1.060.446

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Hazai pedagógiai nézetek

1945-1949

Szerző
Szerkesztő
Pécs
Kiadó: Iskolakultúra
Kiadás helye: Pécs
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 148 oldal
Sorozatcím: Iskolakultúra-könyvek
Kötetszám: 23
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 12 cm
ISBN: 963-217-032-6
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A hazai neveléstudomány - történetében nem először - keresi funkcióját, tartalmát, és ennek részeként fokozott érzékenységgel vizsgálja a második világháború utáni pedagógia sajátosságait.... Tovább

Előszó

A hazai neveléstudomány - történetében nem először - keresi funkcióját, tartalmát, és ennek részeként fokozott érzékenységgel vizsgálja a második világháború utáni pedagógia sajátosságait. Természetesnek tekinthető igény, hogy a rendszerváltó időkben a hazai neveléstudomány számos képviselője kitüntetett figyelemmel fordult az 1945 és 1947/49 közötti időszak felé. Milyen okok húzódnak meg e jelenség mögött? A kissé sarkított, de a lényeget talán leginkább megközelítő válasz az lehet, hogy a kutatók a változó társadalmi, politikai légkörben lehetőséget láttak arra, hogy feldolgozzák, újrarajzolják a pedagógia múltját politikai és marxista ideológiai kötöttségektől függetlenül, illetve megtalálják azt a múltat, amely folytatható, s többen mindezt a második világháború utáni néhány esztendőhöz kapcsolták. A korszak iránti intenzív érdeklődés, a növekvő számban megjelent áttekintő, összefoglaló jellegű vagy egyéni élettörténeteket feltáró és különböző regionális munkák ellenére ez az időszak nyolcvanas évek végén még sok szempontból a magyar neveléstörténelem fehér foltja volt. E négy év pedagógiájának ismeretlen jelenségei, illetve a feltártakhoz kapcsolt egyoldalú értelmezések ösztönöztek arra, hogy a nyolcvanas évek utolsó harmadában ezzel az időszakkal foglalkozzam. Kutatási lehetőségeim és érdeklődésem alapján, átélve a hiányzó eszmetörténeti kutatásokból fakadó gondokat is, elemzésem tárgyául a nevelésre vonatkozó nézetek 1945 és 1949 közötti alakulását választottam. E munka alapján készült el 1990-re kandidátusi disszertációm. A sikeres védés után közvetlenül nem volt lehetőség a publikálására, majd más témák, kutatások felé fordultam, így elfelejtődött a dolgozat. A kilencvenes évek végétől egyre több kollégától kaptam olyan jelzést, hogy szükségük van a tanárképzésben és a pedagógia szakos képzésben ennek az időszaknak a pedagógiai nézeteivel foglalkozó összefoglaló munkára. Az igényekre reagálva áttekintettem a kilencvenes években megjelent fontosabb cikkeket, tanulmányokat e témakörben, és ahol szükségesnek láttam, kiegészítettem, módosítottam disszertációmat az új kutatási eredményekkel és az újonnan felmerülő problémákkal. A változtatások egyik legjelentősebb eleme, hogy ma már úgy vélem, kevesebb lehetőség volt a vizsgált időszakban a pedagógiai pluralizmusra, mint azt az előző munkámban feltételeztem. A módosítások érintették a mű stílusát is: tudniillik számos, az előző formában csak rejtetten megjelenő gondolatot kifejezettebbé, direktebbé tettem. Vissza

Tartalom

BEVEZETÉS 7
JEGYZET 8
1. CÉLOK, MÓDSZERTANI MEGFONTOLÁSOK 9
1.1. AZ 1945 ÉS 1949 KÖZÖTTI PEDAGÓGIA A HAZAI 9
NEVELÉSTÖRTÉNETBEN
1.2. A KORSZAKHATÁR PROBLÉMÁJA 11
1.3. KUTATÁSI PROBLÉMÁK, SZEMPONTOK, MÓDSZEREK,
FORRÁSOK 12
1.4. JEGYZET 16
2. PEDAGÓGUSOK VÁLTOZÓ POLITIKAI VISZONYOK KÖZÖTT 17
2.1. KÖZÉLETI AKTIVITÁS, POLITIKAI FELELŐSSÉGRE VONÁS 19
2.2. AZ ÉLETSZÍNVONAL ALAKULÁSA 27
2.3. TÁRSADALMI TÁVLATOK (VÁLTOZÁSOK) ÉS A
PEDAGÓGUSOK 28
2.4. JEGYZET 29
3. INTÉZMÉNYES KERETEK: ÚJJÁSZERVEZÉS ÉS ÁTPOLITIZÁLÁS 32
3.1. INTÉZMÉNYEK, SZERVEZETEK 32
3.2. TÁRSASÁGOK, EGYESÜLETEK, FOLYÓIRATOK 38
3.3. JEGYZET 48
4. A PEDAGÓGIAI PLURALIZMUS FELÉLEDÉSE ÉS FELSZÁMOLÁSA 45
BEVEZETŐ GONDOLATOK 45
4.1. A KERESZTÉNY PEDAGÓGIA SORSA 46
4.2. A KULTÚRPEDAGÓGIA JELENLÉTE, SÚLYA 57
4.3. IMRE SÁNDOR NEMZETNEVELÉSE A DEMOKRATIKUS
NEVELÉS ELMÉLETE? 65
4.4. KARÁCSONY SÁNDOR ÉS A PEDAGÓGIA 1945 UTÁN 70
4.5. A NÉPI MOZGALOM A NEVELÉSRŐL 77
4.6. A REFORMPEDAGÓGIAI NÉZETEK TÜNDÖKLÉSE ÉS BUKÁSA 85
4.6.1. AZ ELŐZMÉNYEK ÉS AZ INDULÁS 85
4.6.2. OFFENZÍVA ÉS GYENGE BÍRÁLAT 98
4.6.3. A BÍRÁLAT KITELJESEDÉSE 104
4.7. A "SZOCIALISTA" PEDAGÓGIA KIZÁRÓLAGOSSÁ VÁLÁSA 112
4.8. JEGYZET 126
NÉHÁNY ÖSSZEFOGLALÓ MEGÁLLAPÍTÁS 143
JEGYZET 143

Golnhofer Erzsébet

Golnhofer Erzsébet műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Golnhofer Erzsébet könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Hazai pedagógiai nézetek
Állapot:
1.940 ,-Ft
16 pont kapható
Kosárba