1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gépjárműszerkezettan I.

A Közlekedésgépészeti technikum III. o. számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 361 oldal
Sorozatcím: Ipari technikumi tankönyv
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 266 fekete-fehér ábrával illusztrálva. Tankönyvi szám: 25 650/I.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
I. A GÉPKOCSI ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE
1. A gépkocsi története. A korszerű gépkocsi szerkezetének kialakulása
A gépkocsi elnevezés a gépjárművek szűkebb körét foglalja magába.... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
I. A GÉPKOCSI ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE
1. A gépkocsi története. A korszerű gépkocsi szerkezetének kialakulása
A gépkocsi elnevezés a gépjárművek szűkebb körét foglalja magába. Gépkocsin általában a pályához nem kötött személy-, vagy teherszállításra berendezett, ill. különleges célokat szolgáló kerekes gépjárműveket értjük. Á gépkocsikat a következőképen csoportosíthatjuk: személygépkocsik, autóbusz ok, tehergépkocsik, különleges gépkocsik. A különleges gépkocsik rendeltetésük szerint betegszállító, tartály3, öntöző stb. gépkocsik lehetnek.
A gépkocsinak - mai közlekedésünk nélkülözhetetlen eszközének - a fejlődés hosszú útját kellett megtennie, amíg jelenlegi szerkezet kialakult. Ez a fejlődés még ma sincs lezárva.
Ha a gépkocsi fejlődésének történetére visszatekintünk azt látjuk, hogy az önmagától járó kocsi gondolata igen régi és sok kísérlet történt megvalósítására. Kezdetben széllel, rugóval majd később lőporral hajtott járművei próbálkoztak. Komolyabb fejlődésről azonban csak a gőzgép feltalálása után beszélhetünk. Az első gőzkocsi Ougnot (Künyó) háromkerekű gőzkocsija (1769) még kezdetleges (1. ábra). Később azonban Angliában a gőzzel hajtott kocsi gyorsan fejlődik, sebessége eléri a 15-20 km-t óránként és az 1830-35-ös években már komoly versenytársa a szintén fejlődése kezdetén álló vasútnak. Az angol parlament a vasúttársaságok befolyására, balesetbiztonsági okokra hivatkozva, törvényt fogad el, hogy a gőzkocsi előtt embernek kell haladnia figyelmeztető zászlóval. Ez a törvény véget vetett a további fejlődésnek Angliában és Franciaországba terelődik át (Serpolet t, De Dion-Bout on). Vissza

Tartalom

I. A GÉPKOCSI ÁLTALÁNOS ISMERTETÉSE 3
1. A gépkocsi története. A korszerű gépkocsi szerkezetének kialakulása 3
2. A gépkocsi szerkezete és felépítése 7
II. VONTATÁSI ELLÁTÁSOK 9
1. A gépkocsi tulajdonságai 9
2. A gépkocsi vontatási ellenállása 10
a) Gördülő ellenállás 10
b) Emelkedési ellenállás 14
c) Gyorsító ellenállás 16
d) Légellenállás 20
e) Belső ellenállás 25
3. Teljesítményszükséglet 26
4. A gépkocsi stabilitása 30
5. A gépkocsi állandó lassító áttétele 34
III. A GÉPKOCSI MOTORJA 36
1. A gépkocsi motorokról általában 36
2. Az Ottó-motor működése 39
a) Állapotjelzők, gázok állapotváltozásai 40
b) Az elméleti Ottó körfolyamat 41
c) A négyütemű Ottó-motor működése és valóságos körfolyamata 44
d) Kétütemű Ottó-motor 51
e) Kétütemű és négyütemű Ottó-motor összehasonlítása 54
3. A Diesel-motor működése 55
a) Elméleti Diesel körfolyamat 55
b) Vegyes körfolyamat 57
c) A négyütemű Diesel-motor működése és valóságos körfolyamata 60
d) Kétütemű Diesel-motor 63
e) Belsőégésű motorok jellemző adatai. Jelleggörbék. Hatásfok 66
f) Az Ottó- és a Diesel-motor összehasonlítása 72
4. A motor effektív teljesítményeinek és fő méreteinek meghatározása 74
5. Az Ottó-motorok szerkezete 79
a) Henger, hengerfej. A négyütemű Ottó-motor égéstere 82
b) Vezérmű. A vezérmű szerkezeti kialakítása 87
c) A forgattyumű 100
d) A forgattyumű mozgásviszonyai. A forgattyuműben fellépő erők és kiegyenlítésük 113
e) Kétütemű Ottó-motor szerkezete 126
6. A porlasztó 130
a) Égés az Ottó-motorban 130
b) Belsőégésű motorok tüzelőanyagai 131
c) Belsőégésű motorok tüzelőanyagainak fontosabb tulajdonságai 132
d) Tüzelőanyag - levegőkeverék előállítása 137
e) Tüzelőanyag megtakarítás 146
f) Tüzelőanyag tároló és szállító berendezések 147
7. Diesel-motorok szerkezete 150
a) Égés a Diesel-motorban 150
b) A Diesel-motor tüzelőanyaga 153
c) Porlasztás a Diesel-motorban 154
d) Keverékképzés és égés. Égésrendszerek 157
e) Befecskendező berendezés 164
8. A motor hűtés« és olajozása 178
a) Hűtés 178
b) Motorok olajozása 187
c) Belsőégésű motorok egyéb tartozékai 192
9. Belsőégésű motorok rendellenes működése 195
a) Ottó-motorok üzemzavarai 196
b) Diesel-motorok üzemzavarai 198
IV. ERŐÁTVITELI SZERKEZETEK 201
1. A tengelykapcsoló 201
2. A sebességváltómű 210
a) Mechanikus sebességváltó szerkezetek 211
3. Sebességváltó rendszerek 212
a) Előtéttengelyes sebességváltók 212
b) Szinkron, vagy részben szinkron sebességváltók 213
c) Körmös kapcsolóé váltók 215
d) Súrlódó kapcsolós sebességváltó 217
4. Bolygóműves sebességváltók 220
a) Félautomata sebességváltók 220
b) Automatikus sebességváltók 224
c) Különleges sebességváltók 226
d) Tervezési szempontok. Az áttételi-fokozatok megválasztása 230
5. A csuklós tengely 237
6. A hátsó futómű 241
a) Tervezési szempontok 261
V. A FUTÓMŰ 265
1. Az alvázkeret 265
2. A mellső tengely 271
a) Tervezési szempontok 277
3. A kerék 281
a) Kerékcsapágyazások 236
4. A fékszerkezet 288
a) Pótkocsifékek 296
5. A kormányszerkezet 304
6. Rugózás 315
a) Lemezrugók 316
b) Csavarrugó 326
c) Torziós rugó 326
d) Terep járművek és ikerhát sóhidak rugózása 326
e) Stabilizátorok, lengéscsillapítók 326
f) Tervezési szempontok 329
V. A KOCSISZEKRÉNY ÉS A KÜLÖNLEGES GÉPKOCSIK 335
1. A kocsiszekrény 335
2. Különleges gépkocsik 341
VII. PÉLDATÁB 348
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem