Fülszöveg
Gáll István prózaírónk is szívós és nagy küzdő volt. Újra és újra nekifeszült a maga vállalta feladatnak, a kitűzött célnak. Azt hiszem, ha végül is regényt akart volna írni a Vaskor-ból - megvalósította volna az elképzelését. Mi térítette el? Két példa is lebegett a szeme előtt. Az egyik a világirodalom egyik legjelentősebb katona-novellaciklusa, Iszaak Babel Lovashadsereg-e, a másik pedig Ernest Hemingway novelláskötete, A mi időnkben.
Gáll megpróbálta e két mű módszerét, technikáját felhasználni.
A Lovashadsereg-ben az egymásra torlódó epizódok regényszerű sűrűségében ott vergődik, ott él, ott alakul - de csak mint egy a sok közül - az író alteregója is, a pápaszemes írástudó a kozákok között. A Vaskor zöldparolosao között is fel-felbukkan Gáll István alteregója, Magos, aki ugyanúgy szenved, küszködik, alkalmazkodik, ahogyan a többiek. S miként a Lovashadsereg-ben, ugyanúgy a Vaskor-ban is benne rajtózik egy fejlődésregény is. (Meg persze egy manapság divatos dokumentumregény...
Tovább
Fülszöveg
Gáll István prózaírónk is szívós és nagy küzdő volt. Újra és újra nekifeszült a maga vállalta feladatnak, a kitűzött célnak. Azt hiszem, ha végül is regényt akart volna írni a Vaskor-ból - megvalósította volna az elképzelését. Mi térítette el? Két példa is lebegett a szeme előtt. Az egyik a világirodalom egyik legjelentősebb katona-novellaciklusa, Iszaak Babel Lovashadsereg-e, a másik pedig Ernest Hemingway novelláskötete, A mi időnkben.
Gáll megpróbálta e két mű módszerét, technikáját felhasználni.
A Lovashadsereg-ben az egymásra torlódó epizódok regényszerű sűrűségében ott vergődik, ott él, ott alakul - de csak mint egy a sok közül - az író alteregója is, a pápaszemes írástudó a kozákok között. A Vaskor zöldparolosao között is fel-felbukkan Gáll István alteregója, Magos, aki ugyanúgy szenved, küszködik, alkalmazkodik, ahogyan a többiek. S miként a Lovashadsereg-ben, ugyanúgy a Vaskor-ban is benne rajtózik egy fejlődésregény is. (Meg persze egy manapság divatos dokumentumregény is.) Mindkét író végigszenvedte a maga valóságos poklát, és Gáll alteregója joggal jelentheti ki: "már csak a parolim volt zöld", vagyis megtalálta magát a katonák világában, miként Babel is - a felejthetetlen Első libám című novella szerint.
A másik nagy irodalmi előzmény a Hemingway-novelláskötet, A mi időnkben. Azonos az alapszituáció: egy fiatalember ismerkedik a világgal. (Hemingway esetében ez elsősorban az első világháború szörnyűségeit jelenti.) Ezt a példát azért is tartom fontosnak megemlíteni, mert Gáll fiatalkori prózájára a hemingwayi stílus nyilvánvalóan hatással volt, ám a Vaskor esetében már csak technikai fogást vett át. A kötet egyik pillérét adó Kalendáriumba beillesztett tizenkét idegen feljegyzést: havi regulákat, a jó gazda, a gondos szántóvető tennivalóival, plusz odaírva az adott év eseményeit. Gondolom, elsősorban azért, hogy saját történeteit ezáltal ellenpontozza, az itt teremtett távlattal, távolságtartásal tegye némileg objektívabbá. A mi időnkben az én-novellák, a fejlődésrajz mellé Hemingway ún. vignettákat helyezett el, vagyis kis helyzetrajzokat, pillanatfelvételeket, a kor eseményeiből.
Hemingway és Babel! Istenkísértés ezeket emlegetni egy magyar novelláskötettel kapcsolatban?
Nos, a Caskor novellái - igen jó novellák. Hagyományos novellák. Egyszerűségükkel, tárgyszerűségükkel, a rettenetes és a köznapi elmondásában - egyaránt hitelesek. Aki elolvasta a novellákat, minden bizonnyal őrzi magában a figurákat, történeteket. Emlékezni fog a szörnyűségen és a retteneten belül a humorra és humánumra is.
Vissza