Fülszöveg
Gáspár László nevét nemcsak a szentlőrinci kísérlet tette ismertté a pedagógusok körében, hanem az a sokoldalú publicisztikai-tudományos tevékenység, melyet mintegy két évtizeden át kifejtett. Mindig a legnehezebb, legizgatóbb, legkevésbé tisztázott témák foglalkoztatták, sohasem elégedett meg félmegoldásokkal, a járatlan utakat kereste. Ez a könyv ismét bonyolult, az oktatásügy egészét "megrázó" kérdéseket feszeget. Szükségszerű-e a tantárgyak jelenlegi rendszerének továbbélése? Maradjunk-e a hagyományos tantárgyak keretében, vagy törjünk át azokon? Hogyan alakíthatók ki és oktathatók a komplex tantárgyak?
Előszóban maga a szerző figyelmezteti az olvasót arra, hogy ne várjon könnyű olvasmányt. Valóban, szigorúan tudományos könyv Gáspár műve, de aki szereti a merész szellemi fölfedező utakat, a jövőbe ívelő gondolati szárnyalást, tanulsággal - és élvezettel - forgatja e könyvet, melynek következetes logikája újabb és újabb kérdésekre késztet. Például: ha az egységes valóságról...
Tovább
Fülszöveg
Gáspár László nevét nemcsak a szentlőrinci kísérlet tette ismertté a pedagógusok körében, hanem az a sokoldalú publicisztikai-tudományos tevékenység, melyet mintegy két évtizeden át kifejtett. Mindig a legnehezebb, legizgatóbb, legkevésbé tisztázott témák foglalkoztatták, sohasem elégedett meg félmegoldásokkal, a járatlan utakat kereste. Ez a könyv ismét bonyolult, az oktatásügy egészét "megrázó" kérdéseket feszeget. Szükségszerű-e a tantárgyak jelenlegi rendszerének továbbélése? Maradjunk-e a hagyományos tantárgyak keretében, vagy törjünk át azokon? Hogyan alakíthatók ki és oktathatók a komplex tantárgyak?
Előszóban maga a szerző figyelmezteti az olvasót arra, hogy ne várjon könnyű olvasmányt. Valóban, szigorúan tudományos könyv Gáspár műve, de aki szereti a merész szellemi fölfedező utakat, a jövőbe ívelő gondolati szárnyalást, tanulsággal - és élvezettel - forgatja e könyvet, melynek következetes logikája újabb és újabb kérdésekre késztet. Például: ha az egységes valóságról egységes világképet akarunk kialakítani tanulóinkban, elképzelhető-e ez másként, mint a komplex tantárgyak végén?
Szerzőnk egyik legfontosabb mondanivalója nagyon is gyakorlatias: ha a valóság megismerésének egyik lehetősége a közvetlen tapasztalás, a tevékenység, a munka lehetővé kell tennünk ezt az iskolában is. Így oldható fel az az ellentmondás, mely ma az elmélet és gyakorlat, az oktatás és a nevelés között feszül. A korszerű nevelőiskola az eddigieknél jobban, mert sokoldalúbban oktat! S ezen a ponton érezzük leginkább, hogy ez a szigorúan elméleti, tudományos munka szoros, dialektikus kapcsolatban áll az "élettel", az iskolai (szentlőrinci) munka tapasztalataival, a társadalmi gyakorlat szükségleteivel. Szerzőnk tehát beleépíti könyvébe nagy kísérlete eredményeit, tapasztalatait, vagy - ha úgy tetszik - elméleti alapjait rakja le.
Gáspár László munkája a jövőbe mutat. Ami talán ma még szokatlan, kétséges, vitatható a könyvben, az holnap megszokottá, mindennapivá válik. Szerzőnk nem állítja, hogy az egyedüli helyes utat találta meg. Valószínű, hogy heves vitákat kavar e könyv. De az ilyen bátor és becsületes, a gyakorlati megvalósítás küzdelmeivel hitelesített elemzések - s az ezeket követő viták - viszik előbbre a nevelésügy vajúdó újjászületését.
Vissza