Fülszöveg
A színház és a pedagógia metszéspontjában található terület, amelyet az elmúlt huszonöt évben színházi nevelésnek, és újabban színházpedagógiának is hívunk, töretlenül terjed, növekszik, fejlődik, virágzik Magyarországon. A kiadvány első felében három hiánypótló tanulmányt közlünk.
• Nóvák Géza Máté: Alkalmazott színház Magyarországon c. átfogó írásából megismerhetjük a területünket „körülölelő" alkalmazott színház számos hazai műfaját és gyakorlatát. Az írás sorra veszi a színház önismereti és terápiás, szociális és közösségi, valamint for-profit és szervezetfejlesztési alkalmazásait.
• Golden Dániel: Színház és nevelés Magyarországon c. tanulmánya már szűkebb területünkre fókuszál. Az írás a színházi nevelés elmúlt évtizedeinek kritikai rekonstrukciójára vállalkozik, különösen fókuszban tartva a terminológia, a minősítés és a stratégia kérdéseit.
• Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok - nemzetközi kitekintés c. tanulmánya pedig áttekinti a terület nemzetközi...
Tovább
Fülszöveg
A színház és a pedagógia metszéspontjában található terület, amelyet az elmúlt huszonöt évben színházi nevelésnek, és újabban színházpedagógiának is hívunk, töretlenül terjed, növekszik, fejlődik, virágzik Magyarországon. A kiadvány első felében három hiánypótló tanulmányt közlünk.
• Nóvák Géza Máté: Alkalmazott színház Magyarországon c. átfogó írásából megismerhetjük a területünket „körülölelő" alkalmazott színház számos hazai műfaját és gyakorlatát. Az írás sorra veszi a színház önismereti és terápiás, szociális és közösségi, valamint for-profit és szervezetfejlesztési alkalmazásait.
• Golden Dániel: Színház és nevelés Magyarországon c. tanulmánya már szűkebb területünkre fókuszál. Az írás a színházi nevelés elmúlt évtizedeinek kritikai rekonstrukciójára vállalkozik, különösen fókuszban tartva a terminológia, a minősítés és a stratégia kérdéseit.
• Bethlenfalvy Ádám: Színházi nevelési programok - nemzetközi kitekintés c. tanulmánya pedig áttekinti a terület nemzetközi gyakorlatát, megerősítve azt, amit eddig csak sejtettünk: hogy a hazai színházi nevelés és színházpedagógia mind sokszínűségét, mind elterjedtségét, mind minőségét tekintve nemzetközi viszonylatban is az élvonalban van.
A kiadvány második felében pedig közel fél éves egyeztetési folyamat eredményeképpen létrejött javaslatcsomagot talál az Olvasó. Három munkacsoport dolgozott párhuzamosan három javaslaton a színházi nevelési / színházpedagógiai programok
• terminológiája,
• minősítése és
• stratégiája
kapcsán. A javaslatokat átfogó szakmai vitára bocsátottuk, az egyeztetési folyamathoz csaknem kilencven szakember szólt hozzá, véleményeik figyelembevételével jöttek létre a jelen kiadványban publikált végleges javaslatok.
A záró tanulmány az előttünk álló feladatok mellett áttekinti a szakmát jelenleg leginkább foglalkoztató kérdéseket: a színházi nevelés és színházpedagógia viszonyát egymáshoz; valamint annak kérdését, hogy területünk önálló diszciplína-e, vagy lehet-e az valamikor.
Vissza