Fülszöveg
Gonda János a magyar jazzélet és zenepedagógia közismert képviselője. Zenetudományi és zongoraművészi diplomát szerzett a budapesti Zeneakadémián, majd jazz-zongoristaként és zeneszerzőként hívta fel magára a figyelmet. Szólistaként és együtteseivel számos országban koncertezett és lemezfelvételeket készített, komponált musicalt, tánckompozíciókat és szimfonikus jazzművet. Könyveivel és cikkeivel megalapozta a magyar jazzirodalmat, és mintegy két évtizeden át szerkesztette a Jazz című szaklapot. 1965-ben megszervezte és azóta vezeti a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazztanszakát, amely 1990- ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola jazz művész- és tanárképző tanszékévé alakult át. Az utóbbi másfél évtizedben intenzíven foglalkozott a kreativitást fejlesztő, alternatív zenepedagógiával. Ennek eredményeképp 1993- ban megalapította és azóta művészeti vezetőként irányítja a tatabányai Nemzetközi Kreatív Zenepedagógiai Intézetet. Gonda János szerteágazó, mintegy harminc évnyi...
Tovább
Fülszöveg
Gonda János a magyar jazzélet és zenepedagógia közismert képviselője. Zenetudományi és zongoraművészi diplomát szerzett a budapesti Zeneakadémián, majd jazz-zongoristaként és zeneszerzőként hívta fel magára a figyelmet. Szólistaként és együtteseivel számos országban koncertezett és lemezfelvételeket készített, komponált musicalt, tánckompozíciókat és szimfonikus jazzművet. Könyveivel és cikkeivel megalapozta a magyar jazzirodalmat, és mintegy két évtizeden át szerkesztette a Jazz című szaklapot. 1965-ben megszervezte és azóta vezeti a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola jazztanszakát, amely 1990- ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola jazz művész- és tanárképző tanszékévé alakult át. Az utóbbi másfél évtizedben intenzíven foglalkozott a kreativitást fejlesztő, alternatív zenepedagógiával. Ennek eredményeképp 1993- ban megalapította és azóta művészeti vezetőként irányítja a tatabányai Nemzetközi Kreatív Zenepedagógiai Intézetet. Gonda János szerteágazó, mintegy harminc évnyi jazz- és kreatív pedagógiai tapasztalatát sűrítette A rögtönzés világa című háromkötetes munkába.
A rögtönzés világa elsősorban zongoristáknak szól, de az első kötetet saját hangszerre alkalmazva és a második kötet elméleti anyagát bármilyen hangszeres vagy énekes haszonnal tanulmányozhatja. Az egyes kötetek tematikája és nehézségi szintje az alábbiak szerint tagolódik:
I. kötet
Rögtönzés és komponálás a zene alapelemeivel
Stílusoktól és műfajoktól függetlenül vezeti be a tanulót a rögtönzés világába. A kötetben megtalálhatók a klasszikus képzést kiegészítő kreatív játékok, rögtönzésgyakorlatok, egyszerű kompozíciós feladatok. Improvizációs formában ismerteti meg, mintegy fedezteti fel azokat a zenei elemeket, szerkezeti és egyéb jelenségeket, melyekkel a tanuló a megkomponált művekben találkozik. Alsófokú zeneiskolai tananyag, de használható szakközépiskolában is. Nem teljesen kezdőknek való: egy-két évnyi hangszertanulás és megfelelő kottaolvasási és írási készség feltétlenül szükséges. Szakközépiskolákban kifejezetten ajánlott a kötelező zongora melléktárgyi órákon, vagy akár zongora főtárgy órákon, kiegészítő anyagként, óránként néhány percben.
II. kötet
A jazzimprovizáció elmélete és gyakorlata
Ez a kötet a jazz harmóniai, dallami és ritmikai nyelvezetével, akkord-skála rendszerével, valamint főbb iprovizációs technikáival foglalkozik. (Dallamvariáció, harmóniai és modális rögtönzés.) A rögtönzésgyakorlatok és írásos feladatok mellett a jazzimprovizációhoz nélkülözhetetlen elméleti anyagot is tartalmazza. Középfokú jazz tananyag. Négy-, ötévi klasszikus hangszertanulás után kezdhető el a zeneiskolai továbbképző évfolyamon, illetve szakközépiskolában és konzervatóriumban, kétévi klasszikus zenei képzés után. Főiskolai jazz - tanszéken is használható.
III. kötet
Zongoradarabok improvizációs és kompozíciós lehetőségekkel
Egyszerű és bonyolultabb, nehézségi sorrendben haladó, nyitott darabok, amelyek különböző improvizációs és kompozíciós feladatokat is tartalmaznak. Ezek részben a korábbi kötetek gyakorlatainak nagyobb lélegzetű művekben való feldolgozásai. A kötetben különböző játékformákat alkalmazó, stilizált jazzdarabok, valamint a kortárs zenéhez kapcsolódó kompozíciók szerepelnek. Kezdőknek és haladóknak egyaránt ajánlott anyag. A kötet könnyebb darabjai két-, háromévi zeneiskolai hangszertanulás után kezdhetők el; a nehezebbek továbbképző évfolyamon vagy szakközépiskolában ajánlottak. Minden szintű jazz- és könnyűzenei képzésben - professzionális jellegű oktatásban is -jól használható.
Vissza