1.060.331

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Didaktika

Elméleti alapok a tanítás tanulásához

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 550 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-19-5296-4
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 42 498/2.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A könyv alcíme - "Elméleti alapok a tanítás tanulásához" - a szerzőknek azt a meggyőződését fejezi ki, hogy a tanítás tudománya vagy művészete kizárólag elméleti ismeretek megszerzésével nem sajátítható el, a könyvben összegyűjtött ismeretek azonban az eredményes tanítás alapjául szolgálhatnak.
A többéves pedagógusképzési gyakorlattal rendelkező tíz szerző arra törekedett, hogy a legújabb tudományos eredményeket a hazai gyakorlat tapasztalataival ötvözze.
A könyv tanulhatóságát a 19 fejezet - melyek közül néhány a hazai didaktikai irodalomban újszerűnek tekinthető témaköröket tárgyal - mindegyikét bevezető témafelsorolás, a fejezeteket záró összefoglalás és feladatok segítik, s a további tájékozódáshoz gazdag irodalomjegyzék járul. A kötetet név- és tárgymutató egészíti ki.
A tankönyvet (kézikönyvet) a tanító- és tanárképzésben, illetve a továbbképzésben részt vevők egyaránt haszonnal forgathatják, de a pedagógia korszerű kérdései iránt érdeklődő pedagógus kollégák figyelmébe is... Tovább

Fülszöveg

A könyv alcíme - "Elméleti alapok a tanítás tanulásához" - a szerzőknek azt a meggyőződését fejezi ki, hogy a tanítás tudománya vagy művészete kizárólag elméleti ismeretek megszerzésével nem sajátítható el, a könyvben összegyűjtött ismeretek azonban az eredményes tanítás alapjául szolgálhatnak.
A többéves pedagógusképzési gyakorlattal rendelkező tíz szerző arra törekedett, hogy a legújabb tudományos eredményeket a hazai gyakorlat tapasztalataival ötvözze.
A könyv tanulhatóságát a 19 fejezet - melyek közül néhány a hazai didaktikai irodalomban újszerűnek tekinthető témaköröket tárgyal - mindegyikét bevezető témafelsorolás, a fejezeteket záró összefoglalás és feladatok segítik, s a további tájékozódáshoz gazdag irodalomjegyzék járul. A kötetet név- és tárgymutató egészíti ki.
A tankönyvet (kézikönyvet) a tanító- és tanárképzésben, illetve a továbbképzésben részt vevők egyaránt haszonnal forgathatják, de a pedagógia korszerű kérdései iránt érdeklődő pedagógus kollégák figyelmébe is ajánljuk. Vissza

Tartalom

Előszó a hatodik, átdolgozott kiadáshoz7
Oktatáselméleti irányzatok11
Az oktatáselmélet értelmezése12
Az oktatás hétköznapi felfogása12
Az oktatás tudományos megközelítése12
Az oktatáselmélet tudományos megközelítése12
A tudomány előtti elképzelések, filozófiai gyökerek és a gyakorlat13
A megszülető pedagógiai diszciplína "oktatáselméleti" koncepciója14
A társadalmi igényekhez igazodó irányzatok18
Az oktatáselmélet differenciójához kapcsolódó irányzatok19
Szociológiai irányzatok19
Pszichológiai irányzatok20
Lingvisztikai, interakciós, kommunikációs irányzat21
Az oktatáselmélet integrálódásához kapcsolódó iráyzatok21
Kibernetikai, rendszerelméleti irány21
Az oktatás hatékonyságát segítő irányzatok22
A curriculáris didaktikai irányzat24
Napjaink alternatív irányzatai25
Az iskolák filozófiájában, szellemiségében, kitűzött céljaiban mutatkozó alternativitás27
Alternativitás az oktatás tartalmában28
A szervezeti formák alternativitása28
A módszerek alternativitása29
Alternatív eszközök29
A posztmodern irányzat31
Elmélet kontra gyakorlat32
Összefoglalás33
Feladatok33
Irodalom34
Az oktatás társadalmi meghatározottsága37
Az oktatás társadalmi meghatározottságának értelmezési keretei38
Az iskola funkcióinak leírása38
Az oktatás funkcióiról a szociológiai megközelítésből kiindulva38
Az esélyek egyenlőtlensége értelmezésének elméleti keretei43
A társadalmi meghatározottság érvényesülésének eszközei, folyamatai46
Válaszok a "kiket tanítunk?" kérdésre46
A nevelés intézményrendszerének társadalmi szabályozása46
A pedagógiai fejlesztés szabályozása47
A társadalmi egyenlőtlenségek kezelése a tanítás-tanulás folyamatában49
Az iskolarendszer befolyásoló szerepe49
Szelekciós hatások a tanítási-tanulási folyamatban51
Összefoglalás53
Feladatok54
Irodalom55
A tanuló57
Bevezetés58
A gyermek- és az ifjúkor a változó időben59
A tanulók és az iskolák60
A pedagógusok gyermek- és tanulószemléletét befolyásoló tényezők62
Elvek, problémák az egyéni sajátosságok értelmezésében64
A tanulók megismerése, megértése66
A megismerés szempontjai66
A megismerés folyamata és módszerei69
A megismerés korlátai, akadályai72
Összefoglalás74
Feladatok75
Irodalom75
A pedagógus79
Bevezetés80
A kedvelt, eredményes pedagógusra jellemző tulajdonságok82
Az alapvető személyiségvonások, az alapképességek82
A pedagógiai képességek84
A gyakorlati készségek85
A pedagógiai gondolkodás, a pedagógiai döntések88
A pedagógiai tudás90
A sémák, az intuíció90
A pedagógiai tudás jellege91
A pedagógiai tudás tartalma93
A reflektív gyakorlat95
Összefoglalás99
Feladatok100
Irodalom100
A tanulás103
Bevezetés104
A tanulás mint hétköznapi fogalom104
A tanulás meghatározása104
A tanulásra vonatkozó tudományos nézetek fejlődése105
A tanulásról alkotott felfogás az ókorban és a középkorban105
Az empirizmus ahtása, a szemléltetés pedagógiája106
A tanulás folyamatáról alkotott elképzelések jelentős átalakulása a 20. század első felében, a cselekvés pedagógiája111
A kognitivizmus más útjai, a konstruktivista pedagógiai megszületése117
A tanulási folyamat mint konstrukció121
A tanulás irányítása a korszerű pedagógiai elképzelésekben126
A cselekvés pedagógiája a konstruktivista pedagógia kiemelt szerepe126
A gyerek személyisége, valamint ismeretstruktúrái megismerésének fontossága127
A differenciálás jelentősége127
A tanulás logikája a két szemléletben127
A gazdag módszeregyüttes alkalmazásának jelentősége129
A tanítás életszerűségének biztosítása129
Összegzés: a két elsősorban ajánlott tanulásfelfogás összehasonlítása130
Összefoglalás133
Feladatok133
Irodalom134
Az oktatás célrendszere137
Bevezetés138
Az oktatási cél fogalma139
Az oktatási cél funkciói143
Az oktatás céljainak kiválasztása144
A társadalmi értékek, szükségletek, tevékenységek hatása az oktatási célok kiválasztására144
A nevelésfilozófiai nézetek hatása az oktatási célok kiválasztására146
A tanulóra és a tanítási-tanulási folyamatra vonatkozó ismeretek hatása az oktaátsi célok kiválasztására148
Az oktatási célok osztályozása150
Az általános célok konkrét követelményekké alakítása158
Összefoglalás161
Feladatok161
Irodalom163
Az oktatás tartalma165
Bevezetés166
Az oktatás tartalmának történeti alakulása a társadalmi igények változása szempontjából169
Az oktatás tartalmának történeti alakulása a gyermek szempontjának érvényesülése szerint170
Az oktatás tartalmának "forrásvidékei"173
A társadalom igényeinek figyelembevétele az oktatás tartalmának meghatározásában176
Az oktatás tartalma és a mindennapi élet vagy másképpen: a közvetlen társadalmi környezet igényei180
Az oktatás tartalma és a fejlődéslélektan követelményei181
Az oktatás tartalma és a differenciálás184
Az oktatási tartalom kiválasztásának módszerei185
Összefoglalás187
Feladatok187
Irodalom189
A tanterv191
Bevezetés192
A tanterv értelmezésének változásai, pedagógiai összefüggései193
Az oktatás tartalma a tantervben; kiválasztásának fő szempontjai195
Az oktatási tartalom elrendezésének tantervi modelljei197
A tantervi értékelés szerepe, fő jellemzői202
A tantervi értékelés átfogó szerepe203
A tantervi értékelés és követelmények szoros kapcsolata204
A tantervi értékelés objektív és szubjektív alapjainak párhuzamos megerősödése204
Újabb tendenciák a tanterveknek az oktatás tartalmi szabályozásában betöltött szerepében205
A tantervelmélet 19-20. századi meghatározó koncepcióinak áttekintése210
A tantervelmélet kezdetei211
A tantervelmélet fő szakaszai a 20. században211
Összefoglalás216
Feladatok216
Irodalom217
Az oktatási folyamat219
Bevezetés220
Az oktatási folyamat különböző szempontú megközelítése220
Az oktatási folyamat222
Az önszabályozást kiépítő oktatási folyamat223
Tantárgyi tartalom tudásának folyamata225
A tanulni tudást és tanulási motivációt kifejlesztő folyamat227
A tanulási motivációt fejlesztő folyamat228
A kognitív stratégia, metakogníció230
Motivációs stratégia232
A kognitív stratégia, metakogníció230
Motivációs stratégia232
A kognitív önszabályozó stratégia233
Motivációs önszabályozó stratégia235
Összefoglalás238
Feladatok239
Irodalom240
Az oktatás stratégiái és módszerei243
Bevezetés244
Az oktatási stratégia fogalma245
Az oktatási stratégiák fajtái247
Célközpontú stratégiák247
Szabályozáselméleti stratégiák251
Az oktatási módszer fogalma255
A módszerek csoportosítása, osztályozása256
Oktatási módszerek257
Az előadás258
A magyarázat261
Az elbeszélés267
A tanulók kiselőadásai267
A megbeszélés268
A vita272
Szemléltetés274
Munkáltató módszer277
A projektmódszer278
A tanulási szerződés281
A kooperatív oktatási módszer282
A szimuláció, a szerepjáték és a játék284
Tanulmányi kirándulás285
Házi feladat286
A módszerek kiválasztása289
Összefoglalás291
Feladatok292
Irodalom293
Tanulásszervezés297
Bevezetés298
A tanár szervezőtevékenységét meghatározó elméleti megközelítések298
A szervezési és tanítási problémák megkülönböztetése302
A szervezés tevékenységformái302
Nem célravezető szervezési-irányítási eljárások, tanári gyakorlatok312
Összefoglalás313
Feladatok314
Irodalom315
Az oktatás eszközei, tárgyi feltételei317
Bevezetés318
A taneszköz fogalma318
A taneszközök története320
A taneszközök csoportosítása322
A taneszközök jellemzői325
Taneszközök kiválasztása, hatékonysága326
Taneszközök az oktatási folyamatban330
Összefoglalás335
Feladatok336
Irodalom337
Az oktatás szervezeti keretei és formái339
Az oktatás szervezeti keretei340
Az osztály a tanítás-tanulás társas közege340
Az osztályba sorolás szempontjai342
Koedukáció az osztályban345
Az osztálylétszám és az oktatás eredményessége349
Az oktatás egyéb szervezeti keretei350
Az oktatás szervezeti formái351
A tanítási óra időtartama352
Rituálék a tanítási órán353
Az órarend353
A tanítási órák pedagógiai rendszere354
A tanítási óra menete355
Az oktatás más szervezeti formái357
Összefoglalás357
Feladatok358
Irodalom358
Az oktatás szervezési módjai361
A szervezési mód és munkaforma értelmezése362
A frontális munka362
A frontális munka lényege362
A frontális munka megjelenése a nevelés történetében363
A frontális munka jelenleg is az oktatás domináns szervezési módja363
A frontális munka hatása a résztvevőkre365
Az egyéni munka367
Az egyéni munka lényege és változatai367
Az egyéni munka történeti szempontból368
Az egyéni munka a gyakorlatban369
Az egyéni munka hatása a résztvevőkre370
A párban folyó tanulás371
A párban folyó tanulás lényege és változatai371
A párban folyó t anulás történeti szempontból372
A párban folyó tanulás a gyakorlatban372
A párban folyó tanulás hatása az érintettekre373
A csoportmunka374
A csoportmunka lényege374
A csoportmunka történeti szempontból374
A csoportmunka a gyakorlatban375
A csoportmunka hatása a résztvevőkre378
A szervezési módok szimultán alkalmazásáról379
Összefoglalás381
Feladatok381
Irodalom383
A pedagógiai értékelés385
Bevezetés386
Az értékelés fogalma, funkciói és szintjei386
Az értékelés értelmezésének változásai, az értékelés fogalma386
Az értékelés funkciói, tárgyai, szintjei387
Értékelési modellek393
Külső és belső értékelés393
Értékelés a tanítás során395
Célok - tapasztalatok - értékelés395
A diagnosztikus, a formatív és a szummatív értékelés396
Az értékelés szerepe a személyiség fejlődésében, az iskolai teljesítmények alakításában398
A viszonyítás problémája399
Az értékelés folyamata401
Megítélés, becslés, mérés408
Mérésmetodológiai követelmények409
Értékelők, önértékelők411
Összefoglalás412
Feladatok413
Irodalom414
A különleges bánásmódot igénylő gyermek417
Bevezető418
A különleges bánásmódot igénylő gyermek fogalma, típusai418
A különleges szükségletek okai, fokai420
A különleges bánásmódot igénylők aránya a népességben421
Törvényi szabályozás422
A speciális nevelési szükségletű gyermekek integrált-inkluzív nevelése422
Tanulási problémákkal küzdő tanulók427
Magatartászavarok miatt problémás tanulók429
Kivételes képességű tanulók, tehetségesek430
A tehetség meghatározása430
A tehetség kialakulásának feltételei430
A tehetség összetevői431
A tehetség irányai4334
Tehetségnevelés, tehetségfejlesztés434
Összefoglalás442
Feladatok443
Irodalom443
Különleges bánásmódot igénylő csoportok oktatása447
Bevezetés448
A különleges bánásmódot igénylő csoport fogalma, típusai, az eltérés oka448
Fogalmi keretek, tipológia448
Az eltérő bánásmód indokai449
Kisebbségek oktatásának elmélete és gyakorlata451
A multikulturalizmus és interkulturalizmus fogalma451
Kisebbségi csoportok oktatásának jogi alapja451
Különleges bánásmódot igénylő csoportok: nemzeti kisebbségek, romák, bevándorlók452
A nemzeti kisebbségek oktatása452
A cigány tanulók oktatása453
Külföldi tanulók oktatása454
Az interkulturális oktatás, kisebbségpedagógia sajátos didaktikája454
A kisebbségi oktatás iskolai keretei454
Egyes társadalmi csoportok oktatásának célja455
Az oktatás tervezése, a tananyag456
Az oktatás sajátos folyamata459
Stratégiák, speciálisan kezelt módszerek, eljárások460
Eltérés az értékelésben, osztályozásban462
Eltérés a tanulásban, a tanulás nyelvével kapcsolatos kérdések463
Összefoglalás465
Feladatok465
Irodalom466
Az iskolai oktatómunka tervezése469
A tervezési tevékenység sajátosságai470
A pedagógus tervezési feladatai473
A tervezés intézményi szintje. Pedagógiai program - helyi tanterv473
A pedagógusok egyéni tervei. Tanmenet - tematikus terv - óravázlat476
Új szempontokat érvényesítő alternatív tervek480
Összefoglalás483
Feladatok484
Irodalom485
A kezdő pedagógus487
Bevezető488
A kezdő tanárok legfontosabb problémái489
A kezdő és tapasztalt tanárok tevékenységében, gondolkodásában megfigyelt alapvető különbségek490
Tervezés490
Észlelés - információfeldolgozás491
Interaktív tevékenység492
Döntési folyamatok, kognitív struktúrák493
Tanári attitűd496
Pályakezdés497
A tanár önismerete497
A kezdő lépések500
Önelemző eljárások, fejlesztő technikák506
Összefoglalás509
Feladatok509
Irodalom510
Névmutató513
Tárgymutató523
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem