1.067.073

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kutatások a filozófiáról és a kabbaláról a középkori zsidó gondolkodásban

Felsőoktatási tankönyv

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Logos Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 323 oldal
Sorozatcím: Historia Diaspora
Kötetszám: 4
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN: 963-8159-14-6
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Georges Vajda (1908-1981), a világhírű, magyar származású filozófiatörténész és orientalista egyedülálló kutatásokat folytatott azokról a középkori zsidó és arab filozófusokról és misztikusokról, akiknek a művei nagyrészt máig kiadatlanok, csak kéziratos formában hozzáférhetők. Szakterülete kiváló művelőjeként meghatározó jelentőségű írásokat tett közzé, melyeknek már a mennyisége tiszteletet parancsol: életműve 1675 tételt számlál... Ebben a kötetben - amely az első magyar nyelven megjelenő Vajda-mű - a szerző először a középkori filozófiai gondolkodást szembesíti a kabbala kevesek által ismert tanításaival, két, nagyjából kortárs szerző, a filozófusteológus Smúél ben Júda ibn Tibbon, illetve a kabbalista Jákob ben Séset írásain keresztül. A két gondolkodó bemutatása révén Vajda megismerteti az olvasót azzal a szellemi légkörrel, amelyben egyrészt hódító útjára indul Maimonidész főműve, A tévelygők útmutatója másrészt virágkorát éli a középkori zsidó misztika, a kabbala. A... Tovább

Fülszöveg

Georges Vajda (1908-1981), a világhírű, magyar származású filozófiatörténész és orientalista egyedülálló kutatásokat folytatott azokról a középkori zsidó és arab filozófusokról és misztikusokról, akiknek a művei nagyrészt máig kiadatlanok, csak kéziratos formában hozzáférhetők. Szakterülete kiváló művelőjeként meghatározó jelentőségű írásokat tett közzé, melyeknek már a mennyisége tiszteletet parancsol: életműve 1675 tételt számlál... Ebben a kötetben - amely az első magyar nyelven megjelenő Vajda-mű - a szerző először a középkori filozófiai gondolkodást szembesíti a kabbala kevesek által ismert tanításaival, két, nagyjából kortárs szerző, a filozófusteológus Smúél ben Júda ibn Tibbon, illetve a kabbalista Jákob ben Séset írásain keresztül. A két gondolkodó bemutatása révén Vajda megismerteti az olvasót azzal a szellemi légkörrel, amelyben egyrészt hódító útjára indul Maimonidész főműve, A tévelygők útmutatója másrészt virágkorát éli a középkori zsidó misztika, a kabbala. A szövegelemzések során Vajda a források Gershom Scholem és iskolája által megkezdett feldolgozását és értékelését folytatja, és vezeti nagy mélységekig. A kötet második része a 14. századi toledói zsidó filozófus, Jószéf ben Ábrahám ibn Waqár főművével foglalkozik, melynek címe Értekezés a vallás és a filozófia összebékítéséről. Ibn Waqár békeszerzési kísérlete annak idején kudarcot vallott ugyan, ám a műből - és Vajda mélyenszántó elemzéséből - megtudhatjuk, milyen ellentétek feszültek a korabeli filozófusok és a kabbalisták között, s miképpen vélte ezeket elsimíthatónak egy becsülettel és felelősségteljesen gondolkodó késő-középkori értelmiségi. (A filozófusok egyebek közt a világ örökkévalóságát hirdették, s - bár a retorikai érveket sem vetették el - biztos premisszákra építettek, a kabbalisták viszont elvetették ezeket a tételeket és bizonyítási módszereket, s csak a misztikus prófétai hagyományt fogadták el, melynek örököseiként egyedül ők ismerték a világkormányzás módjának szimbolikáját.) A könyv harmadik része az előzőekben felvetett kérdésekkel kapcsolatos további szövegek fordításával és rövidebb, egy-egy résztémával foglalkozó írásokkal szolgál. Georges Vajda egyedülálló érdeme, hogy műveiben a középkori zsidó filozófia, teológia és misztika mellett a másik két nagy monoteista vallásra, az iszlámra és a kereszténységre, illetve az ókori görög filozófiára vonatkozó tudományos eredményeket is ötvözi, és kapcsolódási pontjaikra rámutat. Tudományos módszere - amellyel iskolát teremtett - ezért nemcsak a judaisztika, hanem az ókor- és középkorkutatás, a történelem, a teológia és a filozófiatörténet iránt érdeklődők számára is útmutató. Vissza

Tartalom

Előszó 7
ELSŐ RÉSZ
Smúél ben Júda ibn Tibbon Maamar jiqqávú ha-majjímja és Geronai Jákob
ben Séset cáfolata a Széfer mésib debarim nekóhimban .................................. 11
ELSŐ FEJEZET
A Maamar jiqqávú ha-majjím elemzése.......................................................... 13
MÁSODIK FEJEZET
A Széfer mésib debarim nekóhim vitája Smúél ibn Tibbonnal....................... 29
Bevezetés
A Széfer mésib debarim nekóhim áttekintése................................................... 29
Az MDN-ben idézett középkori szerzők és művek..................................... 33
Jákob ben Séset Előhangja ................................................................................. 37
Első szakasz
A Szentírásra alkalmazott filozófiai kozmológia bírálata........................... 39
Második szakasz
Smúél ibn Tibbon kozmológiája helyett kabbalisztikus kozmológia........ 48
Harmadik szakasz
Angyaltan ........................................................................................................ 63
Negyedik szakasz
Jechezkél és Jesája látomásai .........................................................................75
Ötödik szakasz
A gondviselés .................................................................................................. 85
Hatodik szakasz
A boldogság..................................................................................................... 89
MÁSODIK RÉSZ
Jószéf ben Ábrahám ibn Waqár és kísérlete a filozófia és a vallás összebékítésére................................................................................................................ 93
Első fejezet
A szerző és a mű.............................................................................................. 95
Második fejezet
A probléma felvetése...................................................................................... 113
Harmadik fejezet
A kabbala tanítása....................................................................................133
Negyedik fejezet
A filozófusok tanítása.....................................................................................153
Ötödik fejezet
Az asztrológia és korlátai ...............................................................................187
Hatodik fejezet
A kibékítő szintézis........................................................................................191
Hetedik fejezet
Jószéf ibn Waqár szelleme és módszere........................................................217
KIEGÉSZÍTŐ MEGJEGYZÉSEK
I. függelék
Geronai Ezra kommentárja a teremtés elbeszéléséhez................................223
II. függelék
A Mésib debarim nekóhim és az égitestektől való meghatározottság............239
III. függelék
Minden tudomány benne van a Tórában.....................................................253
IV. függelék
Miért tartozik az asszonyokhoz az ítélet attribútuma?...............................261
V. függelék
A hallás magasabb rendű a látásnál ........................................................263
VI. függelék
A filozófusok ellen irányuló kabbalista szövegek az imádságról és a boldogságról .....................................................................................................265
VII. függelék
Rövid megfigyelések Ibn Waqár lélektanának forrásairól.........................284
VIII. függelék
A jövendölési képesség Ibn Waqár szerint...................................................286
IX. függelék
A tanbeli eltérések elsimítása Akkói Jicháq szerint....................................289
X. függelék
Narbonne-i Móse a szefírákról, az értelmekről és a szférákról ...................292
Ajánlott idegen nyelvű szakirodalom................................................................299
Ajánlott magyar nyelvű szakirodalom .............................................................303
Georges Vajda (1908-1981) tudományos pályája .............................................306
Válogatás Georges Vajda életművéből..............................................................307
Mutatók................................................................................................................309
1. Személynevek..............................................................................................309
2. Tárgymutató ...............................................................................................313
3. Felhasznált vagy idézett kéziratok............................................................316
4. Szentírási hivatkozások......................................................................317
5. Rabbinikus hivatkozások...........................................................................319
6. Középkori és későbbi szövegek.................................................................321

Georges Vajda

Georges Vajda műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Georges Vajda könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem