kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Műszaki Könyvkiadó Kft. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 1.047 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-10-8559-7 |
Megjegyzés: | Fekete-fehér ábrákkal. Tankönyvi szám: 39911/IV. |
1. kötet | |
A gépjárművek fejlődése, biztonsága | 7 |
A világ gépjárműgyártása és gépjárműállománya | 7 |
A gépjárműgyártás fejlődését meghatározó tényezők | 13 |
A hajtóerőforrások fejlesztése | 14 |
A gépjárműszerkezetek fejlesztése | 15 |
A segédberendezések fejlesztése | 15 |
Biztonság a gépjárművek tervezésében, építésében | 16 |
Aktív (elsődleges, primer) biztonság | 18 |
Passzív (másodlagos, szekunder) biztonság | 25 |
A gépjárművek szerkezeti egységeire vonatkozó hazai biztonsági előírások | 31 |
Az ENSZ szerepe a gépjárműszerkezetek fejlesztésében | 32 |
Az ENSZ, EGB szakmai szervezetei | 32 |
A Járműszerkesztési Szakértőcsoport | 33 |
Kocsitestek | 38 |
A kocsitest kialakításának fő szempontjai | 38 |
Alvázak | 39 |
Kocsiszekrények (karosszériák) | 44 |
Az önhordó kocsiszekrények | 45 |
A kocsiszekrények gyártása és szerelése | 49 |
A kocsiszekrény zaj- és rezgéscsillapítása | 55 |
Biztonságnövelés a kocsitest építésében | 59 |
A kocsitestek tartozékai | 65 |
Szellőző- és fűtőberendezések | 65 |
Vonószerkezetek | 72 |
A csörlőberendezés | 73 |
Az utasajtó-működtető berendezés | 75 |
Vezetőfülke-billentő és -rögzítő szerkezet | 76 |
Önürítő, billentős rakfelületű tehergépkocsik | 77 |
Különleges gépjárművek felépítése | 83 |
A darus gépjárművek | 87 |
A NAMI-2 LK panelszállító félpótkocsi | 98 |
A tartályos járművek | 104 |
A hűtőgépkocsik és berendezéseik | 112 |
A belső égésű motorok üzeme és szerkezeti kialakítása | 120 |
A belső égésű motorok működésének elméleti alapjai | 120 |
A belső égésű motorok csoportosítása | 120 |
A belső égésű motorok elméleti körfolyamatai, indikátordiagramjai | 122 |
Motorok fő méreteinek meghatározása | 134 |
Motorok jelleggörbéi, rugalmassága, szabályozása | 137 |
Égésfolyamat a motor hengerében | 144 |
Az Otto-motorok üzeme | 157 |
A töltéscsere veszteségei | 159 |
A keverési arány hatása a motor teljesítményére és fajlagos fogyasztására | 164 |
A korszerű porlasztók üzemi berendezései | 168 |
A kipufogógáz mérgező összetevőit csökkentő porlasztószerkezetek | 185 |
Egyéb segédberendezések | 213 |
Az Otto-motor égésterei és vezérlési megoldásai | 215 |
A dízelmotorok üzeme | 229 |
Égésfolyamat a dízelmotor hengerében | 247 |
Élőbefecskendezés-szabályozó | 250 |
Fordulatszám-szabályozás | 256 |
Korrektorok | 264 |
Indítássegélyek | 265 |
CAV gyártmányú forgóelosztós (disztributoros) adagoló | 272 |
Egyesített adagoló-porlasztó | 275 |
Benzinbefecskendezéses Otto-motorok | 279 |
Mechanikus benzinbefecskendezés | 282 |
Elektronikusan vezérelt benzinbefecskendezés | 318 |
A feltöltöttmotorok | 330 |
A mechanikus feltöltés | 330 |
A turbófeltöltés | 343 |
A dinamikus feltöltés | 343 |
Nyomáscserélő feltöltés | 345 |
A feltöltéssel elérhető teljesítménynövelés korlátai | 347 |
A feltöltés előnyei, hátrányai | 350 |
2. kötet | |
A gépjárműmotorok légszennyezése, egyéb hajtóerőforrások | 361 |
Az Otto-motorok kipufogógázai | 361 |
A dízelmotorok kipufogógázai | 363 |
A levegőt szennyező gázkomponensek megengedett mértéke | 364 |
A benzinüzemű gépjárművek ólom- (ólomvegyület-) emissziója által okozott környezetszennyezés | 369 |
A benzin ólomadagolásának oka | 369 |
A gépjármű-közlekedés hatása a környezet ólomszennyezésére | 370 |
A benzinek ólomtartalmának csökkentésére vonatkozó intézkedések | 374 |
A kipufogógázok kiértékelése | 376 |
A Kalifornia-teszt és a New Jersey-teszt | 376 |
A Japán-teszt | 387 |
Az európai mérési ciklus (Európa-teszt) | 378 |
A légszennyezés csökkentésének megoldásai | 378 |
A forgattyúház szellőztetése | 380 |
A kipufogógázok visszavezetése a motorba | 382 |
A keverékképzés optimalizálása, rétegezett keverékképzés | 385 |
Szekunder levegő hozzáadás | 390 |
Reaktor alkalmazás | 391 |
A katalitikus utánégetők | 391 |
A soványkeverékes motor | 400 |
A levegőbefúvásos utánégető | 403 |
Egyéb hajtóerőforrások | 405 |
A Wankel-motor működése és jellemzői | 406 |
A Wankel-motor szerkezete | 411 |
A gépjárművek mozgásmechanikája | 413 |
A menetellenállások | 413 |
A hajtómű- vagy belső ellenállás | 414 |
A gépjárműkerék gördülési ellenállása | 416 |
A légellenállás | 420 |
Az emelkedési ellenállás | 425 |
A gyorsítási ellenállás | 426 |
A gépjármű menetteljesítménye | 429 |
A menetteljesítményi diagram | 431 |
A vonóerődiagram (nyomatéki diagram) | 433 |
A gépjárművek tömegpontja és tehetetlenségi nyomatéka | 434 |
A tömegpont meghatározása | 434 |
A tehetetlenségi nyomaték | 436 |
Tengelyterhelések a gépjárműveknél | 437 |
A gépjármű legnagyobb vonóereje és fékezőereje | 440 |
A gépjármű felborulásának veszélye | 444 |
A gépjárművek mozgástörvényeinek érvényesülése különböző esetekben | 447 |
A gépjármű-szerelvények egyenesmeneti stabilitása | 449 |
A gépjármű-szerelvények ívmeneti stabilitása | 453 |
Az előzés | 459 |
A gépjárművek hajtási rendszerei | 464 |
A hajtóművek elvi felépítése | 464 |
A gépjárművek kerékhajtási rendszereinek felosztása | 469 |
A hátsó- és az elsőkerékmeghajtás | 469 |
A különböző kerékhajtási rendszerek tulajdonságainak összehasonlítása | 474 |
Az elsőkerékhajtás teljesítménykorlátai | 476 |
Az összkerékhajtású gépjárművek | 478 |
Főtengelykapcsolók | 485 |
Súrlódással működő főtengelykapcsoló szerkezetek | 486 |
Hidrodinamikus főtengelykapcsolók | 493 |
A főtengelykapcsolók vezérlése | 503 |
Sebességváltóművek | 514 |
A sebességváltóművek áttételi fokozatainak meghatározása | 516 |
Szinkronkapcsolású sebességváltómű szerkezetek | 526 |
Szinkronkapcsoló szerkezetek | 526 |
Szinkronkapcsolású sebességváltóművek | 535 |
Gyorsítófokozatos sebességváltóművek | 540 |
Segédváltóművek | 545 |
Előtét váltóművek (szorzórendszerű váltóművek) | 545 |
Osztóművek | 560 |
Mellékhajtóművek, mellékalátétek | 564 |
Automatikus kapcsolású sebességváltóművek | 568 |
Mechanikus fokozat nélküli sebességváltómű | 568 |
A CTV sebességváltómű | 572 |
Az ECVT sebességváltómű | 576 |
Hidromechanikus sebességváltóművek | 578 |
A kardánszerkezet és differenciálmű, egyéb erőátviteli szerkezetek | 593 |
Kardánszerkezetek | 593 |
Kardáncsuklók kinematikája | 593 |
Szinkron (homokinetikus) kardánhajtás | 599 |
Kardáncsuklók alkalmazása kerékhajtásoknák | 608 |
A differenciálművek | 610 |
A szimmetrikus kúpkerekes differenciálmű üzemállapotai | 612 |
A szimmetrikus kúpkerekes differenciálmű szerkezete | 615 |
A szimmetrikus differenciálmű nyomaték- és teljesítmény-viszonyai | 616 |
A differenciálmű belső súrlódása | 616 |
A szimmetrikus hengeres kerekes differenciálmű | 619 |
A szimmetrikus hengeres kerekes differenciálmű | 621 |
Aszimmetrikus differenciálművek | 622 |
Differenciálművek beépítése kettős tengelyhajtások esetén | 625 |
Lánctalpas járművek differenciálművei | 628 |
Futóművek | 630 |
Merev (kapcsolt kerékfüggesztésű) fotóművek | 632 |
Lengőtengelyes futóművek | 637 |
Független kerékfelfüggesztésű futóművek | 642 |
Keresztlengőkaros kerékfüggesztések | 643 |
Hosszúlengőkaros kerékfelfüggesztések | 651 |
Ferdelengőkaros kerékfelfüggesztések | 653 |
Független kerékfelfüggesztésű futóművek keresztmerevségének biztosítása | 654 |
Terheléskiegyenlítés a futóművek között. Segédfutóművek | 656 |
Oldalhajtóművek | 662 |
A gépjármű lengései és a rugózás | 666 |
A rugózási rendszerek | 670 |
Laprugók | 670 |
Csavarrugók | 673 |
Torziós rugók | 674 |
Gumirugók | 678 |
Légrugók | 680 |
Hidrelasztikus rugózás | 694 |
Lengéscsillapítók | 696 |
Az aktív kerékfelfüggesztési rendszer | 702 |
A gépjárművek kormányzása. Kormányszerkezetek | 709 |
A kormányzás geometriája. A trapézkarok szöghelyzete | 710 |
Kormányzási sávszélesség | 713 |
A kormányzott kerekek beállítása | 722 |
Gépjárművek iránytartása, kormányzási viselkedése kanyarban | 727 |
A négykerék-kormányzás | 730 |
Kormányszerkezetek | 735 |
Biztonsági kormányszerkezetek | 735 |
Kormányművek | 737 |
Kormányrásegítők | 740 |
3. kötet | |
A gépjárművek fékezése. Fékszerkezetek | 763 |
A gépjárművek fékberendezéseire vonatkozó előírások | 764 |
A gépjárművek fékezésének folyamata | 767 |
A fékút meghatározása | 767 |
A gépjármű kereke és az útfelület közötti tapadás | 769 |
A fékezési úthossz (féktávolság) | 772 |
A tengelyterhelés dinamikus változása | 774 |
Fékszerkezetek | 776 |
Dobfékes kerékfékszerkezetek | 776 |
Tárcsafékek | 782 |
Kétkörös hidraulikus fékrendszerek | 789 |
Légfékrendszerek | 793 |
Fékrásegítő szerkezetek | 822 |
A fékerő-szabályozók | 833 |
Különleges fékszerkezetek | 853 |
Csúszásgátló berendezések (blokkolásgátlók) | 862 |
Elektronikus csúszásgátló (blokkolásgátló) és nyomatékszabályozó rendszer | 867 |
A gépjárműveszerkezetek méretezése | 870 |
A méretezés alapelvei | 870 |
A különböző gépjárművek méretezési szempontjai | 871 |
A gépjárműszerkezetek szilárdsági méretezése | 873 |
A gépjárműszerkezetek méretezése forgalombiztonsági szempontból | 874 |
A gépjárművek méretezése a karbantarátási igények figyelembevételével | 877 |
Ergonómiai szempontok a tervezésnél | 880 |
Számítástechnikai eszközök a gépjárművek tervezésében | 881 |
A kocsitestek méretezése | 882 |
A kocsiszekrények és alvázkeretek méretezésének általános szempontjai | 882 |
A gépjárművek tömege csökkentésének lehetőségei és korlátai | 884 |
A méretezés alapadatai | 890 |
Statikai modell a méretezéshez | 894 |
Számítási modell a méretezéshez | 897 |
A statikailag határozatlan feladatok megoldásának alapjai | 898 |
A mátrix-számítás alkalmazása a rácsos tartók méretezésénél | 903 |
A daruszerkezetes felépítmények méretezésének alapjai | 907 |
A gépjárműmotorok méretezése | 916 |
A dugattyú igénybevétele, méretezése | 919 |
A dugattyúcsapszeg igénybevétele, méretezése | 922 |
A hengerpersely igénybevétele, méretezése | 924 |
A dugattyúgyűrűk ellenőrzése | 926 |
A hengerfejcsavarok méretezése | 928 |
A forgattyústengely igénybevétele, méretezése | 928 |
A hajtórúd és a hajtócsaarok igyénbevétele, méretezése | 932 |
A lendítőkerék csavarok igénybevétele, méretezése | 940 |
A hajtóművek méretezése | 943 |
A mechanikus tengelykapcsoló méretezése | 943 |
A hidrodinamikus tengelykapcsolók méretezése | 949 |
A sebességváltóművek méretezése | 953 |
A kardántengelyek méretezése | 967 |
A differenciálművek méretezése | 970 |
A kormányművek méretezése | 972 |
Az álló gépjármű kormányzási erői | 972 |
Kormányzási erők a haladó gépjárműnél | 975 |
A kormánymű áttételének megválasztása | 977 |
A mechanikus kormányművek méretezése | 977 |
A szervokormányművek méretezési elve | 983 |
A futóművek méretezése | 988 |
A méretezés általános elvei | 988 |
Kinematikai méretezés | 989 |
Kinetikai méretezés | 992 |
Szilárdsági méretezés | 995 |
A rugózások méretezése | 1007 |
A fékszerkezetek méretezése | 1019 |
A fékerőigény megállapítása | 1019 |
A hidraulikus fékszerkezetek méretezése | 1021 |
A légfékszerkezetek méretezése | 1029 |
Felhasznált irodalom | 1047 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.