Előszó
Mi emberek kétség kívül a legbonyolultabb szervezet vagyunk a Földön.
Bár felépítésünk megegyezik, mégis mindannyian egyéniségek vagyunk, minden ember egy külön világ. A születésünk és a halálunk között eltelt idő voltaképpen nem más, mint a fizikai, érzelmi és értelmi fejlődésnek olyan soha meg nem szűnő folyamata, amely az anyaméhben veszi kezdetét, és életünk utolsó percéig tart.
Az emberi növekedés és fejlődés ma is ámulatba ejti a tudósokat: filozófusokat, pszichológusokat, nevelőket.
A fejlődésről több szakember is dolgozott ki tudományos elméletet, mégis vannak a mai napig megválaszolatlan kérdések.
Arra, hogy bizonyos változások miért következnek be a fejlődésben, és az ember bonyolult személyisége hogyan alakul ki, még nem sikerült teljes biztonsággal választ adni.
Ilyen kérdés az öregedés folyamata is.
Napjaink talán legvitatottabb kérdése az is, hogy az ember milyen mértékben környezete terméke, és mennyiben határozza meg sorsát az a tény, hogy élete lényegében két génkészlet összekapcsolódásával veszi kezdetét. Annyi bizonyos, hogy a fogamzás pillanatával olyan láncolat lendül mozgásba, amely szakadatlanul folytatódik az élet utolsó pillanatáig.
A felnőtt ember személyisége is folyamatosan fejlődik, de a legszembetűnőbb változások a csecsemő- és gyermekkorban történnek. Ezért meghatározó, hogy a gyermek milyen családba, majd milyen intézményrendszerbe kerül, és ott milyen hatások érik őt. A nevelés mellett az egyes korosztályok gondozása, ápolása is fontos ismereteket kíván tőlünk. Nem mindegy, hogy milyen korú, milyen személyiségű, milyen kulturáltságú az egyén, aki gondozásra, ellátásra szorul. Könyvünkben ehhez próbálunk segítséget nyújtani.
A tankönyv hat fejezetből áll. Az első fejezet a családtervezésről szól. Ebben részletesen foglalkozunk a szerelemmel, a szexualitással, a terhességgel és a szüléssel. Ismereteket próbálunk adni a terhesség alatti egészséges életmódról, hiszen életünk alapja, hogy a magzat a terhesség idején egészségesen fejlődjön.
A második fejezet az egészséges újszülöttet mutatja be, és az újszülött gondozási feladatait részletezi. Kiemelten foglalkozik az anyatejes táplálás fontosságával.
A harmadik és negyedik fejezetből az olvasó megismerheti a csecsemő és kisdedkor sajátosságait, gondozási feladatait. Ezekben a fejezetekben szólunk a táplálásról, fürösztésről, öltöztetésről, levegőztetésről, és a bölcsődei ellátásról.
Az ötödik és hatodik fejezetben az időskor és az idős emberek életkori sajátosságai kerülnek tárgyalásra. Bemutatjuk azokat a változásokat, problémákat, amelyek jellemzik az idős embereket testi és lelki vonatkozásban egyaránt. Szólunk arról is, hogy milyen gondozási, ápolási feladatok segíthetnek megoldani ezeket az életkorral járó problémákat. A könyv végén a szociális ellátórendszert mutatjuk be.
Természetesen ez a tankönyv, bár a tantervi követelményeknek eleget tesz, nem vállalkozhatott arra, hogy ettől bővebben ismertesse az adott életszakaszok emberének fejlődését és gondozását, ez nem is volt feladata. Ajánljuk az olvasónak a szakirodalmi felhasználást, melyet könyvünk végén ismertetünk. Ennek segítségével el tud mélyedni a témában minden eziránt érdeklődő.
Egy ápolástan vagy gondozástan könyv megírása nem könnyű feladata, mivel ez a terület elméleti és gyakorlati ismereteket egyaránt kell, hogy közöljön.
A munkánk során sok biztatást és támogatást kaptunk családtagjainktól, amit ezúttal megköszönünk.
Vissza