1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Az oktatásgazdaságtani kutatások eredményeinek felhasználási lehetőségei a művelődésgazdaságtani vizsgálatokban

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Művelődéskutató Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 94 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-521-050-7
Megjegyzés: Megjelent 518 példányban. Orosz és angol nyelvű előszóval.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Oktatás és művelődés olyannyira rokon területek, oktatás gazdaságtan és művelődés gazdaságtan olyannyira rokon tudományok, hogy a jelen összeállítás céljainak magyarázatára aligha érdemes sok szót... Tovább

Előszó

Oktatás és művelődés olyannyira rokon területek, oktatás gazdaságtan és művelődés gazdaságtan olyannyira rokon tudományok, hogy a jelen összeállítás céljainak magyarázatára aligha érdemes sok szót vesztegetni. A korábban kialakult, s így kutatási eredményekben természetesen gazdagabb,fejlettebb módszertani apparátussal rendelkező oktatás gazdaságtan a közvetlenül vagy közvetve felhasználandó tapasztalatok bőséges forrása lehet a művelődés gazdaságtan kutatói számára. Ehhez a forráshoz természetesen csak úgy lehet közelebb jutni, ha alaposan áttanulmányozzuk az oktatás gazdaságtani kutatások eredményeit, átfogó ismeretekkel rendelkezünk az alkalmazott vizsgálati eljárásokról. Ezt a célt segít elérni a kötet első tanulmánya, amelyben Gidai Erzsébet az oktatás gazdaságtani kutatások egyik részterületéről, az oktatástervezést megalapozó prognosztikai munkáról ad áttekintést az NSzK-ban szerzett tapasztalatok alapján. Részben ugyanez a funkciója a kötetben szereplő második Írásnak is,amely rövid összefoglalót ad az oktatás gazdaságtan egészében, s valamivel terjedelmesebbet az oktatástervezésben elért eredményekről. Ugyanakkor - oktatás- és művelődés gazdaságtan lehetséges és tényleges kapcsolatait vizsgálva - túl is lépi az egyszerű ismertetés kereteit. Kritikusan elemzi a jelenlegi oktatástervezés elméleti alapállását és gyakorlati eljárásait, s nem az oktatástervezési tapasztalatok átvételében találja meg oktatás- és művelődés tervezés összekapcsolásának lehetőségét, hanem egy olyan folyamatban, amelynek során az oktatás és a művelődés tervezése egyaránt lényegi változásokon megy keresztül.
Michal Strak tanulmánya újat hoz az első két íráshoz képest. Nem az oktatás gazdaságtani kutatások eredményeit, a művelődés gazdaságtani felhasználás elméleti és gyakorlati lehetőségeit tanulmányozza, hanem alkotó módon alkalmazza az oktatás gazdaságtan egyik elterjedt módszerét a kultúrpolitika hatékonyságának vizsgálatára. Az elemzési eljárás körvonalazása, a konkrét mutatók kidolgozása mellett eljut a rendelkezésre álló statisztikai adatok összegyűjtéséig, s meghatározza azokat a teendőket, amelyeket a vizsgálatok tényleges végrehajtása érdekében el kell végezni. Vissza

Tartalom

A szerkesztő előszava 7
Gidai Erzsébet: Oktatás, művelődés, életminőség
prognosztizálása az NSzK-ban 9
1. Az oktatás jövőjéről 11
1.1. Oktatás a hierarchikus társadalmi formációban 13
1.2. Oktatás az egyenlőségen alapuló társadalmakban 17
1.3. Kreatív oktatás 19
2. Az oktatás, életmód (életminőség) és a gazdasági
növekedés 20
2.1. A képzés és a növekedés kapcsolatának mérése 20
2.2. Több tényezős modellezés 21
2.3. Az életminőség és az oktatás 24
3. Életmód és a társadalmi indikátor 29
4. Az oktatás előrejelzése a Szövetségi Kormány szakértőinek szemszögéből 33
irodalom 39
Kuti Éva: Az oktatás gazdaságtantól a művelődés gazdaságtanig,
az oktatástervezéstől a müvelődéstervezésig 41
1. Az oktatás gazdaságtan és a művelődés gazdaságtan
kapcsolata 43
2. Az oktatás gazdaságtan legfontosabb kutatási területei
és kutatási eredményei 45
2.1. Az oktatás és a nevelés, az "emberi beruházások"
gazdasági növekedésben játszott szerepének
vizsgálata 45
2.2. Az oktatás költségei az oktatás finanszírozása 46
2.3. Az oktatás "üzemgazdaságtana" 47
3. Az oktatás tervezése 48
3.1. A kapitalista országokban kialakult tervezési
módszerek 48
3.1..1. Az egyéni és a társadalmi igényeken alapuló tervezés 48
3.1.2. A munkaerő-szükségleten alapuló tervezés 50
3.2. A szocialista országok oktatás-tervezési gyakorlata 53
3.3. Az oktatástervezéstől a kulturális szféra tervezéséig 57
Irodalom 59
Strak, Michal: A kulturális politika hatékonyságának két vizsgálati módszeréről
(O dwóch sposobach badania efektywnósci
kulturalnej - forditotta: Lakatos Béla ) 61
A nemzeti jövedelem elosztásának hatékonyságáról 65
A potenciál kihasználásának hatékonyságáról 79
Jegyzetek 94
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem