Fülszöveg
"Kezdettől másként kellene bánni ezekkel a gyerekekkel, érettlényükel - mely érett, de nem koravén. Ha a kezdetet valaki elrontotta, és a környezet vagy a pedagógusok ragaszkodnak hagyományos, megszokott "módszereikhez", később a felnövekvő gyerekkel egyre nehezebb lesz bánni. E gyerekek számára nem létezik olyan tekintély, ami a státusból (tanár, szülő) adódna, és ez már a gyermek egészen kicsi korától kezdve így van. Létezik azonban részükről nagyrabecsülés és "érdem" által kivívott szeretet. Azzal, hogy "úgy teszünk, mintha..." nem érhetünk el nálunk eredményt - minden hamisságot, minden arra irányuló kísérletet, hogy valamit színleljünk, villámgyorsan átlátnak, visszautasítanak és elítélnek.
Amit pozitívként értékelnek, az a nyíltság, az esetleges hibák és tévedések belátása és az eredetiség. Ők maguk eredetiek és nyíltak, nem tűrik a hazugságot; ha megnyertük bizalmukat, a velük való kapcsolat közvetlen és egyszerű. Pontosan tudják, kinek lehet valamit elmondani, kiben lehet...
Tovább
Fülszöveg
"Kezdettől másként kellene bánni ezekkel a gyerekekkel, érettlényükel - mely érett, de nem koravén. Ha a kezdetet valaki elrontotta, és a környezet vagy a pedagógusok ragaszkodnak hagyományos, megszokott "módszereikhez", később a felnövekvő gyerekkel egyre nehezebb lesz bánni. E gyerekek számára nem létezik olyan tekintély, ami a státusból (tanár, szülő) adódna, és ez már a gyermek egészen kicsi korától kezdve így van. Létezik azonban részükről nagyrabecsülés és "érdem" által kivívott szeretet. Azzal, hogy "úgy teszünk, mintha..." nem érhetünk el nálunk eredményt - minden hamisságot, minden arra irányuló kísérletet, hogy valamit színleljünk, villámgyorsan átlátnak, visszautasítanak és elítélnek.
Amit pozitívként értékelnek, az a nyíltság, az esetleges hibák és tévedések belátása és az eredetiség. Ők maguk eredetiek és nyíltak, nem tűrik a hazugságot; ha megnyertük bizalmukat, a velük való kapcsolat közvetlen és egyszerű. Pontosan tudják, kinek lehet valamit elmondani, kiben lehet bízni és kiben nem.
Minden szokásszerű, ritualizált eljárást elutasítanak, és új, többnyire legeredményesebb utakat találnak arra, hogy valamit megtanuljanak vagy végrehajtsanak. Nem lehet őket megbüntetni, illetve a büntetés nem használ semmit, és legfeljebb ahhoz vezet, hogy azt, aki a büntetést kiszabta, a jövőben elutasítják. A büntetést a tehetetlenség, alkalmatlanság jeleként értékelik, és annak, hogy nem tudnak velük bánni - és ez ténylegesen így is van."
Vissza