Előszó
Tankönyvünk feladata az, hogy bevezesse a tanulókat - megfelelő tanári útmutatás alapján - a gépjárművek műszeres vizsgálatának egy speciális területére, a diagnosztikai mérések világába. Megismertesse a mérési célokat, módszereket, mérési technológiákat és a mérőműszereket.
A gépjárműveket élettartamuk, üzemeltetésük során általában két okból vetjük rendszeresen vagy időszakosan műszeres - ezen belül diagnosztikai módszerekkel végzett - vizsgálat alá. Az egyik, ha a fenntartás (karbantartás és javítás) során válik ez szükségessé, a másik a hatósági műszaki ellenőrzések alkalma.
A fenntartás (karbantartás/szervizműveletek és javítás) feladatkörébe tartozó műszeres mérések az ellenőrzés, hibafeltárás, beállítás-beszabályozás céljait szolgálják. A törvényes előírásokon alapuló rendszeres hatósági ellenőrző vizsgálatok a közlekedésbiztonság és a környezetvédelem érdekében történnek. Egyéb szakmai területeken is alkalmaznak diagnosztikai méréseket. A gépjárműgyártásban (e terület jegyzetünknek nem tárgya), a szalagvégi beállító, beszabályozó, ellenőrző diagnosztikai mérések összessége az autógyártás elemi része. A műszeres mérések nélkülözhetetlenek az igazságügyi műszaki szakértői célú vizsgálatoknál, a gépjárművek átépítése során, az azt követő forgalomba-helyezési eljárásnál és a tuningolás technológiájában.
A gépjármű rendkívül összetett mechatronikai rendszer. Gépészeti egységei és rendszerei irányítottak. Például a motor, az erőátvitel, a futómű, a fékrendszer, a komfortrendszerek, valamint a járműviselkedés felügyeleti rendszerei. Az irányítás azt jelenti, hogy a működés (működtetés) - részben vagy teljesen - programozott; funkcióik vezéreltek vagy szabályozottak, azaz irányítottak. Mechanizmusaik - csak a rendszer egészétől és az alrendszerektől kapott, bemeneti információk feldolgozása után kiadott működtetési - parancsok alapján működnek. Ezért ezeket a rendszereket - így az egész gépjárművet - irányított mechatronikai rendszemek nevezzük.
Az üzemeltetett gépjárművek vizsgálata - tehát az üzemeltetői vizsgálatok - ma határozottan két alapvető területre oszthatóak. Az egyik a gépjármű autonóm állapotfelügyeletével való kommunikáció, míg a másik a fedélzeti diagnosztika által nem felügyelt rendszerek, ill. az alkatrészek, alkatrészcsoportok egyedi vizsgálata. E területen végzett méréseket ma már nevezhetjük hagyományos diagnosztikának, hagyományos diagnosztikai módszerekkel végzett vizsgálatoknak.
Vissza