1.055.325

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gépjármű menetdinamika

Szerző
Lektor

Kiadó: Magánkiadás
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott kemény papírkötés
Oldalszám: 256 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-212-400-6
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Az egyre sűrűsödő forgalom és a növekvő motorteljesítmények következtében a balesetveszély is egyre növekszik. A járműfejlesztés elsőrendű feladata, a közlekedési balesetek csökkentése, az aktív és... Tovább

Előszó

Az egyre sűrűsödő forgalom és a növekvő motorteljesítmények következtében a balesetveszély is egyre növekszik. A járműfejlesztés elsőrendű feladata, a közlekedési balesetek csökkentése, az aktív és passzív biztonság állandó javításával. A passzív biztonság javulása ma már ahhoz vezetett, hogy a balesetek számának növekedése ellenére, a halálos balesetek száma az utóbbi években jelentősen csökkent. Ez a fejlődési irányzat azt mutatja, hogy nem csak a halálos balesetek, hanem minden baleset megelőzése céljából, még fokozottabb súlyt kell az aktív biztonság megjavítására és a közlekedésben mutatkozó emberi viselkedés megismerésére helyezni. Az emberi képességekhez illeszkedő jármű-menettulajdonság, az aktív biztonság legfontosabb előfeltétele.
Annak dacára, hogy a járműdinamika az automobil-korszak kezdetétől fogva számos kutatás és tudományos közlemény tárgya volt, a mai napig is hiányzik egy ezt a témát összefoglaló, magyar nyelvű könyv. Az a néhány német és angol nyelvű kiadás, amelyek az utóbbi húsz év alatt jelentek meg (1. Irodalomjegyzék), általában ennek a témának csak egy bizonyos részét tárgyalják. Ezzel a könyvvel szeretném ezt a hiányt pótolni.
Vissza

Tartalom

1 Bevezetés 11
1.1. A menetdinamika fejlődésének rövid története 11
1.2. Nemzetközi menetdinamikai szabványok 14
1.3. A járműdinamika rendszere 16
1.4. A menetdinamikai viselkedés fogalma 16

2 A járműre ható erők 18
2.1. Koordinátarendszerek 18
2.2. Menetellenállások 20
2.2.1. Gördülési ellenállás 20
2.2.2. Kanyarellenállás 24
2.2.3. Légellenállás 26
2.2.4. Emelkedési ellenállás 29
2.2.5. Gyorsítási ellenállás . 30
2.2.6. Menetteljesítmény 32
2.3. Erőátvitel a gumiabroncs és a talaj között 33
2.3.1. Függőleges erő, kerékterhelés 33
2.3.2. Hosszerő 33
2.3.3. Oldalerő 37

3 Kormányzásdinamika 45
3.1. A jármű mozgásegyenletei 45
3.2. Stacionárius kormányzási viselkedés 48
3.2.1. Stacionárius haladás körpályán, Ackermann-szög 48
3.2.2. Statikus kormányzási érzékenység 51
3.2.3. A jármű saját kormányzási módjai, alul- és túlkormányzás 51
3.2.4. A sajátkormányzási hányados meghatározása 54
3.2.5. Karakterisztikus és kritikus sebesség 57
3.3. Instacionárius kormányzási viselkedés 62
3.3.1. Perdülés átviteli függvény 62
3.3.2. A perdülés sajátfrekvenciája és csillapítása 63
3.3.3. Kormány szögugrás, átmeneti függvény 66
3.3.4. A perdülés és az oldalgyorsulás frekvencia-jelleggörbéje 69
3.3.5. Járműreakció hirtelen gázlevételre 73
3.3.6. A jármű viselkedése oldalszélben 78

4 A járműparaméterek befolyása a menetdinamikai viselkedésre 85
4.1. A terhelés befolyása 85
4.1.1. A súlypont helyzete - 85
4.1.2. A jármű tömege és perdülési tehetetlenségi nyomatéka 87
4.2. A kerékfelfüggesztés és a kormány befolyása 89
4.2.1. A jármű oldaldőlési szögmerevsége , 89
4.2.2. A kerékfelfüggesztés kinematikája 91
4.2.3. Elasztokinematika és kormányrugalmasság 94
4.2.4. Hátsókerék- és összkerékkormányzás 99
4.3. A kerékhajtási rendszer befolyása 110
4.3.1. Kerékhajtási rendszerek 110
4.3.2. A differenciálmű befolyása 117
4.4. Pótkocsis járműegyüttes menetdinamikai viselkedése 123
4.4.1. Lengésstabilitás 123
4.4.2. Járműegyüttes viselkedése oldalszélben 129
4.4.3. Járműegyüttes fékezési viselkedése 131

5 Fékezésdinamika 133
5.1. Fékezés egyenes menetben 133
5.1.1. Fékezési folyamat és fékút 133
5.1.2. Követési távolság oszlopmenetben 136
5.1.3. A lefékezettség fogalma 137
5.1.4. A fékerők megoszlása az első és hátsó tengelyre 139
5.1.5. A fékezés stabilitása 144
5.2. Fékezés kanyarban 150
5.3. Automatikus blokkolásgátló rendszerek 154
5.3.1. Szabályozási alapelvek 155
5.3.2. A fékezés időbeli folyamata ABS-el 156
5.3.3. ABS haszongépjárművek részére 160

6 A járműdinamika vizsgálati módszerei 162
6.1. A tesztmódszerek rendszere 162
6.2. Szubjektív bírálat 165
6.2.1. Szubjektív bírálási rendszerek 165
6.2.2. A szubjektív bírálat összehasonlítása a mérési eredményekkel 168
6.3. Objektív, műszeres mérési módszerek 171
6.3.1. Általános tesztfeltételek 171
6.3.2. Mérések egyenes menetben 171
6.3.3. Mérések körpályán 182
6.3.4. Mérési módszerek az oldaldinamika vizsgálatára 195
6.3.5. Tesztpálya gyors sávváltásos manőverhez 204
6.3.6. Nehéz haszongépjárművek és autóbuszok tesztelése 207

7 Közlekedésbiztonság és baleset megelőzés 217
7.1. A közúti közlekedés biztonságának fejlődése 217
7.1.1. Aktív biztonság 217
7.1.2. Passzív biztonság 218
7.2. A menetdinamikai viselkedés összefüggése a balesetmegelőzéssel 218
7.2.1. Elméleti vezetőmodellek 219
7.2.2. Vezető és jármű viselkedése kritikus forgalmi helyzetben 223
7.2.3. Járművezetők reakcióideje 228
7.2.4. Járművezetők rizikóviselkedése a forgalomban 233

A könyvben használt jelölések, szimbólumok és egységek 237
Irodalomjegyzék 244
Tárgymutató 249

Prof. Dr.-Ing. Zomotor Ádám

Prof. Dr.-Ing. Zomotor Ádám műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Prof. Dr.-Ing. Zomotor Ádám könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem