Előszó
A kiadvány, melyet a kezében tart, megpróbálja bemutatni egy "periférikusnak" tartott művészeti ág, a jazz egy speciális, az idők során - politikai, gazdasági és eszmei viharok közepette is -...
Tovább
Előszó
A kiadvány, melyet a kezében tart, megpróbálja bemutatni egy "periférikusnak" tartott művészeti ág, a jazz egy speciális, az idők során - politikai, gazdasági és eszmei viharok közepette is - életképességét bizonyította "vadhajtását". Pontos elnevezése nincs. Jobb híján nevezzük magyar vagy kreatív improvizatív zenének.
Az emlékek és történések felfejtésére egy kis provinciális ünnep szolgál ürügyül. Az 1976-ban indított első Győri Jazzklub 1982-83-ban - 15 éve - egy két évig tartó, ma már túlzás nélkül legendásnak mondható nemzetközi jazzkoncert-sorozatot indított, amellyel párhuzamosan beindult az illegalitás határán mozgó JAZZ STUDIUM jazzelméleti kiadvány kiadása, amely 1990-ig 18 számot ért meg. E folyóirat emlékszámát tartja tulajdonképpen kezében a tisztelt olvasó. Visszatérve a koncertekre, a nyolc koncertből álló sorozat két szempontból is történelmi jelentőségű volt.
Zenetörténeti jelentőségű, mert először adott koncepcionális műsorszerkesztéssel magyarországi bemutatkozási lehetőséget a kortárs improvizatív zene elsővonalas képviselőinek. Olyan világhírű és ma már tudható, hogy zenetörténeti jelentőségű muzsikusok és együttesek léptek fel akkor Győrben, mint az amerikai Anthony Braxton, George Lewis, Roscoe Mitchell Sound Ensemble, Rova Saxophone Quartet, East-West Trió, Burton Greene, Keshavan Maslak, a lengyel Zbigniew Namyslowski, valamint a hazai improvizatív zene kiemelkedő egyéniségei (Szabados György, Dresch Mihály, Grencsó István, Binder Károly, Lőrinszky Attila, stb.
Történelmi jelentőségű, mert civil kezdeményezésként először törte meg az állam irányította kultúraszervező tevékenységet, amely azután a sorozat kényszerű befejezését is okozta. A sorozat nemcsak az ország, hanem a környező országok improvizatív zenét kedvelő rétegét is Győrbe vonzotta.
E társaság jelentette későbbi alapját a budapesti Közgáz Jazzklub és a Kamaraerdei Jazzfesztivál, az ADYTON Egyesület és a később a MEDIAWAVE Fesztivál szervezőinek.
Vissza