1.062.618

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Esztétika

Rövidített változat

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Gondolat Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 449 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN: 963-280-185-7
Megjegyzés: II. kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Hegel Esztétikája a progresszív polgári gondolkodás nagyszabású összefoglalása, a legmaradandóbb és legátfogóbb értékeket tartalmazó elméleti csúcsteljesítmény a művészetfilozófiában. Amikor Engels a múlt század kilencvenes éveiben szorgalmazta, hogy a marxisták gondosan tanulmányozzák a hegeli filozófiát, egyik levelében így írt az Esztétikai előadásokról: "Üdülésképpen ajánlom magának az Esztétikát. Ha egy kicsit beledolgozza magát, ámulni fog."
A mai olvasó is megszívlelheti e tanácsot. Lukács György megállapítása szerint "Hegel gondolkodásának és írásmódjának ismert pozitív oldalai éppen ebben a műben kapják legvilágosabb kifejezésüket: a tudásának egyetemessége, mély és finom érzéke a történelmi fejlődés sajátosságai és ellentmondásai iránt, a történelmi problémák dialektikus összekapcsolása az általános objektív törvényszerűségek elméleti és rendszeres kérdéseivel - a hegeli filozófia mindeme pozitív vonásai igen határozottan megnyilvánulnak esztétikájában" Kötetünk - bár... Tovább

Fülszöveg

Hegel Esztétikája a progresszív polgári gondolkodás nagyszabású összefoglalása, a legmaradandóbb és legátfogóbb értékeket tartalmazó elméleti csúcsteljesítmény a művészetfilozófiában. Amikor Engels a múlt század kilencvenes éveiben szorgalmazta, hogy a marxisták gondosan tanulmányozzák a hegeli filozófiát, egyik levelében így írt az Esztétikai előadásokról: "Üdülésképpen ajánlom magának az Esztétikát. Ha egy kicsit beledolgozza magát, ámulni fog."
A mai olvasó is megszívlelheti e tanácsot. Lukács György megállapítása szerint "Hegel gondolkodásának és írásmódjának ismert pozitív oldalai éppen ebben a műben kapják legvilágosabb kifejezésüket: a tudásának egyetemessége, mély és finom érzéke a történelmi fejlődés sajátosságai és ellentmondásai iránt, a történelmi problémák dialektikus összekapcsolása az általános objektív törvényszerűségek elméleti és rendszeres kérdéseivel - a hegeli filozófia mindeme pozitív vonásai igen határozottan megnyilvánulnak esztétikájában" Kötetünk - bár rövidített formában - tartalmazza az eredeti háromkötetes munka minden elméleti szempontból lényeges, máig haszonnal tanulmányozható részletét és egy sor műelemzését, a gondolati összefüggések megértését a szemelvényeket összekötő tömör összefoglalások biztosítják. Vissza

Tartalom

Bevezetés az esztétikába5
Az esztétika elhatárolása és létjogának biztosítása5
Természeti szép és művészeti szép5
Az esztétikát illető némely ellenvetés cáfolata6
A szép és a művészet tudományos tárgyalásának módjai10
Az empirikus tény mint kiindulópont11
Az eszme mint kiindulópont15
Az empirikus és az eszmei oldal egyesítése16
A művészi szép fogalma16
Szokásos elképzelések a művészetről16
A műalkotás mint emberi tevékenység terméke17
A műalkotás mint az emberi érzékek számára érzéki dolgok közegéből merített produktum19
A művészet célja21
A természet utánzásának elve21
A kedély megindítása24
A magasabbrendű lényegi cél25
A művészet igazi fogalmának történeti bevezetése32
Felosztás33
A művészeti szép eszméje avagy az eszmény34
Az eszmény fejlődése a művészeti szép különös formáivá36
A művészetek rendszere36
A művészeti szép eszméje avagy az eszmény37
Bevezetés39
A művészet helyzete a véges valósághoz való viszonyában39
A művészet viszonya a valláshoz és a filozófiához40
Felosztás44
A szép fogalma általában45
A szép eszméje45
A természeti szép46
A természeti szép mint olyan46
A természeti elevenség felfogásának módjai46
Az érzéki absztrakt formájának és absztrakt egységének külső szépsége49
Az absztrakt forma szépsége49
A szépség mint az érzéki anyag absztrakt egysége51
A természeti szép fogyatékossága53
A közvetlen egyedi létezés korlátozottsága55
A művészi szép avagy az eszmény57
Az eszmény mint olyan57
A szép individualitás57
Az eszmény viszonya a természethez62
Az eszmény meghatározottsága73
Az eszményi meghatározottság mint olyan74
Az isteni mint egység és általánosság74
Az isteni mint istenek köre74
Az eszmény nyugalma75
A cselekmény76
Az általános világállapot78
Az individuális önállóság: a hőskorszak78
Jelenlegi prózai állapotok91
Az individuális önállóság rekonstrukciója93
A szituáció95
A szituációnélküliség99
A meghatározott szituáció a maga ártatlanságában99
A kollízió102
A cselekmény116
A cselekvés általános hatalmai118
A cselekvő individuumok123
A jellem135
Az eszmény külső meghatározottsága143
Az absztrakt különlegesség mint olyan144
A konkrét eszmény összhangzása külső realitásával144
A szubjektivitás és a természet pusztán magánvaló egysége144
Az emberi tevékenység által létrehozott egység147
Az eszményi műalkotásnak a közönséggel kapcsolatos külsőlegessége153
A műalkotás igazi objektivitása154
A művész158
Az ihlet158
Az ábrázolás objektivitása160
Az igazi objektivitás160
Modor, stílus, eredetiség161
Az eszmény fejlődése a művészeti szép különös formáivá163
A szimbolikus művészeti forma165
Bevezetés165
A szimbólum általában165
A szimbólum mint jel165
Alak és jelentés részleges egyeztetése166
Alak és jelentés részleges eltérése167
A szimbólum kételyszerűsége168
A szimbolikus elem kételyszerűsége a mitológiában és művészetben170
A tudattalan szimbolika174
Jelentés és alak közvetlen egysége174
Zoroaszter vallása175
Zoroaszter vallásának nem-szimbolikus jellege175
Zoroaszter vallásának nem-művészi szemlélet- és ábrázolásmódja175
A fantasztikus szimbolika176
Brahma hindu felfogása177
Érzékiség, mértéktelenség, perszonifikáló tevékenység178
A tulajdonképpeni szimbolika179
A fenségesség szimbolikája182
A művészet panteizmusa182
A fenségesség művészete183
Az összehasonlító művészeti forma tudatos szimbolikája185
Az allegória186
A hasonlat189
A szimbolikus művészeti forma eltűnése198
A klasszikus művészeti forma199
Bevezetés199
A klasszikusról általában199
A klasszikus forma önállósága: a szellemi áthatja saját természeti alakját199
A görög művészet mint a klasszikus eszmény valódi létezése204
Az alkotó műhely helye a klasszikus művészeti formában205
A klasszikus művészeti forma kialakulásának folyamata208
A klasszikus művészeti forma eszménye210
A klasszikus művészet eszménye általában210
A különös istenek köre214
Az egyes istenek egyénisége214
A klasszikus művészeti forma felbomlása214
A végzet214
Az istenek elenyészése antropomorfizmusuk következtében215
A szatíra217
A romantikus művészeti forma220
Bevezetés220
A romantikusról általában220
A benső szubjektivitás elve220
A romantikus tartalom és forma közelebbi mozzanatai221
A tartalom viszonya az ábrázolási módhoz227
A romantikus művészet vallásos köre231
Krisztus megváltástörténete231
A vallásos szeretet232
A gyülekezet szelleme233
A lovagság233
Az egyéni különösségek formai önállósága234
Az egyéni jellem önállósága234
A kalandosság234
A romantikus művészeti forma felbomlása237
A romantikus művészeti forma vége238
Az egyes művészetek rendszere241
Bevezetés243
Az építészet244
Az önálló, szimbolikus építészet245
A népek egyesítésére szolgáló építészeti művek245
Az építőművészet és a szobrászat közötti átmeneti alkotások245
Átmenet az önálló építészetről a klasszikus építészetre249
A klasszikus építészet254
A klasszikus építészet általános jellege254
Alkalmasság valamely meghatározott célra254
Az épület megfelelése a célnak255
A ház mint alaptípus256
Az építészeti formák különös meghatározásai257
A klasszikus építészet különböző építésmódjai262
A romantikus építészet262
Általános jelleg262
Különös építészeti alakításmód262
A teljesen zárt ház263
A belső és a külső alakja264
A romantikus építészet különböző építésmódjai270
A szobrászat271
A tulajdonképpeni szobrászat elve277
A szobrászat lényeges tartalma277
Az objektív szellemiség277
A testiben magáértvaló szellemi279
A szép szoboralak280
A szobrászat mint a klasszikus eszmény művészete280
A szobrászat eszménye282
Az eszményi szoboralak általános jellege282
Az eszményi szoboralak különös mozzanatai285
Az eszményi szoboralakok egyénisége288
Az ábrázolásmódok; az anyagok; a szobrászat fejlődésének fokai289
A romantikus művészetek290
A festészet290
A festészet általános jellege290
A tartalom fő meghatározói290
A festészet érzéki anyaga292
A művészi feldolgozás jellege295
A festészet különös meghatározottságai297
Az érzéki anyag közelebbi meghatározottságai297
A művészi koncepció, kompozíció és jellemzés303
A festészet történeti fejlődése310
A zene311
A zene általános jellege311
A zene összehasonlítása a képzőművészetekkel és a költészettel311
A tartalom zenei felfogása312
A zene hatása315
A zenei kifejezés eszközeinek különös meghatározottsága317
Időmérték, ütem, ritmus317
Összhang318
A dallam321
A zenei kifejezés eszközeinek viszonya tartalmukhoz325
A kísérőzene325
Az önálló zene331
A művészi előadás334
A költészet334
A költői és a prózai műalkotás közötti különbség337
A költői és a prózai felfogás337
A két felfogás tartalma337
A két felfogás különbözősége338
A költői szemlélet partikularizációja339
A költői és a prózai műalkotás340
A költői szubjektivitás344
A költői kifejezés347
A költői képzelet347
A költői képzelet347
A nyelvi kifejezés347
A verselés349
A költészet műfaji különbségei352
Az epikai költészet352
Az általános epikai jelleg352
A tulajdonképpeni epopeia353
A tulajdonképpeni eposz különös meghatározásai357
Az epikai általános világállapot357
Az egyéni epikai cselekmény362
Az eposz mint egységes totalitás366
Az epikai költészet fejlődéstörténete379
A lírai költészet379
A líra általános jellege380
A lírai költészet különös mozzanatai384
A lírai költő384
A lírai műalkotás385
A tulajdonképpeni líra fajai386
A líra történeti fejlődése388
A drámai költészet389
A dráma mint költői műalkotás389
A drámai költészet elve389
A drámai műalkotás391
A drámai mű és a közönség395
A drámai mű külső előadása397
Drámai művek olvasása és felolvasása397
A színművészet397
A költészettől független színpadi művészet399
A drámai költészet fajai és történeti típusai399
A tragédia, a komédia és a dráma elve399
Az antik és a modern drámai költészet közötti különbség408
A drámai költészet fajainak konkrét fejlődése408
Utószó a válogatáshoz427
Névmutató431
Tárgymutató435

Georg Wilhelm Friedrich Hegel

Georg Wilhelm Friedrich Hegel műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Georg Wilhelm Friedrich Hegel könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Esztétika Esztétika

A gerinc elszíneződött.

Védőborító nélküli példány.

Állapot:
1.840 ,-Ft
9 pont kapható
Kosárba