1.059.405

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Rajzolás és festés

A tanítóképzők I-IV. osztálya számára

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 323 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 14 cm
ISBN:
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva. Tankönyvi száma: 2244.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Könyvünk a tanítóképzők 1953. évi "Rajzolás és festés" tantervének részletes elvi és gyakorlati kifejtése. Pontosan követi a tanterv célkitűzéseit, az ott megadott elveknek és óraszámoknak... Tovább

Előszó

Könyvünk a tanítóképzők 1953. évi "Rajzolás és festés" tantervének részletes elvi és gyakorlati kifejtése. Pontosan követi a tanterv célkitűzéseit, az ott megadott elveknek és óraszámoknak megfelelően bontja ki a tanulmányi anyagot.
A könyvben lefektetett tanulmányi menet ennek ellenére sincs elválaszthatatlanul összekötve az említett tantervvel. Végső célkitűzése a pedagógiai gyakorlatban szükséges magyarázó és közlő rajz önálló elsajátításának elősegítése. Annyi és olyan természet és emlékezet utáni feladatot ölel fel, amennyi a magyarázó és közlő rajz elengedhetetlen előfeltétele. A természet utáni és emlékezeti feladatok és azok sorrendje így bizonyos értelemben "eszményi", és a legutóbbi évek általános tapasztalataira épül. Vissza

Tartalom

A könyv célja3
Alapismeretek5
A rajzolás szerepe a pedagógiai munkában5
Munkahelyünk6
Világítás7
Modelljeink8
A modellek beállítása9
A feladatok sorrendjének megtartása9
Rajzeszközeink10
Tanulmányok (Szemléleti és emlékezeti ábrázolás)
Síkjellegű és lapos tárgyak ábrázolása12
Természettanulmány (fény-árnyék megoldással)12
Természettanulmány (fény-árnyék megoldással)24
Természettanulmány fény-árnyék megoldással (ellenőrző feladat)31
Természettanulmány. Megoldás festéssel33
Természettanulmány. Megoldás festéssel40
Az első természettanulmányok tanulságai (összefoglalás)42
Gömbölyű és kerek körplasztikai tárgyak ábrázolása46
Természettanulmány (A kör perspektívája)46
Természettanulmány. A gömbölydedség kifejezése. Vázlatok a fény-árnyék közlésével54
Természettanulmány. Gömbölyded és kerek formák anyagszerűségének kifejezése. Befejezett szénrajz. (Ellenőrző feladat)57
Természettanulmány. Döntött helyzetű kör perspektívája. (Vázlatok a fény-árnyék jelzésével)58
Természettanulmány. Színek egymásrahatásának vizsgálata egyszerű forgási testen (Színvázlatok)62
A 2. feladatsor tanulságai. (Rendszerező összefoglalás)64
Tanulmányok szögletes tárgyakról és szabadtérről72
Természettanulmány. Téglalap alakú síkidomok perspektívája (Vázlatok)72
Természettanulmány. Egymásra merőleges derékszögű négyszögek perspektívája (Festési feladat)75
Természettanulmány. Bonyolultabb szerkezetű szögletes tárgy ábrázolása (Ceruzarajz)78
Természettanulmány. Az alapsíkhoz és a horizonthoz viszonyítva különféle helyzetben levő egyszerű szögletes testek ábrázolása. (Vonalas ceruza- vagy tollvázlatok)81
Temészettanulmány. Belső tér ábrázolása (Vázlat)83
A vonaltávlati feladatok tanulságai. (Rendszerező összefoglalás) Az ember vizuális tájékozódása a térben85
A látási jelenségek tudománya86
A perspektíva elemi törvényeinek vizsgálata87
Feladatok az emlékezeti és képzeleti ábrázolás köréből95
Természettanulmányok. Vázlatok szabad térről, kisebb-nagyobb tárgyakkal96
Tárgycsoport ábrázolása99
A feladatsor megtervezése és felépítése99
A feladatsor céljának kifejtése99
A tárgycsoport tartalmi és formai kérdései100
A kifejező eszközök102
Állat- és ember-jellegrajzok kialakítása103
Vázlatos tanulmány a madártest tanulmányozására106
Házi madarak megfigyelése a legegyszerűbb jellegrajz elérésére108
Az ember jellegrajzának kialakítása, I. (Az emberi test fő arányainak megfigyelése)109
Az ember jellegrajzának kialakítása, II. A jellegrajz egyénítése öltöztetéssel110
Az ember jellegrajzának kialakítása, III. (Profilban könnyen kifejezhető mozgások. Lépő ember szemből)112
Az ember jellegrajzának kialakítása, IV. (Az eddigi helyzetek és mozgások perspektív alaphelyzetben)116
Az ember jellegrajzának kialakítása, V. (Fejsémák)117
Az ember jellegrajzának kialakítása, VI. Kompozíciók készítése a megtanult sémából a falitáblán119
Az ember jellegrajzának kialakítása, VII. Az egyénítéshez szükséges részletformák119
Háziállatok jellegrajzának kialakítása. (A ló és mozgása)121
Háziállatok jellegrajzának kialakítása. (Önálló feladat)123
Összefoglalás124
Pedagógiai rajz
A pedagógiai rajz fogalma, célja126
A pedagógiai rajz tartalma127
A pedagógiai rajz formája128
Első feladatcsoport131
Függőleges és vízszintes egyenesekkel rajzolható formák131
Ferde egyenesekkel rajzolható formák137
Körformák142
Ívelő és kígyózó vonalakkal rajzolható formák146
Ívelő és kígyózó vonalakkal rajzolható szimmetrikus formák149
Második feladatcsoport153
Gömb, gömbölyded formák. Henger és korong158
Kör, valamint henger osztása és csonkolása162
Keskeny lapok, lemezek többszörös térbeli hajlása165
Egymásba hatoló formák169
Egymásba hatoló formák további tanulmányozása174
Egymásba hatoló formák további tanulmányozása174
Körvonalalkotó és testalkotó váltakozásaa a formák fordulásainál177
Vetületi és szemléltető vetületi ábrázolása181
Ferdeszögű szemléltető vetületi ábrázolás186
Ferdeszögű szemléltető vetületi ábrázolás és a rajzi metszet190
Szemléltető vetületi ábrázolás192
Szabad tér szemléltető vetületben194
A térben szabadon kanyargó aszimmetrikus formák196
Harmadik feladatcsoport199
Különböző jellegű fák199
Gyümölcsfák és gyümölcseik204
Növénytani pedagógiai rajzok, I.207
Növénytani pedagógiai rajzok, II.212
Különböző jellegű madarak215
A madarak mozgása219
Az emberi alak219
Az emberi alak mozgása, I.222
Az emberi alak mozgása, II. (munkamozdulatok)234
Az emberi alak mozgása, III. (játszó gyerekek)237
Különböző jellegű emlős állatok239
Különböző jellegű emlős állatok mozgása245
Alacsonyabbrendű állatok251
Belső tér távlati rajza253
Külső tér távlati rajza255
Falu és város képe257
Az élettelen természet mozgásának ábrázolása260
Függelék
Betűvetés264
Az írás fogalma és rövid története264
A betű alakja, alakváltozás, annak okai és lehetőségei265
A betűírás és a tanító munkája268
A groteszk betű268
1. gyakorlat268
2. gyakorlat270
3. gyakorlat270
4. gyakorlat272
5. gyakorlat274
6. gyakorlat274
7. gyakorlat275
Az antikva275
1. gyakorlat275
2. gyakorlat275
3. gyakorlat276
Népművészetünk áttekintése278
Népművészetünk tanulmányozásának célja278
A népművészet fogalma278
Áttekintés279
Népi építkezés279
Bútor, fafaragás281
Népviselet287
Szőttes, hímzés288
Cserepesség291
Összefoglalás291
Vázlatgyűjtés294
Iskolai szemléltető agitáció295
Iskolai faliújság295
Iskolai plakát296
Az iskola (osztály) díszítése296
Feladatok szövegmegoldásokra, a népművészet alkalmazására, az iskolai szemléltető agitációra298
Jegyzetek301-323
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem