Georg Anton Benda és csembalószonátái (dedikált példány)
Tradíció, háttér, korszellem
Szerző
Szerkesztő
Győr
Kiadó: | Magyar Kultúra Kiadó Kft. |
Kiadás helye: | Győr |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: |
Ragasztott papírkötés
|
Oldalszám: | 143
oldal
|
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar
|
Méret: |
22 cm x 16 cm
|
ISBN: | 978-963-89978-4-5 |
Megjegyzés:
|
Dobozy Borbála szerző által dedikált példány. Fekete-fehér fotókkal, illusztrációkkal és kottarészletekkel illusztrálva.
|
Értesítőt kérek a kiadóról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
Előszó
Doktori disszertációmat (2012) tartja kezében a tisztelt Olvasó.
Jelen kiadás alig tér el az eredeti szövegtől, mindössze apró változtatásokat eszközöltem. Ez elsősorban a szonátákat elemző részt...
Tovább
Előszó
Doktori disszertációmat (2012) tartja kezében a tisztelt Olvasó.
Jelen kiadás alig tér el az eredeti szövegtől, mindössze apró változtatásokat eszközöltem. Ez elsősorban a szonátákat elemző részt érinti, amelyet a jobb megértés céljából néhány helyen kissé kibővítettem, ül. több ábrával, kottapéldával láttam el. A cseh zene fejlődésmenetét tárgyaló fejezeteket pedig képekkel, művészi illusztrációkkal tettem színesebbé.
Bohémia zenetörténetéről Sárai Tibor kis könyvecskéjén (1959) kívül, amely csak röviden tárgyalja azt, magyarul még semmilyen írás nem jelent meg. Amennyire lehetett, igyekeztem szélesebb kitekintést adni, de disszertációm erősen behatárolt keretei között az évszázadok alatt kialakult cseh zenei hagyományoknak, valamint azok okainak csupán vázlatos ismertetésére nyílt lehetőségem. Azt hiszem, e rövid bemutatás is hasznos és inspiráló lehet a korábbi századok lenyűgözően gazdag cseh zeneirodalma iránt érdeklődők számára, akiknek az ebben való további kutatás, elmélyülés nagy felfedezéseket és sok örömöt eredményezhet. A figyelmet azonban dolgozatom központi alakjára, a méltatlanul háttérbe szorult Georg Anton Bendára szeretném irányítani. E sokoldalú mestert már életében széleskörű hírnév és elismerés övezte. Wolfgang Amadeus Mozart kedvenc lutheránus zeneszerzőjének nevezte őt, és saját bevallása szerint két melodrámájának partitúráját mindig magánál tartotta. Ennek ellenére jelentős életműve - billentyűs zenéjétől a dramatikus műfajokig - hosszú időre feledésbe merült, és valójában még mind a mai napig nem találta meg helyét a hazai és a nemzetközi zenei életben.
Az írás során több olyan alapvető forrásmunkára volt szükségem, amelyekhez már csak könyvtárközi kölcsönzéssel lehet hozzájutni. Köszönöm Szepesi Zsuzsannának és Benyovszky Máriának, a budapesti MTA Zenetudományi Intézet Könyvtára korábbi és mostani vezetőjének, hogy e művek meghozatalában készséggel álltak rendelkezésre. Hálával tartozom dr. Ardian Ahmedajának, az Institut fur Volksmusik Forschung und Ethnomusikologie, Universitát für Musik und darstellende Kunst Wien munkatársának hasznos észrevételeiért, javaslataiért, valamint további, a témámhoz nélkülözhetetlen, de szintén nehezen elérhető könyvek beszerzéséért. Végezetül köszönetet mondok Horváth Anikónak, Dukay Barnabásnak és Kamp Salamonnak, akik értékes tanácsaikkal nagymértékben segítették munkámat.
Vissza
Fülszöveg
Dobozy Borbála (elsőfokú csembalótanulmányait Zuzana Ruzicková vezetésével a pozsonyi Zeneművészeti Főiskolán kezdte, majd a prágai Zeneakadémián folytatta nála, ahol kitüntetéssel. A diplomázott. A következő években a historikus előadói gyakorlatot tanulmányozta: először a salzburgi Mozarteumban Liselotte Brandle, Nikolaus Harnoncourt és Johann Sonnleitner irányításával. Itt szerezte meg második diplomáját, ugyancsak kitüntetéssel. Ezután még egy évig tanult a zürichi Zeneakadémián Johann Sonnleitner tanítványaként.
Pályájának meghatározó eseménye volt. hogy 1983- ban díjat nyert a belgiumi Brugge-ben rendezett rangos nemzetközi csembalóversenyen, amelyre 2001-ben már zsűritagként térhetett vissza. Kurzusokat tartott Magyarországon. Norvégiában, Szlovéniában, Németországban. Fehér-Oroszországban. Szerbiában. 2004 óta a franciaországi Thoiryban évente megrendezésre kerülő "Brillamment baroque" régizenei kurzus tanára.
A legnevesebb fesztiválokon szerepel, mint például a Budapesti...
Tovább
Fülszöveg
Dobozy Borbála (elsőfokú csembalótanulmányait Zuzana Ruzicková vezetésével a pozsonyi Zeneművészeti Főiskolán kezdte, majd a prágai Zeneakadémián folytatta nála, ahol kitüntetéssel. A diplomázott. A következő években a historikus előadói gyakorlatot tanulmányozta: először a salzburgi Mozarteumban Liselotte Brandle, Nikolaus Harnoncourt és Johann Sonnleitner irányításával. Itt szerezte meg második diplomáját, ugyancsak kitüntetéssel. Ezután még egy évig tanult a zürichi Zeneakadémián Johann Sonnleitner tanítványaként.
Pályájának meghatározó eseménye volt. hogy 1983- ban díjat nyert a belgiumi Brugge-ben rendezett rangos nemzetközi csembalóversenyen, amelyre 2001-ben már zsűritagként térhetett vissza. Kurzusokat tartott Magyarországon. Norvégiában, Szlovéniában, Németországban. Fehér-Oroszországban. Szerbiában. 2004 óta a franciaországi Thoiryban évente megrendezésre kerülő "Brillamment baroque" régizenei kurzus tanára.
A legnevesebb fesztiválokon szerepel, mint például a Budapesti Tavaszi Fesztivál, a Salzburgi Ünnepi Játékok és a Bergeni Fesztivál, vagy a Concentus Moraviae.
Dobozy Borbála művészi tevékenysége középpontjában Johann Sebastian Bach életműve áll, de repertoárja szinte az egész csembalóirodalmat felöleli, beleértve a 20. századi és a kortárs zenét is. Több magyar zeneszerző Arányi-Aschner György. Balázs Árpád és Hidas Frigyes komponált már számára müveket. Európa legtöbb országában és az USA-ban koncertezett, rádió-, TV- és lemezfelvételeket készített.
Gottlieb Muffat müveit tartalmazó albuma (Componimenti musicali per il cembalo)
1992-ben elnyerte a Hamburgi Német Lemezkritikusok Díját.
A Magyar Bach Társaság alapító tagja.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem tanára.
2011-ben Liszt Ferenc-díjat kapott.
2012-ben az V. kerület Belváros-Lipótváros Érdemkeresztjével tüntették ki.
2013-ban DLA doktori fokozatot szerzett.
Vissza
Tartalom
Előszó 5
Bevezetés 7
I. A cseh barokk zene történeti előzményei 9
II. A nagy cseh muzsikus-kivándorlás évtizedei és okai 25
III. „Európa konzervatóriuma" 39
IV. Georg Anton (Jirí Antonín) Benda élete 43
1. Az ifikor 43
2. A kivándorlás: Berlin 49
3. A nagy alkotói időszak; Gotha 55
4. Az utolsó évek 71
V. Georg Anton Benda billentyűs művei 73
VI. A berlini szonátaforma kialakulása és jellemző jegyei - 77
VII. A szonátaforma részeinek 18. századi terminológiája 85
VIII. „Sei Sonate per il Cembalo Solo". Berlin, 1757. Analízis 91
1. A nyitó tételek 92
1/a. A nyitó tételek főtémái 92
1/b. A nyitó tételek első főperiódusainak dramaturgiája 96
1/c. Második főperiódus: a kísérletezés helye 100
1/d. Harmadik főperiódus? 101
2. A finálék 103
3. Benda lassú tételei az affektustan tükrében 109
4. Összegzés 121
IX. Georg Anton Benda csembalószonátáinak előadásmódjáról 131
X. Georg Anton Benda alakja, hatása és zenetörténeti jelentősége 135
XI. Bibliográfia 139
Tartalomjegyzék 144