A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gazdaságetika és a gazdasági gondolkodás története

Egyetemi tankönyv/Közgazdaságtan joghallgatók számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 121 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A neoklasszikus közgazdaságtan arra a feltevésre épül, hogy a piaci szereplők: a vállalatok és a fogyasztók - adottságaik mellett - racionálisan igyekeznek optimalizálni helyzetüket. "A... Tovább

Előszó

A neoklasszikus közgazdaságtan arra a feltevésre épül, hogy a piaci szereplők: a vállalatok és a fogyasztók - adottságaik mellett - racionálisan igyekeznek optimalizálni helyzetüket. "A neoklasszikus elméletben a cég a termelési függvényre redukált, a fogyasztót a hasznossági függvény jellemzi..." (Williamson, 1984. 197. o.) Egyéni érdekeik követése nyílt, őszinte. Információik költségmentesek, így a gazdálkodó alanyok mindentudók. Az ilyen modellben nem lehet csalni, lógni, másokat félrevezetni. A szabadon rendelkezésre álló piaci alternatívák védik a gazdasági szereplőket attól, hogy partnereik tisztességtelenül járjanak el velük szemben, Becsapják őket. A gazdasági szereplők identitása e modellben nem érdekes: "... arc nélküli vevők és eladók ... találkoznak ... egy pillanatra, hogy standardizált árukat cseréljenek egyensúlyi áron" - idézi Williamson Ben Poreth-t (Williamson, 1984. 202. o.) Az intézmények adottak, nem befolyásolják a gazdasági folyamatokat. Ezzel azonban a közgazdaságtan, írja Lucas, "mesterséges, kitalált emberképpel ..., valamint az ilyen szereplőkből álló mesterséges gazdasági rendszerek működésnek tanulmányozásával foglalkozik... A gazdasági ember nem nyújt teljes képet arról, hogy milyen, vagy milyennek kell lennie az emberi természetnek" (Lucas, 1992. 87. o.) Az elméleti kézikönyvek tárgymutatójában az "erkölcs" szó nem szerepel. "Divatos a modern közgazdászoknál - hangoztatja Sanuelson -, hogy etikai értékítéletnek nincs helye a tudományos elemzésben" (Samuelson, 1970. 219. o.) Blaug is ír arról, hogy "... a tiszta közgazdaságtan... teljesen független bármely erkölcsi értékítélettől" (Blaug, 1990. 142. o.).
Az erkölcsi tényezővel azonban a közgazdász már a gazdaság eme elvont képében is kénytelen számolni. A hagyományos modern közgazdaságtan, amely elveti a hasznosság mérhetőségét, a hasznosság egyének közötti összehasonlíthatóságát, a társadalmi jólét növekedéséről csak a Pareto-féle elv alapján tud ítélni: nő a társadalmi jólét, ha egyesek jóléte úgy növekszik, hogy másoké nem csökken. Vissza

Tartalom

Dr. Mátyás Antal: Előszó. Bevezetés a gazdaságetikai tanulmányokba5
Bevezetés a gazdaságetikába13
A gazdaságetika definíciója és az etika főbb területei18
A társadalometika és a társadalomtudományok19
A gazdaság értelme21
Gazdaságetika és etika az ókorban27
Gazdaság és etika a keresztény középkorban35
Az újkor gazdaságetikája46
Dr. Báger Gusztáv: Az etika és a klasszikus kapitalista közgazdaságtan60
A katolikus gazdaság- és társadalomtan69
Dr. Botos Katalin: Gazdaság és etika a katolikus egyház társadalmi tanításában80
Utószó. Az újraelosztás rendszerei89
Irodalomjegyzék95
Jegyzetek113
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem