1.062.087

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gépjárműtervezés és -vizsgálat I.

Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki Kar részére/Kézirat

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 276 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 173 fekete-fehér ábrával illusztrálva. A könyv 507 példányban jelent meg. Kézirat. Tankönyvi szám: J7-845.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A gépjárművek tervezése igen bonyolult és összetett feladat, melynek lebonyolítása több lépcsőben történik:
- A Népgazdaság igényeit és a világszínvonalat figyelembe véve a tervezendő jármű felé... Tovább

Előszó

A gépjárművek tervezése igen bonyolult és összetett feladat, melynek lebonyolítása több lépcsőben történik:
- A Népgazdaság igényeit és a világszínvonalat figyelembe véve a tervezendő jármű felé támasztott követelmények meghatározása
- A tervezendő jármű műszaki leírását és az egyszerűsített számításokat tartalmazó tervcél elkészítése
- Műszaki terv készítés. A műszaki tervnek tartalmaznia kell a jármű és főegységei összeállítási rajzait, a szükséges gépjárműmechanikai, valamint a szilárdsági és a gazdasági számításokat
- A prototípus legyártásához szükséges gyártási rajzok elkészítése
- A prototípus legyártása
- A prototípus műszeres vizsgálata
- A 0-sorozat legyártása a prototípussal végzett kísérletek eredményeinek figyelembevétel
- A 0-sorozat vizsgálata
- A sorozatgyártás rajzainak elkészítése, a vizsgálati eredmények figyelembevételével
- Technológiai művelettervek készítése
- A sorozatgyártás megkezdése.
A fenti felsorolás bár csak a főbb tervezési lépcsőket tartalmazza, következtetni enged a fejlesztési munka igen nagy volumenére. Vissza

Tartalom

Előszó
A tervezés alapjai5
A műszaki tervezés fogalma5
A műszaki tervezés tudományos rendszerelméleti alapjai5
A tervezésnél figyelembe veendő egyéb szempontok9
Világszínvonal, műszaki szempontok9
Gazdasági szempontok9
A tervezés iparművészeti szempontjai10
A tervezés szervezési szempontjai10
A konstrukcióval szemben támasztott követelmények11
A gyártó ipar által támasztott követelmények11
A járműüzemeltetők által támasztott követelmények11
A javítóvállalatok által támasztott követelmények13
A külkereskedelem által támasztott követelmények14
Az útügyi hivatal által támasztott követelmények15
Az üzem- és kenőanyaggyártók által támasztott követelmények15
Az úttesttel szemben támasztott követelmények15
A tervezés kompromisszumai16
A tervezendő gépjármű műszaki paraméterei17
Járműdinamika17
Fordulékonyság19
Terepjáróképesség20
Klimatikus feltételek, útviszonyok21
Terhelhetőség, rakodási feltételek21
Az üzemanyagtartalék23
A tervezésnél figyelembe veendő balesetbiztonsági, ergonómiai és környezetvédelmi szempontok23
Baleseti statisztika23
A gépjárművezető munkahelye25
Menetstabilitás25
Fékezhetőség26
Világítás és fényjelzés26
Gépjárműszerkezetek szilárdsági méretezésének alapjai28
Az igénybevételek fajtáinak rövid jellemzése29
Dinamikus igénybevétel29
Ismételt igénybevétel36
Az egyenértékű terhelés meghatározása a lépcsőzetesen változó ismételt igénybevételnél53
A gépjármű megbízhatósága55
A gépjármű főegységei, illetve ezek alkatrészei mértékadó igénybevételei59
Hajtómű59
Fékszerkezet73
Futómű, falépítmény74
Kormánymű78
Gépjárművizsgálatok81
A gépjárművizsgálatok osztályozása81
Rendeltetés szerint81
A vizsgálat helye szerint83
A gépjárművizsgálatok alkalmával mérendő fizikai jellemzők84
Elmozdulás85
Sebesség, szögsebesség85
Gyorsulás, szöggyorsulás85
Erő86
Forgatónyomaték86
Teljesítmény86
Nyomás86
Hőmérséklet86
Folyadékáramlás86
Időjelzés sűrűség86
A gépjárművizsgálatoknál használatos műszerekkel szemben támasztott követelmények87
A gépjárművizsgálati munka menete88
A vizsgálat előkészítése88
A mérés88
A mérési eredmények feldolgozása88
A hibaszámítás alapjai89
Mérési hibák és a mérés pontossága89
A mérendő mennyiség valószínű értéke90
Egyszerű középhiba91
A legvalószínűbb abszolut hiba92
A mérendő mennyiség legvalószínűbb értékei92
A relatív hiba93
Az összetett (közvetett) mérések véletlen hibája94
A mérési pontoktól legkevesebbet eltérő egyenes egyenletének meghatározása legkisebb négyzetek elve alapján97
Irodalomjegyzék101
A gépjárműmechanika alapvető paraméterei102
A motor karakterisztikája102
A hajtómű mechanikai veszteségei107
A gépjárműkerék sugara110
A gördülőkerékre ható erők113
A bördülési ellenállás 123
A gördülési ellenállás jellemzése123
A reakcióerő áthelyezése a gördülési ellenállás figlyelembevételével126
A gördülési ellenállás tényezőjének mérések útján történő meghatározása127
A vízzel borított úton gördülő kerék haladási ellenállása129
A tapadás130
A tapadás jellemzése. Tapadási tényező130
A tapadási tényező mérés útján történő meghatározása135
Vízzel borított úton gördülő gumiabroncs tapadása136
A gépjármű súlypont koordinátái137
A hosszirányú koordináták meghatározása137
A keresztirányú koordináták meghatározása138
A súlypontmagasság meghatározása139
Irodalomjegyzék142
Járműdinamika143
Egyenesvonalú mozgást végző gépjárműre ható erők143
Súlyerő144
Tehetetlenségi erő144
A légellenállás153
A gépjármű mozgásegyenlete170
A mozgásegyenlet megoldása mechanikus hajtómű esetén173
Vonóerődiagram173
A vonóerődiagram mérések útján történő meghatározása178
A dinamikai karakterisztika179
A gépjármű kapasz kodó képessége182
Teljesítménydiagram185
A gyorsulási diagram186
Az idő- és út diagram190
Az út- és idődiagram műszeres mérésekkel való meghatározása194
A gépjárművel szemben támasztott dinamikai követelmények198
A msotor paramétereinek járműdinamikai szempontból történő megválasztása201
A hajtott híd módosítása járműdinamikára gyakorolt hatásának vizsgálata. A hajtott híd módosításának megválasztása204
A mechanikus sebességváltómű módosításainak járműdinamikára gyakorolt hatása. A módosítás megválassztása207
A motorregulátor alkalmazásának járműdinamikai szempontjai215
Járműdinamika hidrodinamikus tengelykapcsoló esetén216
Erőhatások a lapátkoszorún216
A hidrodinamikus tengelykapcsoló karakterisztikái219
A hidrodinamikus tengelykapcsoló hatásfoka224
A hidrodinamikus tengelykapcsoló megválasztásának főbb szempontjai226
A dinamikai számítások menete hidrodinamikus tengelykapcsolóval227
Hidrodinamikus tengelykapcsolóval szerelt gépjármű dinamikai számítása digitális számítógéppel232
Járműdinamikai hidromechanikus nyomatékváltó esetén235
A lapátkoszorúk nyomaték és sebességviszonyai235
A hidromechanikus nyomatékváltó karakterisztikái240
A hidrodinamikus nyomatékváltó megválasztásakor követendő főbb szempontok247
A hidrodinamikus nyomatékváltót kiegészítő mechanikus sebességváltómű módosításának meghatározása249
A dinamikai számítások menete hidrodinamikus nyomatékvásltóval250
Hidrodinamikus nyomatékváltóval szerelt gépjármű dinamikai számítása digitális számítógéppel255
A gépjármű üzemanyagfogyasztása258
Az üzemanyagfogyasztás mutatói259
A gépjármű üzemanyagfogyasztási karakterisztikája260
Adott útvonalon közlekedő gépjármű üzemanyagfogyasztása264
Az üzemanyagfogyasztást befolyásoló egyes járműparaméterek265
Irodalomjegyzék271

Dr. Ilosvai Lajos

Dr. Ilosvai Lajos műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Ilosvai Lajos könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem