1.062.332

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gépjárműszerkezettan I.

Közlekedési szakközépiskola gépjárműtechnikai ágazat III. osztálya számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 423 oldal
Sorozatcím: Szakközépiskolai tankönyv
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-10-7502-8
Megjegyzés: 8. kiadás. 271 fekete-fehér ábrával illusztrálva. A könyv tankönyvi száma: 28719/I.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a tartalomból:
Az emberi élet velejárójaként az ősidőben fárasztó gyaloglásra és terhek cipelésére kényszerítették az embert életkörülményei: elsősorban a táplálék megszerzése, a... Tovább

Előszó

Részlet a tartalomból:
Az emberi élet velejárójaként az ősidőben fárasztó gyaloglásra és terhek cipelésére kényszerítették az embert életkörülményei: elsősorban a táplálék megszerzése, a termékenyebb és melegebb tájak felkutatása és a háborús viszályok miatti vándorlások.
Érthető, hogy ezen a helyzetén igyekezett könnyíteni és olyan közlekedési eszközt találni, amely megkíméli ettől a nehéz fizikai igénybevételtől. Hosszú évszázadokon és csak állati erő állott rendelkezésére, amit e célra felhasználhatott. Így főként a lovaskocsi vált uralkodóvá és ennek számtalan változata alakult ki.
A fejlődés során egyre növekvő szállítási igényeket a lassú, kis teherbírású és körülményes lovaskocsival mind nehezebben lehetett kielégíteni és így egyre szükségesebbé vált, hogy olyan nagyobb teljesítményű és gyorsabb járművet alkossanak, amelyet nem állati erő vontat. Ennek gondolata régen kísértett, de a gőzgép feltalálásáig nem nyílott mód a megvalósításra. A gőzgép feltalálója, Watt, 1787-ben gőzgépkocsira is szabadalmat kért, ez azonban nem készült el.
Már előzőleg is történtek kísérletek magánjáró (automobil)gépkocsi szerkesztésére, de ezek nem vezettek eredményre. Ilyennek tekinthető a holland Stevins (Sztevinszj szélerővel hajtott vitorlás kocsija az 1600-as években, vagy Hautzsch nürnbergi díszműkovács rugóerővel működtetett hintója 1649-ben. Természetesen - korlátozott és szakaszos energiaforrásuk miatt - nem hódítottak tért.
Az első valóban magánjárónak nevezhető gépkocsit 1769-ben Cugnot (Künyo) francia tüzértiszt építette meg, amelyet tulajdonképpen ágyuk vontatására kívántak felhasználni (1.01 ábra)... Vissza

Tartalom

Általános ismertetés3
A gépkocsi története és fejlődése3
A gépjárművek nemei11
Személygépkocsik12
Autóbuszok16
Tehergépkocsik18
Motorkerékpárok21
A gépjárművek szerkezetének általános ismertetése23
A motor23
Erőátviteli szerkezet23
A futómű és alváz26
A kormány és fékszerkezet27
A kocsiszekrény29
A gépjárművek elektromos berendezései29
Belsőégésű motorok31
A belsőégésű motorokról általában31
A motorok felosztása31
Termodinamikai alapfogalmak32
A motorok műszaki jellemzői33
A motorok főbb méreteinek és jellemzőinek meghatározása40
A négyütemű Otto-motor működése, és vezérlési diagramja42
A kétütemű Otto-motor működése, és vezérlési diagramja49
A négyütemű Diesel-motor működése és vezérlési diagramja56
A kétütemű Diesel-motor működése és vezérlési diagramja59
Szelepes és ellendugattyús kétütemű Diesel-motor működése és vezérlési diagramja61
Feltöltéses Diesel-motorok63
A motorok elméleti termodinamikai folyamatai66
Otto- és Diesel-motorok összehasonlítása78
A motorok jelleggörbéi84
A motorok rugalmassága89
A motorok szabályozása92
A többhengeres motorok95
Tömegerők a motorokban104
A motorok szerkezete112
A hengertömb112
A forgattyúház118
A forgattyúmű119
A vezérlési megoldások133
A szelepes vezérmű134
A dugattyús vezérlés143
A forgótárcsás vezérlés144
A kényszervezérlés144
A vezérmű és a vezérlési diagram kapcsolata145
A szelepes vezérlések és az Otto-motorok égőtér kialakításai146
A vezérmű beállítása147
A Diesel-motorok égéstere149
Közvetlen befecskendezésű Diesel-motorok149
Előkamrás Diesel-motorok150
Örvénykamrás Diesel-motorok152
Légkamrás Diesel-motorok154
Dugattyúkamrás Diesel-motorok156
Égés a motorok hengerében159
A motorok tüzelőanyagai, azok jellemzői, tulajdonságai159
Égés az Otto-motorokban163
Égés a Diesel-motorokban166
Az égésfolyamatok összehasonlítása168
Az Otto-motorok tüzelőanyag-ellátó berendezése 170
A tüzelőanyag-szállító rendszerek170
A tüzelőanyag-tartály171
A tüzelőanyag-szűrők174
A tüzelőanyag tápszivattyúk176
A tápszivattyú üzemzavarai és megszüntetésük182
A tüzelőanyag-vezetékek183
A porlasztó feladata, működése és szerkezete183
Az egyfuvókás porlasztó186
A korszerű porlasztók működési elve190
A porlasztók szerkezeti megoldásai197
A porlasztó szerkezeti elemei és működésük199
A K-59 típusú esőáramlású porlasztó208
A K-22 A típusú esőáramlású porlasztó212
A Csepel porlasztó214
A porlasztók beszabályozása216
A porlasztók hibái és a hibák elhárítása222
A Diesel-motorok tüzelőanyag-ellátó berendezései227
A Diesel-motorok tüzelőanyag-szállítása227
A tüzelőanyag-tartály229
A tüzelőanyag-szivattyú230
A tüzelőanyag-szűrő232
A befecskendező szivattyú rendeltetése238
A Bosch-rendszerű befecskendező szivattyú240
A Ganz-Jandrasaik befecskendező szivattyú252
A tüzelőanyag befecskendezés eszközei255
A tüzelőanyag-vezetékek263
A tüzelőanyag-adagolás szabályozása és beállítása264
A befecskendező szivattyú felszerelése a motorra272
A tüzelőanyag-ellátó berendezés és a befecskendező szivattyú légtelenítése274
A Bosch-féle befecskendező szivattyú karbantartása275
A befecskendező szivattyú és a befecskendező fúvóka javítása276
A Ganz-Jendrassik rendszerű befecskendező szivattyú beállítása és légtelenítése277
A motor hűtése280
A motor mint hőenergiafejlesztő berendezés, az energia eloszlása, a hűtés szükségessége280
Hűtési rendszerek282
A léghűtés282
A vízhűtés284
A hűtővíz hőmérsékletének szabályozása291
A hűtőrendszerek hibái, a motor melegedésének okai293
A hűtő méretezése296
A motor olajozása299
Az olajozás feladata299
A belsőégésű motoroknál használt kenőanyagok302
Olajozási rendszerek306
A cirkulációs szóró-olajozás306
A cirkulációs nyomó-olajozás307
Az olajszivattyú308
Olajszűrők310
Az olajozás és olajcsere311
Az olajnyomást jelző berendezések314
Az olajozó berendezés kezelése és üzemzavarai315
Az ÁFOR olajszabvány316
A motor egyéb tartozékai322
A szívócső322
Légszűrők324
A kipufogócső326
Hangtompítók327
Légsűrítők328
Roote légsűrítő329
Forgólapátos légsűrítő330
A motorok fejlődésének iránya331
A benzin befecskendezése332
A nagynyomású benzinbefecskendezési rendszer334
A kisnyomású benzinbefecskendezési rendszer336
A négyütemű Diesel-motorok feltöltésének rendszerei338
A töltésfok339
Kompresszoros feltöltők340
Turbó-feltöltők340
Büchi-rfendszerű feltöltés340
A gázturbinák működése és szerkezete342
A gázturbina összehasonlítása a dugattyús motorokkal348
A gázturbinák előnyei348
A gázturbinák hátrányai349
A Wankel-motor működése és szerkezete350
A gépjárművek különleges erőforrásai353
Gőzautó354
Gázmotorok354
Elektromobil355
A gépjárműmotorok vizsgálata357
A vizsgálatok célja, feladatai357
A vizsgálatok előkészítése358
A fékpadok fajtái359
A mérés végrehajtása362
A mérés értéskelése, számítások, jelleggörbék készítése363
A motor mechanikai hatásfokának mérése365
A DIN és az SAE mérési szabványok369
Füstgázelemzés370
Országúti fogyasztásmérések373
Gépjárműmotorokon hibakeresés és hibaelhárítás377
Indulás körüli üzemzavarok377
Üzem közbeni motorleállás383
Kopogási és füstölési jelenségek386
Szabálytalan motorhang, fordulatszám-ingadozás, elégtelen teljesítmény388
Üzemviszonyoktól eltérő füstgáz összetétel391
Üresjárati hibák392
Melegedési jelenségek, kenőolaj nyomáscsökkenés393
A gépjárműmotorok bejáratása, üzemeltetése és karbantartása395
A bejáratás előtti vizsgálatok a motoron395
A bejáratás396
A bejáratás vizsgálata397
A gépkocsi (motor) átvétel-átadás399
A motorok üzemeltetésével kapcsolatos teendők399
A motorok indítása, leállítása401
A motorok szakszerű üzemeltetése405
A motorosk karbantartása406
Műszaki szemlék408
Gépjárműmotorok javítási alapelvei410
A motorok futó-, közép- és generáljavítása410
Hibafelvételezés, a motorok javításának egyéb problémái412
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem