A gépjárművek osztályozása | |
A motorelhelyezés és a meghajtás | 13 |
Motorkerékpárok | 17 |
Gépjárműmotorok | 18 |
Otto-motorok | 19 |
Diesel-motorok | 19 |
A motorokról általában | |
A négyütemű motor | 21 |
A kétütemű motor | 23 |
Terelőgátas kétütemű motor | 25 |
Többcsatornás, ellenöblítéses (keresztöblítéses) kétütemű motor | 25 |
Forgótárcsás kétütemű motor | 26 |
Többhengeres motorok | 27 |
A motor szerkezeti felépítése | |
A hengerfej | 33 |
A dugattyú | 34 |
A dugattyúgyűrű | 36 |
A dugattyúcsapszeg | 37 |
A hajtórúd | 38 |
A forgattyústengely | 39 |
Az olajteknő | 40 |
Vezérlések, szelepelhelyezések | 41 |
Szelep, szelepülés | 43 |
Ütemhatár-eltolódás | 44 |
A Diesel-motor | |
A négyütemű Diesel-motor | 47 |
A kétütemű Diesel-motor | 49 |
Feltöltős Diesel-motor | 50 |
Gyulladási késedelem | 51 |
A gyulladási késedelmet befolyásoló tényezők | 52 |
A Diesel-motorok égőtere | 52 |
Közvetlen befecskendezésű égőtér | 53 |
Légkamrás Diesel-motor | 54 |
Előkamrás Diesel-motor | 55 |
Örvénykamrás Diesel-motor | 56 |
A Wankel-motor | 57 |
Gyakorlati tudnivalók a motorról | |
A szelephibák tünetei | 59 |
Kormozás, szelepcsiszolás | 60 |
Szelephézag-beállítás | 61 |
A tömítések hibái | 62 |
Tömítési hibák nedves hengerperselynél | 65 |
A motor elhasználódása | 65 |
A gépjárművek kenése | |
A motor olajozási rendszere | 68 |
Keverékes olajozás | 68 |
Szivattyús kényszerolajozás | 70 |
Tömítések | 72 |
OIajszűrők | 73 |
A résszűrő | 74 |
A finomszűrő | 75 |
A centrifugálszűrő | 75 |
A forgattyúsház szellőzése, hűtése | 76 |
Az olajnyomás ellenőrzése | 77 |
A motorhoz használt kenőolajok | 78 |
Viszkozitás | 79 |
Lobbanáspont | 79 |
Dermedéspont | 79 |
Az olajcsere | 80 |
Az olajszűrők tisztítása | 81 |
Tudnivalók az olajozásról | 82 |
A motor hűtése | |
Vízhűtés | 86 |
A vízszivattyú | 88 |
A ventillátorról | 89 |
Hőfokszabályozó (termosztát) | 90 |
Hűtővíz-hőmérő | 91 |
A kocsiszekrény fűtése | 92 |
Előmelegítő berendezés | 92 |
Léghűtés | 94 |
A hűtés és a gépkocsivezető | 95 |
Túlmelegedés | 95 |
A hűtőrendszer elszennyeződése | 97 |
A hűtőrendszer tisztítása | 98 |
A termosztát hibái | 98 |
A vízszivattyú és a ventillátor hibái | 99 |
Benzinellátó berendezés | |
Benzinszivattyú | 103 |
A porlasztó | 106 |
A porlasztó működése | 107 |
Az elemi porlasztó | 108 |
Féklevegős kiegyenlítés | 109 |
Kiegyenlítőfúvókás porlasztó | 111 |
Változó légtorkú kiegyenlítő rendszer | 112 |
Üresjárati rendszer | 113 |
Indítóberendezések | 114 |
Csappantyús indítóberendezés | 114 |
Indítófúvókás berendezés | 115 |
Automatikus vezérlésű indítóberendezés | 116 |
Takarékberendezés | 116 |
A gyorsítószivattyú | 118 |
Fordulatszám-korlátozó | 119 |
Depressziós (vákuumos) előgyújtás-szabályozó | 120 |
Kétkeverőteres porlasztók | 121 |
A motorkerékpár porlasztók | 122 |
Szívó- és kipufogó berendezések | |
Kipufogógázos keverék-előmelegítés | 125 |
Keverék-előmelegítés hűtővízzel | 126 |
Kipufogó, hangtompító berendezés | 126 |
A levegőszűrő | |
Olajfátyolos (nedves) légszűrő | 128 |
Olajtükrös légszűrő | 129 |
Textil- vagy papírbetétes (száraz) légszűrő | 130 |
Centrifugál-légszűrő (ciklon) | 131 |
Tudnivalók a benzinről | |
A kompressziótűrés | 132 |
A benzinellátó berendezés hibái | 133 |
A benzinellátási hiba keresése | 135 |
A benzinszivattyú hibái | 136 |
Tudnivalók a porlasztóról | |
A porlasztó elszennyeződése | 138 |
Ha sok benzint kap a motor | 140 |
Gázolajellátó berendezés | |
A tápszivattyú | 144 |
A főszűrő | 145 |
A befecskendező szivattyú | 146 |
A nyakasszelep | 149 |
A befecskendező szivattyú kenése | 150 |
A motorfordulatszám-szabályozó | 150 |
A fordulatszám-szabályozó működése | 152 |
Az előbefecskendezés állítása | 153 |
A befecskendező fúvóka (porlasztó) | 154 |
A gázolajellátó berendezés a használatban | 156 |
A befecskendezési időpont beállítása | 158 |
Az erőátviteli berendezés | |
A tengelykapcsoló | 161 |
Egytárcsás tengelykapcsoló | 162 |
Kéttárcsás tengelykapcsoló | 163 |
A tengelykapcsolók működtetése | 163 |
Hidraulikus (folyadékos) tengelykapcsoló | 164 |
A sebességváltó | 166 |
Az egyszerű sebességváltó szerkezete | 166 |
Szinkronizált sebességváltó | 168 |
A sebességváltó működtető berendezése | 170 |
Terepváltó, gyorsító áttétel | 172 |
Szabadonfutó-berendezés | 173 |
A motorkerékpár-sebességváltó | 174 |
A kilométeróra | 175 |
A kardántengely | 175 |
A kiegyenlítőmű | 177 |
A kúpfogaskerekes kiegyenlítőmű felépítése | 178 |
Zárható kiegyenlítőmű | 179 |
Önzáró kiegyenlítőmű | 180 |
Elsőkerékhajtás | 180 |
Összkerékhajtás | 182 |
Az erőátviteli berendezés a használatban | |
Miért csúszhat a tengelykapcsoló? | 185 |
Holtjáték ellenőrzés és állítás | 186 |
Ha nem kapcsol szét a tengelykapcsoló | 188 |
A tengelykapcsoló hidraulika légtelenítése | 188 |
A tengelykapcsoló használata | 190 |
A sebességváltóról | 190 |
Néhány szót a kardántengelyről | 192 |
A futómű | |
Kerékfelfüggesztések | 194 |
Rugózás | 194 |
Laprugó | 195 |
Csavarrugó (tekercsrugó) | 195 |
Torziós rugó (rúdrugó) | 196 |
Gumirugó | 197 |
Légrugó | 197 |
Rugófelfüggesztő elemek | 198 |
Dőléscsökkentő (stabilizátor) | 199 |
Lengéscsillapítók | 199 |
A hidraulikus lengéscsillapító | 200 |
Kerék, kerékcsapágyazás, gumiabroncs | 201 |
A keréktárcsa | 203 |
A gumiabroncs | 203 |
A motorkerékpár futóműve | 206 |
A futómű karbantartása, gumiszerelés | 207 |
Kormányzás, kormányszerkezet | |
A kormányzás geometriája | 215 |
A kormányzott kerekek beállítása | 216 |
Szervókormány | 219 |
Fékberendezés | |
Mechanikus fékrendszerek | 222 |
Kézifék (rögzítőfék) | 222 |
Hidraulikus (folyadék) fékek | 224 |
Tárcsafék | 227 |
Hidraulikus szervófékek | 228 |
Légfékberendezések | 230 |
A légsűrítő | 231 |
A légtartály | 233 |
A membránkamra (kerékfékkamra) | 234 |
A vezérlőszelep | 235 |
Pótkocsi fékberendezések | 236 |
Ráfutófék | 236 |
Egyvezetékes pótkocsi-légfék | 237 |
Kétvezetékes pótkocsi-légfék | 240 |
Rendellenességek a kormánynál és a futóműnél | |
Egy irányba húz a kormány | 244 |
Kerekek, gumiabroncsok | 246 |
Tudnivalók a fékberendezésről | 247 |
A fékberendezés hibáinak táblázata | 248 |
A fékfolyadék szivárgása | 248 |
Levegő a fékrendszerben | 250 |
A fékrendszer légtelenítése | 250 |
Hogyan állunk a fékbetéttel? | 252 |
Néhány szót a kézifékről | 254 |
A fékfolyadékról | 254 |
A légfékekről | 255 |
A fékek karbantartása | 257 |
Elektromos berendezések | |
Elektromos áramlás | 259 |
Áramkör | 260 |
Mágnesség | 261 |
Az elektromos áram mágneses hatása | 261 |
Indukció | 261 |
Két tekercses indukció | 262 |
A gépjárművek elektromos berendezése | |
Az akkumulátor | 264 |
Az akkumulátor működése | 266 |
Elektromos gyújtóberendezések | 267 |
Az akkumulátor-gyújtás | 268 |
Többhengeres motorok gyújtóberendezése | 269 |
A tranzisztoros és tirisztoros gyújtások | 271 |
A mágnesgerjesztéssel vezérelt tranzisztoros vagy tirisztoros gyújtás | 272 |
Segéd-primertekercses és ellenállásos gyújtótekercsek | 273 |
Mágnesgyújtás | 274 |
Lendkerékgyújtás | 275 |
Röpsúlyos előgyújtás-szabályozás | 276 |
A gyújtógyertya | 277 |
A gyújtógyertya hőértéke | 278 |
A dinamó | 279 |
Feszültségszabályozó és túláram-korlátozó | 281 |
A visszáramkapcsoló | 282 |
Töltésellenőrzés | 283 |
Váltakozó áramú dinamó (generátor) | 283 |
Elektromos indítomotorok | 285 |
A Bendix-rendszerű indítómotor | 286 |
A csúszófogaskerekes indítómotorok | 287 |
Automata indítomotor-kapcsolók | 287 |
Világító- és jelzőberendezések | |
A fényszóró | 289 |
Helyzetlámpák | 292 |
A féklámpa működtetése | 293 |
Irányjelzés | 294 |
Villanykürt | 295 |
Biztosítók | 295 |
Rádió- és televízió-zavarszűrés | 296 |
A Diesel-motorok elektromos berendezései | 297 |
Izzítógyertyák | 298 |
Az akkumulátorok bekötése | 299 |
Tudnivalók az elektromos berendezésről | |
A hibakeresésről | 300 |
Van áram a gyújtótekercsnél | 303 |
A szekunder áramkör hibái | 305 |
A gyújtási sorrendről | 307 |
Az elosztópipa repedése | 307 |
A gyertyák hibái | 308 |
Amit az izzítógyertyáról tudni kell | 310 |
Nem működik az indítómotor | 312 |
Hibák a dinamónál | 315 |
Leállásnál égve marad az ellenőrzőlámpa | 316 |
Hibák a világításnál | 317 |
Izzócsere | 318 |
Izzócsere a világításnál | 319 |
Izzócsere a hátsó lámpánál | 320 |
Az akkumulátorról | 321 |
Elhasználódott-e már az akkumulátor? | 324 |
Gépjármű vezetése | |
Indulás előtti tennivalók | 327 |
Indulás, sebességváltás | 328 |
A kétszeri tengelykapcsoló-használat | 330 |
A gázpedál kezelése; a fordulatszámhatárok | 330 |
A sebesség és a fogyasztás | 333 |
Kanyarodás, lassítás | 335 |
Fékezés | 336 |
Reakcióidő | 338 |
Fékezési idő | 338 |
Fékút | 339 |
Vezetési szokások | 341 |
Vezetés havas, síkos úton | 343 |
A hibák megítélése | 345 |
A gépkocsi vontatása | 346 |
A vontatógépkocsi vezetése | 347 |
A vontatott gépkocsi vezetése | 348 |
A pótkocsis gápjármű vezetése | 349 |
A gépkocsi vezetése földúton, terepen | 351 |
A gépkocsi vezetése oszlopban | 353 |
Motorkerékpár-vezetés | 353 |
A motorkerékpár vezetése síkos úton | 356 |
Bejáratás | 357 |
Szervízek, I-es, II-es műszaki szemlék | 358 |
Tanácsok a vizsga utáni vezetéshez | 359 |
A gépjármű ellenőrzése célbaérkezés után | 361 |
A gépkocsi téli üzeme | 362 |
Indítás forró vízzel | 365 |
Indítás kézi indítóval (kurblival) | 366 |
Indítás vontatással | 366 |
Indítás külön akkumulátorral | 367 |
A motor védelme fagyás ellen | 367 |
Feljegyzések a gépjárműről | 369 |
Szerszámok és tartalék alkatrészek | 369 |
A szerszámok használatáról | 370 |
A gépjárműtüzekről | 371 |
A kipufogógázokról | 373 |
A szénmonoxid mérgező hatása | 375 |
A szénmonoxid-mérgezés tünetei | 376 |
A mérgezés megelőzése | 376 |
A mérgezettek mentése | 376 |