Előszó
Részlet a könyvből:
KONDOR BÉLA RÉZKARCAIRÓL
Több kimagasló tehetségű növendék hagyta el idén a Képzőművészeti Főiskolát. Közéjük tartozik Kondor Béla is, akinek éppen csak megindult művészi tevékenységéről máris oly sokat vitatkoztak. Ezért szólunk hozzá mi is a most diplomázók közül épp az ő műveihez, vállalva a szemrehányást: fiatal, lényegében még kezdő művész munkásságához esztétikai ítélőmércével közeledni igen nagy felelősség, s mint néhány tehetséges fiatal művész megtorpanása bizonyítja, kockázatos dolog. Mégis elmondjuk a véleményünket Kondor műveiről, nemcsak mert ismervén Kondor szilárd egyéniségét, nem kell félni az elbizakodás veszélyétől, hanem mert Kondor rézkarcainak a tanulmányozása sok olyan problémát is felvet, amely túlnő munkásságán. Ezért néhány olyan kérdést is érinteni fogunk, amely inkább csak tendencia Kondor műveiben.
Mi serkent vitára Kondor művei szemléletekor? A fiatal művész tehetsége nem alkothatja vita tárgyát, a főiskolán Koffán mester mellett megtanulta a grafikus mesterséget, tanulmányfejei bizonyítják, hogy jó konstrukciós érzéke van, meg tudja ragadni a lényeges vonásokat. De mire használja tudását? Néhányan úgy vélik, arra, hogy visszaálmodja magát a késő gótika és az északi renaissance világába, bravúrosan archaizáljon, elszakadva ezzel mai művészetünk nagy feladatától, a korral adekvát művészet megteremtésének a kísérletétől. Vajon csakugyan egyszerű neogótikus próbálkozás Kondoré, vagy a Neue Sachlichkeit rokona, amely van Eyck-i precizitásra tört? Vagy neoprimitív, szürrealisztikus próbálkozás, mely sok rokon vonást talál a középkor vízióiban? Kortévesztett archaizálás csupán, vagy pedig van benne valami újnak a keresése, amely a múltban csak támaszt keres, és a visszanyúlás nem más, mint a realizmus klasszikus módjának a keresése, valami olyan utáni sóvárgás, ami a késő gótikában és a kora renaissance-ban még biztosan megvolt?
Kondor főiskolai diplomamunkája az 1514-es parasztforradalommal foglalkozó, készülő sorozatnak néhány lapja volt. A sorozat egészéről, a lapok összefüggéseiről természetesen még nem alkothatunk képet, de a már elkészült lapok bizonyos mértékig magukban rejtik a továbbiakat is. Dózsa beszéde a ceglédi piacon, Dózsa kivégzése, Temesvár előtt, A kihirdetett kereszt visszavétele. Készülődés a forradalomra, A kisemmizett szegények. Mohács a sorozat elkészült lapjainak a tematikája. Cikkünk szűkre szabott terjedelme meggátolja a hosszabb elemzést, ezért csak a legjellemzőbb lapokat vesszük szemügyre.
Vissza