1.062.439

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Gyógytestnevelés

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Magyar Testnevelési Egyetem
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 369 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 22 cm x 16 cm
ISBN: 963-253-394-1
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Tankönyvünk második kiadása tartalmazza mindazt, ami eddig elméletben és gyakorlatban helyesnek bizonyult. Kiegészült olyan anyagrészekkel, amelyek az eltelt idő alatt az orvostudomány és a... Tovább

Előszó

Tankönyvünk második kiadása tartalmazza mindazt, ami eddig elméletben és gyakorlatban helyesnek bizonyult. Kiegészült olyan anyagrészekkel, amelyek az eltelt idő alatt az orvostudomány és a gyakorlat területén előremutatnak, segítik a jobb, eredményesebb munkát és a haladást. Alapos és mindenre kiterjedő vizsgálatok folytak a tanuló ifjúság körében. Ezek felhívják a figyelmet olyan mozgásszervi elváltozásokra, amelyek a helyesen vezetett testnevelés és gyógytestnevelés munkájával megelőzhetők. Az elváltozások azonban legtöbbször javíthatók, ha időben, avatott és hozzáértő tanár foglalkozásaira kerülhetnek a fiatalok. Döntő szempont a megelőzés és az, hogy a rászoruló fiatal minél előbb kerüljön a számára megfelelő javító-gyógyító foglalkozásokra. Ez egyben rámutat arra a felelősségre is, amellyel a testnevelő és gyógytestnevelő tanárnak hivatására fel kell készülnie. A főiskolák és egyetemek a tanulmányi időszak alatt a tudomány alapjait, a szakma területének aktuális helyzetét tárják fel és adják át hallgatóiknak. Mindez megteremti a pálya indításának lehetőségeit, de egyben arra is rávilágít, hogy nincs befejezett stúdium. Tovább kell keresni, kutatni, meg kell találni azokat a társtudományokat, amelyek az eredményes haladást segítik. Nincs ez másképpen sem a testnevelőtanár-képzésben, sem a gyógytestnevelés területén. A fejlődés állandó, a gyógytestnevelés kapcsolódik a testnevelés és sport egyéb területeihez, hiszen a javító munka ezek mozgáskultúráját használja fel célszerűen, az adott elváltozásnak megfelelően. Az orvostudomány soha nem látott módon fejlődik, egyre inkább a megelőzés áll a kutatások középpontjában. Ami a testnevelő tanár számára elsajátítható, azt a tudást meg kell szereznie. A megelőzés tehát az egyik fontos feladat a gyógytestnevelő tanár munkájában. A másik az elváltozás javítása és minden lehetőség megragadása, hogy az elváltozás romlása elkerülhető legyen. Vissza

Tartalom

Előszó az első kiadáshoz13
Előszó a második kiadáshoz15
Bevezetés17
ÁLTALÁNOS RÉSZ19
A gyógytestnevelés kialakulása19
A gyógytestnevelés helye az iskolai testnevelésben19
Az iskolai gyógytestnevelés kezdeti szakaszai23
A gyógytestnevelés helyzete Európában25
Gyógytestnevelés Magyarországon27
Az iskolai gyógytestnevelés általános elméleti kérdései29
Az iskolai gyógytestnevelés fogalma29
A gyógytestnevelés helye a tudományok rendszerében29
Az iskolai gyógytestnevelés részterületei31
A gyógytestnevelés elméleti alapjai, kapcsolatai más területekkel32
A gyógytestnevelés módszerei és a rehabilitációs szemlélet36
Mit értünk rehabilitáción?39
Az iskolai gyógytestnevelés személyi tényezői40
A gyógytestnevelésre beosztott gyermek40
A gyógytestnevelő tanár41
A gyógytestnevelési munka tartalmának megszervezése42
A gyógytestnevelési tanterv42
A gyógytestnevelési tanterv felépítése42
A gyógytestnevelési tanmenet43
A gyógytestnevelési tanmenet elkészítése44
A gyógytestnevelési óra48
Egyéni és házifeladat-gyakorlatok59
Az egyéni és házifeladat-gyakorlatok alkalmazásának szempontjai59
Tartásjavító házifeladat-gyakorlatok61
Otthoni karcsúsító gimnasztika elhízottaknak64
Példák a szív és a keringési rendszer edzését szolgáló házi feladatokra66
Korszerű edzésmódszerek alkalmazása a gyógytestnevelésben68
Az edzés értelmezése a gyógytestnevelésben70
Az állóképesség fejlesztése a gyógytestnevelésben70
Erőfejlesztés a gyógytestnevelésben72
A köredzés alkalmazása75
A gyógytestnevelésben alkalmazott edzésmunka főbb alapelvei76
A légzési gyakorlatok79
A légzési gyakorlatok célja és csoportosítása79
A légzéstechnikai hibák kijavítása80
A visszatartott légzés és a préselés kérdése85
A testmozgás és a légzés kapcsolata, összehangolása87
Relaxációs eljárások, az autogén tréning91
A relaxáció91
Az autogén tréning92
Relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning alkalmazása a gyógytestnevelésben97
A relaxációs gyakorlatok és az autogén tréning oktatása98
A jóga és a gyógytestnevelés kapcsolata102
A jóga-gyakorlatok értékelése103
Úszás és vízi gyakorlatok106
A gyógyúszás alkalmazásának lehetőségei és módszertani szempontjai107
A kezdők oktatása és vízi gyakorlatok111
TARTÓ- ÉS MOZGATÓRENDSZER ZAVARAINAK GYÓGYTESTNEVELÉSE115
A testtartás elváltozásai115
A testtartás fogalma115
A helyes testtartás117
Tartási formák118
Helytelen testtartások119
Kontraktúrák oldása - mobilizálás124
A ferdenyak (torticollis)126
A ferdenyak gyógytestnevelése126
A lapocka magas állása (Sprengel-féle deformitás)127
A mellkasi deformitások128
A mellkasi deformitások patológiája128
A mellkas fejlesztésére alkalmas gyakorlatok130
A lapos hát139
A lapos hát javítására alkalmas gyakorlatok140
A kifózis144
A domború hát144
Fokozott kifolordotikus hát146
Alsó háti és ágyéki kifózis146
A kifoskoliózis147
A Scheuermann-féle kifózis147
A domború hát (totálkifózis) javítására alkalmas gyakorlatok149
A mellkas elülső izmait nyújtó, mobilizáló gyakorlatok151
Alsó háti és ágyéki kifózis esetén alkalmazott gyakorlatok153
Speciális módszertani szempontok a domború hát javítására szolgáló gyakorlatokhoz153
A lordózis155
A lordózis kialakulása155
A lordotikus tartás ellenható gyakorlatai157
A lordotikus tartású tanulók foglalkozásának tervezete161
A skoliózis 168
A skoliózis kialakulása168
A skoliotikus elváltozásokat javító gyakorlatok175
A skoliotikus tanulók foglalkozásának tervezete186
A csípőficam192
A veleszületett csípőficam192
A csípőficamot javító gyakorlatok195
A csípőficamos tanulók foglalkozásának tervezete202
Legg-Calve-Perthes-kór208
Serdülőkori combfejelcsúszás209
A lábboltozat-süllyedés211
A lábboltozat-süllyedés kialakulása211
A térd és a lábszár-elváltozásai213
A lábboltozat és az alsó végtag elváltozásai ellen ható gyakorlatok215
A lábboltozat süllyedését javító gyakorlatok219
A GYÓGYTESTNEVELÉS ALKALMAZÁSA BELGYÓGYÁSZATI ÉS EGYÉB BETEGSÉGEK ESETÉBEN221
A szívbeteg gyermekek gyógytestnevelése221
A szívbetegségek patológiája221
A vítiumos tanulók gyógytestnevelésének módszere226
A vítiumos tanulók gyógytestnevelési órájának szerkezeti felépítése237
Gyógytestnevelés és testnevelés carditis utáni állapotban238
A vegetatív disztóniás gyermekek gyógytestnevelése239
A neurózisok239
A mozgásanyag összeállításának szempontjai241
Módszertani szempontok241
A hipertóniás tanulók gyógytestnevelése245
A hipertónia245
Módszertani szempontok247
Az elhízott gyermekek gyógytestnevelése252
Az elhízás okai252
A gyermekkori elhízás pszichés háttere és következményei256
Módszertani szempontok259
Káros és tilos testhelyzetek, gyakorlatok265
Az asztmás tanulók gyógytestnevelése267
A asthma bronchiale267
Az asztmás tanulók mozgásanyaga271
Az asztmás tanulók foglalkozásának tervezete275
Az asztmás tanulók rövidített foglalkozásának tervezete kisebbik részére280
Az aszténiás típusú tanulók gyógytestnevelése285
Az aszténiás alkat285
Az általános erősítés, kondicionálás mozgásanyaga, az aszténiás típusú tanulók foglalkoztatása287
Az aszténiás típusú tanulók foglalkozásának tervezete294
Gyógytestnevelés az iskolaszanatóriumokban299
A gyógytestnevelési foglalkozások gyakorlatai az iskolaszanatóriumokban301
A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelése309
A csökkentlátó gyermek309
A csökkentlátó tanulók gyógytestnevelésének mozgásanyaga311
Irányelvek a csökkentlátók gyógytestnevelésének tervezéséhez317
Módszertani szempontok319
Gyógytestnevelés sérülés utáni állapotban321
Általános módszertani szempontok sérülés utáni állapotban322
Könnyített testnevelési foglalkozások323
A könnyített testnevelés célja és feladatai323
A könnyített testnevelés megszervezése 324
A csoportalakítás szempontjai a könnyített testnevelésben325
A könnyített testnevelés eszközei és módszerei325
Tanítás a könnyített testnevelési csoportban327
A könnyített testnevelés tanítása a testnevelése órán327
Tanmenetkészítés a könnyített testnevelésben328
A könnyített testnevelési óra329
Példák a könnyített testnevelési foglalkozások anyagához330
Házifeladat-gyakorlatok a nagyobb kíméletre szorulók számára335
Mozgásfeladatok a könnyített testnevelési foglalkozások tervezéséhez338
A GYÓGYTESTNEVELÉS GIMNÁZIUMI ÉS SZAKKÖZÉPISKOLAI NEVELÉSI ÉS OKTATÁSI TERVE (Melléklet)343
Irodalom365
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem