A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gépjárműmotorok-Gyakorlati jegyzet

Budapesti Műszaki Egyetem Gépészmérnöki Kar részére/Kézirat

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 204 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: 147 fekete-fehér ábrával illusztrálva. A könyv 260 példányban került kiadásra. Tankönyvi szám: J4-564. Kézirat.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A "Gépjármű motorok gyakorlati jegyzet" célja az, hogy a "Gépjármű motorok" című előadások alapján végzett gyakorlati feladatokhoz a kiindulási adatokat és legfontosabb konstrukciós tervezési... Tovább

Előszó

A "Gépjármű motorok gyakorlati jegyzet" célja az, hogy a "Gépjármű motorok" című előadások alapján végzett gyakorlati feladatokhoz a kiindulási adatokat és legfontosabb konstrukciós tervezési szempontokat megadja.
A számszerűen kidolgozott példák az előadások anyagának tökéletesebb elsajátításához is segítséget nyújtanak.
A rendelkezésre álló terjedelem kihasználása érdekében csak azok az anyagrészek kerültek tárgyalásra, melyek a belsőégésű motorok kialakításánál a konstrukció jellegét legjobban befolyásolják és a tapasztalat szerint a legtöbb nehézséget jelenti a gyakorlati munka során.
A közölt összefüggések és eljárások részletezése az irodalmi hivatkozásban megtalálható.
Ugyancsak az irodalomjegyzék tartalmazza azokat a hőtani, áramlástani és szilárdsági méretezéseket, melyek gyakorlati feldolgozására ebben a jegyzetben nem került sor. Vissza

Tartalom

A belsőégésű motorok főméretének meghatározása, jellemző értékek felvétele 4
Térfogatok megállapítása az effektív középnyomás felvétele alapján 4
Lökettérfogat4
Kompresszió térfogat5
Kompresszióviszony felvétele5
A lökettérfogat és hengerszám összefüggése6
Literteljesítmény6
Löket-furat viszony felvétele8
A motorblokk és a forg. hajtómű konstrukciós változásai az S/D függvényében15
A löket-furat és forgattyúsugár - hajtórúdhossz viszonyok összefüggése és megválasztásának szempontjai15
A nyomaték rugalmasság és fordulatszámrugalmasság kapcsolata22
Összehasonlító táblázatok24
A motor teljesítménynövelésének biztosítása24
A motor furatának növelésével elérhető teljesítménynövekedés24
A fordulatszám növelésével elérhatő teljesítménynövekedés30
A motorok fejlesztésének egyes eredményei30
A forgattyús hajtómű konstrukciós méreteinek megválasztása, illetve méretezése36
Dugattyú36
A dugattyú méretei37
Dugattyúgyűrűk számának megválasztása39
Dugattyútető vastagság ellenőrzése39
Dugattyúcsap szemek felületi nyomása40
A dugattyúfelület egységére eső teljesítmény41
A dugattyú hőigénybevétele41
Dugattyúcsapszeg mérete és igénybevétele42
Hajtórúd43
A tervezés kiinduló adatai44
Szilárdsági ellenőrző számítás45
Súlymeghatározás47
Felületi (vetületi) csapterhelések ellenőrzése47
Megjegyzések a korszerű hajtórúd kialakításához47
Forgattyústengely48
A forgattyús tengelyek kialakítása48
A forgattyús tengely választott méreteinek ellenőrzése50
Hajlító igénybevétel az "R" erőből52
A tangenciális erő (T) okozta igénybevételek meghatározása55
A forgattyús tengelyek kifáradásra való ellenőrzése59
Hajlításból eredő kifáradásra való méretezés60
Csavaró igénybevételből eredő kifáradásra való ellenőrzés61
Gépjármű motorok szelepvezérlése63
Szelepméretezés63
Szelepcsatorna, illetve szeleptányérátmérőnek közelítő számítása63
A szelepméret geometriai ellenőrzése64
A max. szelepemelés számítása64
A szeleptányér vastagsága67
Szelepcsatorna kialakítás67
A bütyök emelési magassága69
A vezérlés szögének felvétele69
A különböző vezérlő bütyökprofil kialakítások71
Tangenciális bütyök72
Meredekszögű tangenciális bütyök76
Domború oldalú bütyök77
Homorú oldalú bütyök85
A gyorsulási viszonyok összehasonlítása az egyes bütyökfajtáknál (Példakidolgozások)88
Tangenciális bütyök89
Tangenciális bütyök91
Domború oldalú bütyök síktalppal95
Homorú oldalú bütyök görgővel99
A szelepemelkedés időbeni változása. Időkeresztmetszetek108
A vezérlőbütyök és a szelep kapcsolata. Konstruktív megoldások116
Szeleprugó méretezése119
A vezérelt tömegek figyelembevétele120
A himba tehetetlenségi nyomatékának megállapítása122
Erőhatások123
A rugóerők és a tehetetlenségi erők változása124
Rugóméretek számítása. A célszerű rugódiagram megválasztása127
A szeleprugó és a vezérmű lengésjelenségei130
A vezérlőbütyök és az emelő méretei, igénybevételének ellenőrzése131
Geometriai méretek131
Igénybevételek számítása132
Tolórúd135
Himba és himbatengely igénybevétele136
A vezértengely ellenőrzése137
Tengelyátmérő137
A vezérlőbütyök elékelési szöge137
Vezértengely hajtás138
A forgattyús hajtómű csavarólengés számítása142
A forgattyús hajtómű saját lengési frekvenciájának meghatározása142
A csavarólengést keltő gerjesztő erők meghatározása174
Gáznyomásból eredő forgatóerő (tangenciális erő)175
Tömegerők keltette forgatóerő180
Gáz- és tömegforgató harmonikusok összegezése188
A gerjesztőerők hatása a többhengeres motor forgattyús hajtóművére189
A csavarólengésből származó igénybevétel meghatározása197

Dr. Dezsényi György

Dr. Dezsényi György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Dezsényi György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem