdülőkori fiziológiás gondozás feladatai | 169 |
Főbb egészségügyi problémák | 170 |
A pubertáskor zavarai és főbb szervi elváltozásai | 172 |
Nőgyógyászati problémák | 174 |
Fogamzásgátlás serdülőkorban | 175 |
A serdülők és az ifjak lelki gondozása | 176 |
Az ember pszichés fejlődésének alapfogalmai | 176 |
A környezet és a pszichikum | 178 |
Az adolescens kor | 180 |
A szülő hatása a serdülőre | 182 |
A bántalmazás | 183 |
A szenvedélybetegségek mint az önpusztítás módjai | 186 |
Pszichoszomatikus betegségek | 187 |
A megelőzés | 191 |
A pozitív életszemlélet | 192 |
A serdülők gondozási formái | 193 |
Néhány jó tanács a serdülő gondozásához | 195 |
Az adolescens kor társadalmi megítélése és jelentősége | 195 |
Kérdések és feladatok | 197 |
Az ifjúkor | 199 |
Az ifjúkor általános jellemzői | 199 |
A pályaválasztás | 200 |
Célok és értékek | 200 |
A szexuálhigiéné | 201 |
A párválasztás | 201 |
Nemi betegségek | 202 |
Kérdések és feladatok | 205 |
Felnőttkor | 206 |
A felnőttkor sajátosságai | 206 |
A felnőtt ember szükségletei | 206 |
Önbecsülés | 206 |
Önmegvalósítás | 207 |
Boldogság | 208 |
Szeretet | 209 |
Egészség | 209 |
Életvezetés a felnőttkorban | 209 |
Az életmód és az életvezetés fogalma | 210 |
Az önismeret szerepe a egészséges életvezetésben | 210 |
A kommunikációs készség és az egészség | 211 |
A napirend jelentősége | 212 |
Hibák az életvezetésben | 212 |
Az egészséges felnőtt | 214 |
Az egészség fogalma | 215 |
Egészséges táplálkozás a felnőttkorban | 215 |
Főbb táplálkozási hibák | 216 |
Az élvezeti szerekről | 217 |
Szellemi, mentális egészségmegőrzés | 218 |
A munka szerepe | 220 |
A családi élet | 221 |
A szexuális élet és zavarai | 222 |
A normális szexualitásról | 222 |
Zavarok a szexuális életben | 224 |
A nemi ösztön hibás útjai | 226 |
Kérdések és feladatok | 228 |
Az időskor | 229 |
Az öregedés mint biológiai folyamat | 229 |
Az öregedés okai | 229 |
A gerontológia és a geriátria | 231 |
Az egyes szervrendszerek működésének változása az időskorban | 231 |
A belső szervek változásai | 231 |
A mozgásrendszer változásai | 233 |
Az érzékszervek változásai | 233 |
A pszichés sajátosságok | 235 |
A napirend jelentősége az időskorban | 235 |
Az alvás és az ébrenlét | 236 |
A táplálkozás | 236 |
Az alkoholfogyasztás | 237 |
A folyadékbevitel | 238 |
A testmozgás | 238 |
A tisztálkodás és a személyi higiéné | 239 |
Az önellátás fokozatai, az ehhez kapcsolódó gondozási feladatok | 240 |
Az idős ember és a család | 241 |
Az öregkor szexuális problémái | 241 |
A megfigyelés kiemelt szempontjai időskorban | 243 |
A gyógyszerelés időskorban | 244 |
Az idősek szociális gondozása | 247 |
Területi ellátás | 248 |
Intézeti szociális ellátás | 248 |
Az elaggott ember gondozásának gyakorlata | 252 |
Ágy körüli teendők, ágyazás, ágyba fekvő betegek ellátása | 252 |
Higiénés teendők | 254 |
Segítségnyújtás a járásban, közlekedésben | 256 |
A táplálás | 258 |
A haldoklás és a halál | 259 |
A haldokló gondozása | 260 |
Az öngyilkosság | 263 |
A halál | 266 |
A gyász | 267 |
Kérdések és feladatok | 268 |
Irodalomjegyék | 271 |