Tanulási útmutató | 7 |
A pszichológiáról általában | 9 |
A pszichológia fogalma, tárgya, helye a tudományok rendszerében | 11 |
A pszichológia mint önálló tudomány | 13 |
A pszichológia irányzatai | 13 |
Érzékelés - észlelés | 19 |
Az érzékelés fogalma és fiziológiai alapja | 21 |
Az érzékelés folyamata | 22 |
Az észlelés fogalma és pszichofiziológiai alapjai | 25 |
Tárgyak, pontok, csíkok, vonalak észlelése | 25 |
Tér- és nagyságészlelés | 29 |
Mozgásészlelés | 29 |
Időészlelés | 30 |
Érzéki csalódások | 30 |
A tanulás szerepe az észlelésben | 35 |
Figyelem - álom - ábránd | 39 |
A figyelem fogalma és fiziológiai alapjai | 41 |
A figyelem működése | 43 |
Habituáció - szenzitizáció - vigilancia | 45 |
A figyelem tulajdonságai | 47 |
Alvás és ébrenlét | 47 |
Az alvás fázisai | 49 |
Álom | 50 |
Ábrándozás | 51 |
Tudatos és tudattalan | 55 |
A tudat fogalma és jellemzői | 57 |
Tudati állapotok | 58 |
A tudat és az agy kapcsolata | 60 |
A tudatműködés zavarai | 62 |
Tanulás és tudás | 65 |
A tanulás fogalma és fajtái | 67 |
Klasszikus kondicionálás | 67 |
Instrumentális kondicionális | 71 |
Kondicionálással magyarázható egyéb tanulási jelenségek | 73 |
Kondicionálással nem magyarázható tanulási jelenségek | 74 |
Komplex tanulás | 74 |
A tanulás tíz alapelve | 76 |
Emlékezet | 79 |
Az emlékezés fogalma és fiziológiája | 81 |
Az információ-feldolgozás folyamata | 82 |
Átvitel az STM-ből az LTM-be | 83 |
A hosszú idejű memória szerveződése | 83 |
A felismerés és a felidézés | 85 |
Az emlékezés szakaszai | 87 |
A felejtés okai | 88 |
Az emlékezés zavarai | 89 |
Képzelet | 95 |
A képzelet kialakulása | 97 |
A vizuális képzelet | 97 |
A képzelet csoportosítása | 98 |
Az anticipáció jellemzői | 98 |
Gondolkodás | 101 |
A gondolkodás fogalma | 103 |
A megértés "útjai" | 103 |
Probléma- és feladatmegoldás | 104 |
Gondolkodási stratégiák | 106 |
Fogalomalkotás és kategorizáció | 106 |
Döntési problémák | 107 |
Kommunikáció és gondolkodás | 107 |
A természeti népek gondolkodása | 110 |
A gondolkodás zavarai | 111 |
Az intelligencia és a kreativitás | 115 |
Az intelligenciáról általában | 117 |
Az intelligencia összefüggése más pszichikus működésekkel | 117 |
Az intelligencia jellemzői | 118 |
Az intelligencia struktúrája | 118 |
Intelligenciamodellek | 119 |
Az IQ és mérése | 120 |
A kreativitás lényege | 120 |
A kreativitás jellemzői és szintjei | 122 |
A tehetség lényege és típusai | 123 |
Motiváció | 127 |
A dinamikus pszichológiáról | 129 |
A motiváció fogalma és biológiai alapjai | 129 |
A motivációval kapcsolatos alapfogalmak | 130 |
Hőszabályozás | 132 |
Vízreguláció | 132 |
Táplálkozási reguláció | 133 |
Szexuális motiváció | 134 |
Utódápolás és szülői viselkedés | 135 |
Érzelmi motívumok | 136 |
Szociális motívumok | 138 |
Érzelem | 143 |
Az érzelem lényege | 145 |
Az érzelmi működés fiziológiája | 145 |
A motiváció és emóció különbsége | 145 |
Az érzelmek osztályozása | 146 |
A félelem típusai | 148 |
A szeretet modelljei | 149 |
Az agresszió és altruizmus érzelmi vonatkozásai | 150 |
Az érzelmi megnyilvánulások közös sajátosságai | 150 |
Az érzelmek kifejeződése | 151 |
Az érzelmekhez kötődő lelki jelenségek | 152 |
Az érzelem zavarai | 153 |
A személyiségről | 157 |
A személyiséglélektan lényege, tárgya | 159 |
A személyiség fogalma | 159 |
A személyiségelméletek lényege és szükségessége | 160 |
A vonáselméleti megközelítés | 160 |
Típuselméletek | 160 |
Vonáselméletek | 163 |
A pszichoanalitikus megközelítés | 166 |
Klasszikus pszichoanalízis | 166 |
Analitikus személyiségelmélet | 168 |
Intra- és interperszonális elméletek | 169 |
Szociális tanuláselméleti megközelítés | 169 |
A behaviorizmus tanuláselmélete | 169 |
"Inger - válasz" elmélet | 170 |
Fejlődésmodell | 171 |
A fenomenológiai megközelítés | 172 |
Humanisztikus elméletek | 172 |
A kognitív elmélet | 175 |
Személyiségmodellek | 177 |
A jellem | 179 |
Az érett személyiség kritériumai | 180 |
Irodalomjegyzék | 185 |
Felhasznált előadásjegyzetek | 189 |