Fülszöveg
A mindig felajzott szenvedélyesen válaszkutató Galambos Lajos az ötvenes évek derekán volt pályakezdő író. A hatvanas években már emlékezetes könyvek egész sorával kavart izgalmat, robbantott vitát. Bizonyos, hogy sokan emlékeznek a Gonoszkátyú-ra (1960), majd a Hideg van tegnap óta (1961), az Isten őszi csillaga (1963), a Keserű lapu (1963), a Zsilipek (1965), a Mit tudtok ti Pille Máriáról (1969), az Örök malom (1969) - és a lista nem is teljes! - nagy sorozatára, erős tehetséget teljes erejében mutató vállalásaira. Azóta különösen a Diagnózis (1976) cím alatt összegyűjtött elbeszélései ébresztettek figyelmet az író megújhodó képességei iránt. Tárcanovelláinak együttese, publcisztikai munkássága is éber, szigrú etikájú gondolkodót pártol az olvasók figyelmébe.
A jelen kötetben egymás mellé került három kisregény félreérthetetlenül tanúsítja, hogy Galambos Lajos - munkájában és magánemberi eszmélkedéseiben - gyűlöli és magában sem tűri a kényelemszeretetet. Elszántan veti magát a...
Tovább
Fülszöveg
A mindig felajzott szenvedélyesen válaszkutató Galambos Lajos az ötvenes évek derekán volt pályakezdő író. A hatvanas években már emlékezetes könyvek egész sorával kavart izgalmat, robbantott vitát. Bizonyos, hogy sokan emlékeznek a Gonoszkátyú-ra (1960), majd a Hideg van tegnap óta (1961), az Isten őszi csillaga (1963), a Keserű lapu (1963), a Zsilipek (1965), a Mit tudtok ti Pille Máriáról (1969), az Örök malom (1969) - és a lista nem is teljes! - nagy sorozatára, erős tehetséget teljes erejében mutató vállalásaira. Azóta különösen a Diagnózis (1976) cím alatt összegyűjtött elbeszélései ébresztettek figyelmet az író megújhodó képességei iránt. Tárcanovelláinak együttese, publcisztikai munkássága is éber, szigrú etikájú gondolkodót pártol az olvasók figyelmébe.
A jelen kötetben egymás mellé került három kisregény félreérthetetlenül tanúsítja, hogy Galambos Lajos - munkájában és magánemberi eszmélkedéseiben - gyűlöli és magában sem tűri a kényelemszeretetet. Elszántan veti magát a legnehezebb, legfogósabb témák örvénylő bonyodalmaiban. Minden sorával ébreszteni akar, s felelősségérzetre, lelkiismeret-vizsgálatra kényszeríteni. A nehéz, kivédhetetlen bonyodalmú emberi sorsok kutatója, aki nem retten vissza a tragikus helyzetektől, mélységekbe világító konfliktusoktól sem. Azokat az embereket szereti s választja hőseivé, akiknek hehéz, sőt a legnehezebb sors jutott, s akik még nem igazán vértezetten, fölkészülten, de erős lélekkel, sokat megsejtve az emberi helytállás erkölcsi tövényeiből vállalják is ezt a sorsot, hogy önmaguk előtt legalább becsületük legyen, s figyelmeztető tisztességük. A keserű lapu segédtanító-lánya, a Görög történet igazi hazát, Lelki hazát kereső Andreája, a spanyol polgárháború gyanakvó indulatainak kereszttüzébe került fiatal kadétja - mindegyikük - az igazságot, a teljes értékű helytállás próbáit keresi és csinálja végig, más-más helyzetben, más történelmi körülmények között, de egyformán "gonosz" szorításban. Talán ők az író hőskereső, hősfelmutató megszállottságának igazi érvei, letéteményesei.
Vissza