1.067.686

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Bach testamentuma - CD-vel

A fúga művészete filozófiai-teológiai hátteréről

Szerző
Budapest
Kiadó: Klasszikus és Jazz Nonprofit Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 147 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-86157-5-6
Megjegyzés: CD-melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

LÉLEGZETELÁLLÍTÓ intellektuális nyomozásra invitálja olvasóját a könyv szerzője. Nem először... Témája most is Bach rejtélyes - befejezetlenül maradt (?) - utolsó műve, A fúga művészete. Göncz Zoltán az 1990-es évek elején publikálta először megdöbbentő felfedezését: Bach utolsó fúgájának elveszett részei a fennmaradt kézirat alapján rekonstruálhatók, ugyanis a szerző a kottába szinte „beprogramozta" a később elkallódott ütemeket. Mi több, valójában ez az elveszett rész, az úgynevezett permutációs mátrix készült el legkorábban. Korunk zenei életének meghatározó személyiségei méltatták elismerő szavakkal e helyreállító munkát: „meggyőző, igaz" - Ligeti György, „csodálatraméltó" - Nikolaus Harnoncourt, „megrázó és megvilágosító" - Kurtág György. E most megjelent - CD-melléklettel is ellátott - könyv a rekonstrukció révén létrejött különleges zenei szerkezetek mögé próbál bepillantani. „Milyen mélyen és milyen céllal hatolhatott be Bach a komponálás formáját öltő zenei tudomány... Tovább

Fülszöveg

LÉLEGZETELÁLLÍTÓ intellektuális nyomozásra invitálja olvasóját a könyv szerzője. Nem először... Témája most is Bach rejtélyes - befejezetlenül maradt (?) - utolsó műve, A fúga művészete. Göncz Zoltán az 1990-es évek elején publikálta először megdöbbentő felfedezését: Bach utolsó fúgájának elveszett részei a fennmaradt kézirat alapján rekonstruálhatók, ugyanis a szerző a kottába szinte „beprogramozta" a később elkallódott ütemeket. Mi több, valójában ez az elveszett rész, az úgynevezett permutációs mátrix készült el legkorábban. Korunk zenei életének meghatározó személyiségei méltatták elismerő szavakkal e helyreállító munkát: „meggyőző, igaz" - Ligeti György, „csodálatraméltó" - Nikolaus Harnoncourt, „megrázó és megvilágosító" - Kurtág György. E most megjelent - CD-melléklettel is ellátott - könyv a rekonstrukció révén létrejött különleges zenei szerkezetek mögé próbál bepillantani. „Milyen mélyen és milyen céllal hatolhatott be Bach a komponálás formáját öltő zenei tudomány jóvoltából a világ bölcsességének mélységeibe? Hogyan és hol találhatta meg a Láthatatlan jeleit?" - teszi fel a kérdést napjaink egyik legjelentősebb Bach-kutatója, Christoph Wolff, majd így folytatja: „Minthogy felfogása szerint a zene alapanyaga közvetlen kapcsolatban áll a világmindenség fizikai rendjével, megértette a zene metafizikai dimenzióját is..." E könyv, melyet az olvasó kezében tart Bach zenéjének e mindig is sejtett-érzett, de végletes komplexitásában ritkán tudatosított metafizikai vonatkozásait kísérli meg kibontani. írt-e Leibniz hang-ontológiát? Olvasott-e Bach Leibnizet? Mi az utolsó fúga alapterve? Létezik-e egyáltalán? Ha igen, mit jelenthet a kézirat utolsó oldalára írt, „másik alapterv"-re utaló feljegyzés? Lehet, hogy a fennmaradt rész is újraírandó? Valóban „szórakozott" volt-e Bach, amikor apró kompozíciós hibát vétett, vagy e hiba valójában rejtett kód? Ha igen, mire vonatkozhat? A kérdések újabb kérdésekbe torkollnak. Egy borgesi labirintusba lépünk, ahol az ösvények állandóan elágaznak, miközben - a Bábeli könyvtár útvesztőjében - lehet, hogy megpillantjuk az Alefot is. Vissza

Tartalom

A FÚGA MŰVÉSZETE
FILOZÓFIAI-TEOLÓGIAI HÁTTERÉRÖ1....................................................................................7
Bevezetés
Csend..................................................8
Rejtvény?........................................................9
1. Permutációk
1.1. Az Alkotás könyve..................................12
1.2. Llull: Ars magna ........................................•
1.3. Barokk kombinatorikus költészet ...........................................13
1.4. Leibniz: Dissertatio de arte combinatoria ....................30
1.5. A bachi permutációs fúgák egy különös típusa................................37
1.5.1. A zene ..............................37
1.5.2. A szöveg ............................41
2. A teljesség algoritmusai
2.1. A Bach-irodalom és Leibniz ...............................44
2.2. Leibniz metafizikája és Bach.......................45
2.2.1. Az egyszerű felé............................................47
2.2.2. Az összetett felé...........................................55
3. Rekurzív szimmetriák
3.1. A Genezis és az Apokalipszis szerkezete................................................63
3.2. Punctus contra punctum ...............................66
3.2.1. A fundamentum........................................67
3.2.2. Egy kódolt hiba ...........................................70
3.2.3. Trias harmonicus naturalis...........................................71
3.2.4. A és fi .......................................................72
FÜGGELÉK: A fúga művészete záró contrapunctusának
rekonstrukciója
Bevezetés........................81
1. Analízis
1.1. Az I. részfúga ............................................. 83
1.2. A 2. részfúga........................................................... 86
1.3. A 3. részfúga................................................... 90
2. A továbbszövés általános kérdései
2.1. A terjedelem.........................................92
2.2. A modulációs formaterv ..................................................9-1
2.3. A szólamcserék ................................93
2.4. A faktúra......................95
3. A 3. részfúga rekonstrukciója
3.1. A három téma torlasztás-kombinációi............................... 97
3.2. A 3. részfuga kombinációs szakasza ......................................... 102
4. A 4. részfúga rekonstrukciója
4.1. A négy téma torlasztás-kombinációi.................................... 107
4.2. A permutációs mátrix.................................................. 124
4.3. A tükörmátrix.....................................................129
5. A rekonstruált fúga analízise
5.1. A torlasztások összefüggései..................................... 137
5.2. Számszimbolika............................................... 139
3.3. Szimmetriák ......................................................... 142
5.4. Grafikai ábrázolások ...................................................... 145
A rekonstrukció összefoglalása ...........................................146
Köszönetnyilvánítás...................................................................i'8
A CD-mellékleten szereplő zeneművek.....................................149



Göncz Zoltán

Göncz Zoltán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Göncz Zoltán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem