1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gondolatok a nevelésről

Szerző
Szerkesztő
Fordító

Kiadó: Katholikus Középiskolai Tanáregyesület
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 232 oldal
Sorozatcím: Pedagógiai Könyvtár
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Stephaneum nyomda R. T. nyomása, Budapest. A szerző fekete-fehér képével illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

BEVEZETÉS.
Locke élete és pedagógiai gondolatai.

John Locke Wringtonban született 1632. augusztus hó 29-én jómódú dzsentri családból. Ifjú éveiről igen keveset tudunk. Nem volt, mint sok más... Tovább

Előszó

BEVEZETÉS.
Locke élete és pedagógiai gondolatai.

John Locke Wringtonban született 1632. augusztus hó 29-én jómódú dzsentri családból. Ifjú éveiről igen keveset tudunk. Nem volt, mint sok más nagy ember, «anyja gyermeke». Egész életén át értelme szinte elnyomta érzelmi világát, ami minden esetre a női befolyás hiányának volt a következménye. Anyjáról, akit korán veszített el, jóformán semmit sem tudunk. Locke Lady Masham elölt mindössze igy nyilatkozott: «jámbor asszony és gyengéd anya volt». A család két gyermekből állott: az elsőszülött Johnból és a nálánál öt évvel fiatalabb Thomasból.
Atyja, akitől úgy látszik sok értelmi és erkölcsi vonását örökölte, ügyvéd (country attorney) volt, aki fiával kiskorában a legnagyobb szigorúsággal bánt; ez a szigora azonban a fiú éveinek növekedésével mindinkább enyhült. Mikorra fia férfiúvá nőtt, barátjának tekintette, sőt ünnepélyesen bocsánatot kért tőle, hogy öt egyszer gyermekkorában szenvedélye hevében megütötte.
Locke gyermekkora összeesik a polgári háború zavaros idejével. «Alig találtam magam a világon - így ír 1660-ban - oly viharba kerültem, amely majdnem mostanáig tartott.» Egyébként kedvező körülmények közt fejlődött. Szülőhelye Anglia legszebb tájékaihoz tartozik, a közeli Bristol központja volt a politikának és kereskedelemnek; szülői jómódban éltek, atyja igen értelmes ember volt, akinek pártszenvedélye hozzászoktatta fiát ahhoz, hogy megfigyelje a nagy eseményeket és hallgassa a forrongó kérdések megvitatását. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
Locke élete5
A renaissance. Elyot. Rabelais. Erasmus. Asham. A jezsuiták. Montaigne. Bacon. Comenius. Milton. Locke és Montaigne. Locke gondolatainak eszmemenete. Locke utilitarismusa. Molyneux18
Locke hatása korára. A Spectator. Richardson Pamelája. Pierre Coste fordítása. Rousseau emilje. Locke Németországban. Székely Ádám gróf fordítása32
Irodalom36
John Locke: Gondolatok a nevelésről
Locke ajánló levele E. Clarkehoz39
A test edzése42
A ruha ne legyen túlságosan meleg43
Nedves láb44
Hideg víz46
Úszás, szabad levegő46
Szokás útján szerzett óvatosság47
A szoros fűzés ellen47
Táplálkozás49
Étkezés49
Étkezés ideje51
Ital51
A szeszes italok ellen52
Gyümölcs53
Alvás54
Alvás, ágy55
Bélműködés55
Orvosság58
A lélek formálása a nevelés útján58
Korán kell tanítani az önmegtagadást59
A gyermek kényeztetése, ennek következményei59
Kegyetlenségre, hiúságra nevelünk60
Hazugságra szoktatunk61
Korán neveljünk önmegtagadásra61
Ne jutalmazzuk a gyermek követelődzését63
A szülő és gyermeke64
Az apa és fia65
Hogyan kerüljük el a büntetéseket66
A testi fenyíték ellen67
A szigorúság káros következményei68
Az oktalan jutalmak rossz következményei69
Jutalmak, büntetések69
Dícséret és korholás helyes alkalmazása70
A cselédség rossz befolyása72
A szégyen érzése72
A dícséret legyen nyilvános. Korholj négyszemközt. Gyermetegség73
Több gyakorlás, mint parancs74
Kevés szabály75
Természet. Affektálás76
Mi az affektálás?77
Modor, tánc78
A gyermekek és a modor79
A gyermekek modorra utánzással tesznek szert79
A cselédség részéről fenyegető veszedelem80
Az iskola szemben az otthonnal80
Jobb a szégyenlősség, mint a bűn81
A tanító tehetetlensége növendékei viseletével szemben83
Modort a gyermek legjobban odahaza tanul84
A divatos feslettség és ennek orvossága85
A példa. Pueris reverentia86
A lecke ne legyen kirótt munka87
A munkakedv és hajlam alkalmas pillanatai88
Az elmének önuralomra kell szert tennie89
Hogyan lesz a tanulás kellemetlenné89
A haragos korholás ellen91
A nyakasságnak bot az orvossága91
Csak nyakasságot büntessünk bottal93
Nem az akaratban rejlő hibák94
Hivatkozzunk az értelemre94
Megokolás, példák95
A botbüntetésre vonatkozó szabályok97
A büntetések a szülők hanyagságából vagy engedékenységéből származnak98
Mutass meglepődést fiad vétkén. Lehet-e vessző nélkül tanítani?98
A javíthatatlan99
A nevelő tiszteletet érdemel100
A nevelő fontossága101
A nevelő megválasztása102
A tanítónak magának legyen jó nevelése193
A nevelő elsősorban modorra tanítson105
Tanítson világismeretre105
A világismeret hiányának veszedelmei106
Eleve óvjuk s eleve vértezzük föl növendékünket 107
Többet ér a lelki műveltség a könyvből szerzett tudásnál108
A nevelő igazi feladata108
"Non vitae, sed scholae discimus"110
Világismerő embert fogadj nevelőnek111
Apa és fiú112
Az apa és fiú barátsága113
Az apa barátsága. Az értelem gyakorlása114
A disputák ellen. A tisztelet biztosítása114
Tanulmányozd gyermeked természetét115
A gyermek szereti a hatalmat és a szabadságot117
A gyermek ne válogasson118
Ne kapja, amit kér118
Tanítsd meg a gyermeket önmegtagadásra119
Bátorítsd a gyermek kíváncsiságát120
Engedjünk neki szórakozást121
Szabadság a gyermek szórakozásaiban122
Kölcsönös udvariasság122
Az árulkodás ellen122
Jutalmazzuk bőkezűségét123
Tanítsuk meg igazságosságra123
Sírás125
Makacsságból eredő sírás125
Fékezd siránkozását126
A vakmerőség esetei127
Igazi bátorság128
Gyávaság elhibázott nevelés folytán129
Mi a félelem?130
Nevelj bátorságra131
Edzés céljából okozz fájdalmat132
Hogy lehet a gyermekbe bátorságot nevelni?133
Vedd elejét a kegyetlenségnek és gonoszságnak134
Megszokás útján elsajátított kegyetlenség135
Milyen legyen a magatartása a cselédséggel szemben?136
Újból a kíváncsiság136
A tudás, mint gyönyörűség138
A gyermek kérdései139
A gyermek okoskodása139
Lomhaság139
Hogyan orvosoljuk a gyermek figyelmetlenségét?141
Plántálj beléje vágyódást, vagy szorítsd testi munkára142
Tedd feladatává a játékot142
Játék vagy munka?143
Játékszerek144
A játékszerek nevelő hatása146
Hazugság és mentségek146
Mutass bizalmat147
A négy kellék148
Erény148
Az Isten fogalma148
Banyamesék gyávaságot eredményeznek149
Példa reá149
Bizalom az Istenben149
Jólelkűség149
Javítsunk a hajlamokon151
Bölcsesség, vagy ravaszság?151
Jó modor152
A jó és rossz modor elemzése152
A rossz modor elemzése153
Gáncsoskodás154
Ellentmondás. Zsémbeskedés155
Túlságba vitt udvariasság156
A gyermek udvariassága legyen egyszerű156
Szoktasd le a közbeszólásról158
Szerény magatartás159
Előkelő társaságban előforduló durvaság159
A társaság befolyása160
Oktatás160
A tanulás szükséges, de másodrendú160
Ne alkalmazz kényszert161
Tedd a tanulást játékká162
Olvasásra tanító játékok162
Olvasásra tanító játékok163
Képekkel illusztrált szórakoztató olvasmányok165
Betéve tanulás166
A biblia166
Tanulja betéve a biblia egyes részeit167
Írás167
Rajz168
Mennyit tanuljon a rajzolásból169
Gyorsírás169
Francia, latin169
Latin, grammatika nélkül171
Kezdd a dolgok ismeretével172
A tanítás módja172
A gyermekek figyelme174
A kemény bánásmód kárára van a figyelemnek174
Bánjunk szelíden a gyermekkel175
Nyelvtanulás grammatika nélkül176
Kinek van szüksége grammatikára?178
Az anyanyelv grammatikája179
Mikor kell a grammatikát tanulni179
Szavak és dolgok180
A latin tételek ellen181
Rögtönzött beszédek182
Angol tételek182
A verselés ellen182
A sok betévetanulás ellen183
Az emlékezet velünk született adomány184
Hogyan gyakoroljuk emlékezetünket186
Latin, biblia186
Megint a nevelő187
A globuszok használata187
Arithmetika188
Csillagászat, geometria188
A globuszok189
Kronologia190
Történelem191
Ethika191
A gentleman jogi tanulmányai191
Rethorika és logika192
A disputák ellen192
Az iskolai rethorika ellen193
A beszéd és írás gyakorlása194
Az anyanyelv elhanyagolása195
Idegen példák196
A természetbölcselet197
Anyag és szellem197
A biblia tanulmányozása199
A materializmus veszedelme199
A természetbölcselet rendszerei200
Boyle, Newton200
A görög ellen201
La Brnyére a nyelvek érdekében202
A nyelvek megválasztása202
A nyelvtanulás módszere204
Az ismertről az ismeretlenre 204
Tánc. Zene204
Szórakozás, vívás, lovaglás206
Vívás és birkózás207
Prudentia207
Tanuljunk valamilyen iparágat208
Kézi ügyességek, festészet stb.208
Kertészkedés. Régi példák209
A változatosság nyújtotta üdülés210
Játék211
Nincs szükség időölésre211
Egyéb kézi ügyességek211
A könyvvitel haszna212
Melyik kor alkalmas az utazásra213
Az utazásra alkalmatlan kor215
Az utazás haszna216
Az értekezés célja217
Befejezés217
Függelék218

John Locke

John Locke műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: John Locke könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem