A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
A kisgyerek első geometriai élményei
A csecsemő a külvilág ingereire egész testével reagál. A teret és benne a testeket nem a szemével, hanem mozgásával fogja fel, érti meg. Saját testének...
Tovább
Előszó
A kisgyerek első geometriai élményei
A csecsemő a külvilág ingereire egész testével reagál. A teret és benne a testeket nem a szemével, hanem mozgásával fogja fel, érti meg. Saját testének különféle helyzeteit, tárgyak, személyek érintését együttes hatásként fogadja be. Amint mászni, járni kezd, a világ kitágul körülötte, megsokszorozódik a mozgás által felfogott tapasztalat: mind a tájékozódásban, mind a formák felismerésében, megkülönböztetésében felgyorsul a fejlődése.
Idővel a nagytesti mozgások mellett szerepet kapnak az egyre finomodó mozgások is: megtanul fogni és elengedni, a kezébe kapott tárgyat forgatja, szájába veszi, később eldobja, leteszi valahova, felveszi, belehelyezi valamibe, ... A kéz és a szem összerendeződő mozgása alakítja a térlátást a térszemlélet fejlődését. Érdemes megfigyelni a 3-4 éves óvodást, amint pl. a Baby ügyességi játék tárgyait megpróbálja beleilleszteni a megfelelő nyílásba, de előbb ujjaival végigtapintja a nyílást, hogy valóban odaillik-e ami a kezébe került. (Lásd: „Tudod a matematikát" c. videó-felvétel; „Lát a kezed" c. része.)
Ebben az életkorban, sőt az iskoláskor első néhány évében is még igen sokszor szüksége van a gyereknek arra, hogy az egész testének mozgásával járja be egy-egy új helyzet, forma megtapasztalását. (Még magunkon is felfedezhetjük néha, hogy törzsünk hajlásával, fordulásával vagy kezünk önkéntelen mozdulásával "kísérjük" egy kicsit bonyolultabb test formájának vagy mozgásának elképzelését.) Aki a kisiskolásokat tanítja, annak nincs más lehetősége a geometriai ismeretek közvetítésére, mint hogy valóságos mozgásokkal megoldható problémákat dolgoz fel a gyerekekkel. Szavakban lehetne tanítani a geometriáról, de geometriát csak nagytesti és manuális tevékenységekkel lehet tanulni ebben az életkorban.
Vissza
Tartalom
Bevezető gondolatok 5
Geometriai tevékenységek 5
A kisiskolásoknak megfelelő geometria anyag egy lehetséges elrendezése 7
1. Konstruálás 7
1.1 Alkotások térben 8
A) Az alakzatok egészének megragadása, azonosítása. Szabad építések, másolások modellről, rajzról 8
A) 1. Testek alkotása testes építőelemekből 8
A)2. Testek alkotása lapokból, élekből 10
B) Geometriai tulajdonságok, kapcsolatok tudatosítása 12
1. Szétválogatások
2. Megnevezések 12
3. Alkotások adott feltétellel 13
1.2 Alkotások a síkban 23
Alapvető eszközök és alaptevékenységek 23
A) Az alakzatok egészének megragadása, azonosítása. Szabad kirakások; másolások modellről, rajzról 23
Kirakások 23
Hajtogatás, nyírás, festés 27
Alkotások a határvonal elkészítésével 29
Rajzolás hálókon, pontrácsokon 30
Rajzolás rajzeszközök használatával 31
B) Alkotások adott feltétel szerint 34
Kirakások síklapokból 34
Nyírások papírlapból 37
Alakzat kifeszítése gumikarikával szögestáblán 37
Rajzolás pontrácson, vonalhálón szabad kézzel, sablonnal, vonalzóval, körzővel 38
2. Transzformációk 41
Bevezető gondolatok 41
Milyen szerepe van a geometriai transzformációkkal való foglalkozásnak az alsó tagozaton? 44
2.1 Egybevágósági transzformációk 45
1. Síkra való tükrözés a térben; tengelyes tükrözés a síkban 46
2. Eltolás térben és síkban 54
3. Elforgatás a síkban 56
2.2 Hasonlósági transzformációk 59
3. Tájékozódás térben, síkban, vonalon 64
A szomszédosság és a sorrend 65
Az irány 66
Tájékozódás a külvilág tárgyai szerint és a saját, mozgó koordinátarendszerben 69
Tájékozódás koordinátákkal 70
4. Geometriai mennyiségek és mérésük 72
A mérésről általában 72
A mérési tevékenység három fő szakasza 72
A mérési tevékenységek szerepe az alsó tagozatos munkában 72
A mérés pontatlansága 73
A becslés, ennek szerepe; a becslés és a mérés kapcsolata 74
Geometriai mennyiségek és mérésük 76
A hosszúság mérése; hosszúság-fogalom 76
A terület mérése; terület-fogalom 80
A térfogat mérése; térfogat-fogalom 85
A szög mérése; szög-fogalom 88
Irodalom 90
C. Neményi Eszter műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: C. Neményi Eszter könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.