1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gépjárművek passzív biztonsága

Személygépkocsik/Haszongépjárművek

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Maróti-Godai Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott kemény papírkötés
Oldalszám: 252 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 30 cm x 21 cm
ISBN: 963-9005-52-5
Megjegyzés: Első kiadás. Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A KÖZLEKEDÉS SZÜKSÉGSZERŰSÉG, MELY VESZÉLYEKKEL JÁR
Valamikor 2000 évvel ezelőtt Pompeius Szicíliában a gabonaszállító hajók tengerészeinek mondta, amikor a vihar miatt nem akartak hajóra... Tovább

Előszó

A KÖZLEKEDÉS SZÜKSÉGSZERŰSÉG, MELY VESZÉLYEKKEL JÁR
Valamikor 2000 évvel ezelőtt Pompeius Szicíliában a gabonaszállító hajók tengerészeinek mondta, amikor a vihar miatt nem akartak hajóra szállni, hogy a gabonát az éhező rómaiaknak elszállítsák. „Navigare necesse est, vivere nonas necesse" azaz „Hajózni kell, élni nem szükséges." A kötelező államférfiúi gondosság mondatta vele ezeket a szavakat. Ezt a mondást azóta sokan idézik főleg közlekedési szakemberek és többnyire csak az első felét. „Navigare necesse est", vagy „Transportare necesse est", azaz szállítani szükséges. Valóban igaz szállítani pedig kell. Az emberi létszükséglet primer részét, az élelmiszert, tüzelőanyagot, ruházati cikkeket, szekunder felét az ipari nyersanyagokat el kell juttatni. A tercier szállítás sem lebecsülendő, a kirándulás, turisztika, szórakozás, sport.
Meg szoktunk feledkezni azonban a mondás második feléről a „vivere nonestes" kérdésről, pedig ez a mostani szállítás is ugyan olyan vészekkel terhes foglalkozás, mint amilyen kétezer évvel ezelőtt a hajózás volt a viharos tengeren. Miért? Azért, mert a közlekedési balesetek megállíthatatlanul nőnek. Nem minden országban, nem egyenletesen, de
abszolút számban az egész világon mindenképpen. A környezet szennyezés is fokozódik. Addig amíg Benz a maga másfél lóerős kocsiját megalkotta, nem volt túlságosan veszélyes közlekedni. Jó száz esztendővel később napjainkban nem ez a helyzet. Több mint 600 millió gépjármű üzemel a világon. Ha hozzá számítjuk a vasúti járműveket, a repülőgépeket és a hajókat, akkor közel 700 millió járműről beszélhetünk. Ennek zömét belsőégésű motor hajtja. A forgalom hallatlan sűrűséggel koncentrálódik a nagyvárosokra, autópályákra forgalmi gócpontokra. A járművek száma évente kb. 40 millióval gyarapszik, 2010-re becslésem szerint el fogjuk érni az egymilliárdot. Ez még korántsem jelenti azt a telítettséget, ami jelenleg az Egyesült Államokban, vagy a Nyugat-európai országokban van. Durván ezer lakosra ötszáz jármű jut. Nálunk ez a szám 250-300 körüli, a fejlődő országokban valamennyivel kevesebb. Ha ezt a telítettségi állapotot vesszük alapul, akkor 5-6 milliárd földlakóhoz végső telítettségben 2,5-3 milliárd jármű fog tartozni. Ezeknek pálya, üzemanyag kell, fogyasztják az energiát, termelik a széndioxidot. Az utóbbi néhány évtizedben sokat tettek a környezet megvédése érdekében. Az autóipar a háromkomponensesre ható katalizátor bevezetésével és az égési folyamat javításával több eredményt ért el az utolsó tíz esztendőben ezen a területen, mint az előző kilencven évben. A széndioxid kibocsátást azonban nem tudta csökkenteni, ami továbbra is veszélyezteti környezetünket. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 5
1. BARÉNYI BÉLA 7
2. A PASSZÍV BIZTONSÁG
FEJLESZTÉSÉNEK IDŐSZAKAI A
MERCEDESNÉL 9
Biztonsági koncepciók, konstrukciós
alapelvek (1939-1959) 9
3. A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁG 19
4. A GÉPJÁRMŰVEK
KOCSISZEKRÉNYEI 22
4.1 A kocsiszekrényeket érő terhelések 22
4.2 Az ütközéses balesetek elemzése
súlyosságuk szerint 22
4.3 A gépkocsi karosszériák ütközési jellemzői 24
4.4 A gépkocsik ütközésvizsgálata 31
4.5 Számítógépek támogatják a konstruktőrök
munkáját 33
4.6 A karosszériagyártás új anyagai és
eljárásai 38
4.7 A kocsiszekrény tömegének csökkentése 41
4.7.1 Könnyűszerkezetes acél karosszéria 41
4.7.2 Könnyűfém ötvözetek alkalmazása a
karosszériagyártásban 42
4.8 Személygépkocsi-karosszériák kialakításai.. 45
KAROSSZÉRIA JAVÍTÁS 70
Gépkocsik karambolos javítás utáni
fényezése 72
Passzív biztonság szempontjából átmenet
a személygépkocsi és a motorkerékpár
között 73
5. GÉPKOCSI ÜVEG 76
5.1 Ragasztott és edzett biztonsági üvegek 76
5.2 Beragasztott szélvédő 76
6. TÜZELŐANYAG-ELLÁTÓ
RENDSZER BIZTONSÁGI
BERENDEZÉSEI 78
Inerciakapcsoló 78
7. LÖKHÁRÍTÓ 81
7.1 Az energia abszorbció 81
7.2 Gyakorlati lökhárító kivitelek 81
8. KORMÁNYKERÉK ÉS PEDÁLOK 84
8.1 Kormánykerék 84
8.2 Kormánykerék-váz légzsákhoz 84
8.3 Biztonsági kormányoszlop
8.4 Pedálok 84
9. ÜLÉSEK 88
9.1 Fejtámla védi a nyakcsigolyát 88
9.2 Aktív fejtámla a Renault-okban 88
9.3 Opel aktív fejtámla 88
9.4 Autolív AWS ülés 91
9.5 Ülésállítás 91
9.6 Autolív BISS 2000 első ülés 91
9.7 Biztonsági gyermekülés 91
9.7.1 A gyermek súlyát és életkora szerinti
biztonsági gyermekülések 93
9.7.2 Kategóriák a gépkocsiba szerelhetőség
szempontjából 93
9.7.3 Az autógyárak gyermekülései 93
9.7.3.1 Izofix rendszerű gyermekülések 93
9.7.3.2 Opelfix variálható gyermekülés rendszer 93
9.8 A felsőbb géposztály aktív ülései 96
9.9 Az ülés szellőztetése 96
10. BIZTONSÁGI ÖV 97
10.1 A biztonsági öv szükségessége 97
10.2 A biztonsági öv egykor 97
10.3 A tökéletesedő biztonsági öv és kiegészítői 97
10.4 Üléssel egybeépített biztonsági öv
rendszerek 97
10.5 A fejlesztést serkentő előírás 97
10.6 Kétpontos biztonsági övek 97
10.7 Ajtóba beépített biztonsági öv 100
10.8 A biztonsági öv becsatolására
figyelmeztető lámpa 100
10.9 Biztonsági övek ellenőrzése 100
11. BIZTONSÁGI ÖVFESZÍTŐK 103
Biztonsági övfeszítők 103
11.1 Mechanikus működésű övfeszítők 103
11.1.1 Energiatároló nélküli változat,
Audi procon-ten 103
11.1.2 Energiatárolóval ellátott övfeszítők 103
11.2 Mechanikus érzékelés pirotechnikai
működtetéssel 112
11.3 Elektromos lassuláskapcsolóval működő
pirotechnikai övfeszítő 118
11.4 Elektronikus működésű pirotechnikai
övfeszítők 118
11.5 A személygépkocsik övfeszítőinek
összehasonlítása 120
11.6 Erőkorlátozó biztonsági övhöz 120
12. LÉGZSÁK 127
12.1 A légzsákok szükségessége és működése 127
12.2 A légzsákműködtetés gyorsasága 127
12.3 A légzsák védőhatása 127
12.4 A légzsákrendszer biztonsági koncepciója 133
12.5 A légzsákokat számítógéppel
optimalizálják 133
12.6 A légzsák és más rendszerek
együttműködése 133
12.7 Érzékelők és működtető elektronikák 133
12.8 A Bosch légzsák-elektronikák generációi 137
12.9 Autolív légzsák-elektronikák 141
12.10 A BMW-be szerelt ZAE és BAE légzsákelektronikák jellemzői 141
12.11 A légzsák rendszer vezetékhálózata 145
12.12 Kormánykerék spirál 145
12.13 A légzsákok térfogata és anyaga 145
12.14 Egy- és kétfokozatú gázgenerátor és a
légzsák szövetanyaga 146
12.15 Autolív gázgenerátorok 148
12.16 A légzsákok szövetanyaga 150
12.17 Oldallégzsákok 152
12.18 Volvo 850 oldallégzsák (Sips-Bag) 152
12.19 Autolív gázgenerátorok oldallégzsákhoz 152
12.20 Az oldalirányú védelem Sips harmadik
generációja 154
12.21 A fejet és a mellkast védő kombinált
oldallégzsák 154
12.22 Ablak légzsák (Windowbag) 154
12.23 Csőszerű fejlégzsák
(Its inflatable tubular structure) 155
12.24 Az első ülés háttámlájába szerelt légzsák 155
12.25 Mercedes „X-BAG" tanulmány a jövő
légzsákjairól 155
12.26 Térd légzsák 157
12.27 Láb légzsák 157
12.28 TEMIC fejlesztések 157
12.29 Az utasvisszatartó rendszerek
hatásosságának összehasonlítása 157
12.30 Légzsák és műhelygyakorlat 160
12.32 A légzsák utólagos beszerelése 160
12.33 Részlet az E.T.I.A.I. kiadó által készített
„AIRBAGS ET PRÉTENSIONNEURS DE
CEINTURE manuel de remplacement"
című kiadványból - Renault 161
12.34 Intelligens légzsák-diagnosztika 174
12.35 Telemetria diagnosztika „TDS" technológia. 174
13. TEHERGÉPKOCSIK PASSZÍV
BIZTONSÁGA 178
13.1 Biztonság 178
13.11 Gépjárművek biztonsága 178
13.2 Baleseti statisztikák 180
13.2.1 Haszongépjármű balesetek elemzése 180
13.2.2 Magyarországi baleseti statisztikák 180
13.3 Passzív biztonság 183
13.3.1 Kompatibilitás 183
13.4 Belső biztonság 183
Biomechanika követelmények 183
13.5 Külső biztonság 186
13.5.1 Vezetőfülke szerkezete 186
13.5.2 Mellső aláfutás problematika 190
13.5.3 Hátsó aláfutás gátló 190
13.5.3.1 Angliai fejlesztések 194
13.5.3.2 Egyéb aláfutásgátló megoldások 197
13.5.3.3 Személygépkocsi-tehergépkocsi
ráfutásos balesetek elemzése energia-rács
segítségével 197
13.5.4 OWal-aláfutásgátló 198
13.6 Új passzív biztonsági megoldások 198
13.7 Haszongépjármű ütközési kísérletek 200
13.7.1 Autóbusz- személygépkocsi ráfutási
kísérlet Magyarországon 200
13.7.2 EVU-Jahrestagung Neumünster 1998 200
13.7.3 Theseus kutatási program 206
13.7.4 Tehergépkocsi-személygépkocsi ütközési
teszt 209
13.7.5 Az autóbuszok passzív biztonsága 209
13.8 Ütközés rekonstrukció számítógépes
szimuláció 209
13.8.1 CARAT baleseti rekonstrukciós program 209
13.8.1.1 CARAT történelem 209
13.8.12 A program ismertetése 213
Ütközeti program 214
13.8.1.3 Személygépkocsi -tehergépkocsi
ráfutásos baleset rekonstrukciója
CARAT program segítségével 216
13.9 Rakományelhelyezés és rögzítés 217
Összefoglalás 222
Mellékletek ÉBMI 222
Mell.1 autóbusz-személygépkocsi ráfutásos teszt
fényképsorozata 19 223
Mell.2 Autóbusz-személygépkocsi ráfutásos teszt
gépkocsi deformációi 231
Mell.3 Schimmelpfennig/Becke Nyerges vontató
személygépkocsi ráfutásos teszt eredményei 235
Mell.4 Aláfutásgátló szilárdsági ellenőrző
méretezése 237
A kereszttartó szilárdsági ellenőrzése 237
Befogott tartó szilárdsági ellenőrzése 241
RÖVIDÍTÉSEK
ÉS IDEGEN KIFEJEZÉSEK SZÓTÁRA 243
IRODALOMJEGYZÉK 250
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem