Előszó
A civilizált konfliktus-kezelési technikák alkalmazása a demokratikus társadalmi berendezkedésű országok kultúrájának része. Ezek a technikák lehetővé teszik, hogy a szervezetek, csoportok növeljék a problémamegoldó készségüket, kreativitásukat, hatékonnyá és mindenki számára kielégítővé tegyék döntéshozó megbeszéléseiket, konstruktívan, jogi procedúra elkerülésével, minden résztvevő fél érdekeinek figyelembevételével oldják meg konfliktusaikat.
A konfliktus-kezelés, probléma megoldás technikái ma Magyarországon meglehetősen újak, ahogy maga a demokrácia, a demokrácia működtetéséhez szükséges készségek is csak nemrég jelentek meg, váltak szükségessé.
Ahhoz, hogy konfliktus-helyzetekben megoldást találjunk, először „diagnosztizálni" kell a problémát, azaz felismerni, hogy mi a konfliktus igazi oka.
Egy szervezeten belül vagy szervezetek között a konfliktus - természeténél fogva valamiféle kapcsolati feszültségként, emberek rossz közérzeteként jelenik meg akkor is, ha strukturális, pénzügyi, vagy más egyéb oka van.
A tanácsadó feladata mindig az, hogy segítsen a konfliktus szereplőinek:
• a felszíni jelenségek mögé tekinteni,
• a problémák valós okait feltárni, azokkal szembesülni,
• a problémák megoldására megvalósítható utakat kidolgozni.
Vissza