1.067.209

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Vasúti járműszerkezetek

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Műszaki Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 611 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-102-589-6
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva, kihajtható melléklettel. Tankönyvi szám: 41-734.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A vasút az egész világon újjászületik: sebességben, szállítási terjedelemben egyaránt. A hazai vasúti járműipar fejlesztése is új fejezetet nyit ebben az iparágban. Ehhez az átalakuláshoz, fejlesztéshez kíván segítséget nyújtani elsősorban a járműszerkezetek tervezése terén ez a könyv. Részletesen tárgyalja a vontatási jellemzőket, amelyek ismerete a mozdonyok, motorkocsik és -vonatok tervezéséhez elengedhetetlenül szükséges. Ezután a könyv a villamos és a Diesel-mozdonyok fontos tervezési alapjait ismerteti. A jármű Diesel-motorokkal bőségesen foglalkozik. A motorkocsik, motorvonatok legfőbb tervezési tudnivalói megtalálhatók a könyvben. A személy- és a teherkocsik területén elsősorban az elméleti - méretezési, számítási - feladatokat tárgyalja mind a kocsiszekrény, mind a futó- és hordmű, ill. a forgóváz tárgyköréből. az ezekkel összefüggő szerkezeti anyagok jellemzői bőségesen szerepelnek. Részletesen foglalkozik a személy- és teherkocsik gépészti - villamos, fűtő- hűtő-,... Tovább

Fülszöveg

A vasút az egész világon újjászületik: sebességben, szállítási terjedelemben egyaránt. A hazai vasúti járműipar fejlesztése is új fejezetet nyit ebben az iparágban. Ehhez az átalakuláshoz, fejlesztéshez kíván segítséget nyújtani elsősorban a járműszerkezetek tervezése terén ez a könyv. Részletesen tárgyalja a vontatási jellemzőket, amelyek ismerete a mozdonyok, motorkocsik és -vonatok tervezéséhez elengedhetetlenül szükséges. Ezután a könyv a villamos és a Diesel-mozdonyok fontos tervezési alapjait ismerteti. A jármű Diesel-motorokkal bőségesen foglalkozik. A motorkocsik, motorvonatok legfőbb tervezési tudnivalói megtalálhatók a könyvben. A személy- és a teherkocsik területén elsősorban az elméleti - méretezési, számítási - feladatokat tárgyalja mind a kocsiszekrény, mind a futó- és hordmű, ill. a forgóváz tárgyköréből. az ezekkel összefüggő szerkezeti anyagok jellemzői bőségesen szerepelnek. Részletesen foglalkozik a személy- és teherkocsik gépészti - villamos, fűtő- hűtő-, szellőző- stb. - berendezéseivel. Természetesen külön fejezet tárgyalja a vasúti üzem egyik legfontosabb tárgykörét, a fékezést és a korszerű fékberendezéseket. Röviden, de újként foglalkozik a vasúti járművek tűz és korrózió elleni védelmével is. A bőséges táblázatanyag, a továbbkutatásra alkalmas irodalomjegyzékek segítik a kitűzött cél - a jó és korszerű tervezési segédlet létrehozása - elérését. Vissza

Tartalom

Bevezetés17
Irodalom a bevezetéshez21
A vasúti járművek alapvető jellemzői22
Mozdonyok22
Gőzmozdonyok22
Villamos mozdonyok22
Diesel-mozdonyok23
Gázturbinás mozdonyok23
Motorkocsik, motorvonatok23
Diesel-motorkocsik, -motorvonatok23
Villamos motorkocsik (motorvonatok)26
Személykocsik26
Egy órán belüli utazásra épített kocsik26
Néhány (egy-öt) órás utazásra épített kocsik26
Több órás nappali utazásra épített kocsik28
Éjszakai vagy néhány napos utazásra épített kocsik31
Nem közforgalmi, szolgálati kocsik31
Teherkocsik33
Pőrekocsik33
Nyitott kocsik36
Fedett teherkocsik38
Tartálykocsik39
Járművek vasútüzemi célokra40
Irodalom a 2. fejezethez42
A vontatójárművek főbb vontatási jellemzői43
Alapvető vontatás-mechanikai összefüggések43
Az alap- és járulékos ellenállások43
A vonóerő és a tapadás60
Vontatási teljesítmény67
A vonat mozgásegyenletének analitikus és grafikus megoldása69
A gépezeti teljesítmény számítása77
A szükséges Diesel-motorteljesítmény számítása77
A Diesel-vontatójárművek hajtási rendszerének megválasztása és a hajtómű-teljesítmény számítása78
A villamos vontatójármű beépített teljesítményének a meghatározása79
A vasútüzemi rendeltetés sajátos követelményei a vontatójárművektől80
Vonali mozdonyok80
Motorvonatok82
Tolatómozdonyok83
Irodalom a 3. fejezethez86
Villamos mozdonyok87
A villamos mozdonyok fejlődésének rövid áttekintése87
A villamos mozdony teljesítményének és egyéb vontatási jellemzőinek meghatározása88
A vonóerő-sebesség jelleggörbe90
Különböző áramnemű villamos mozdonyok94
Egyenáramú villamos mozdonyok94
16 2/3 Hz-es váltakozóáramú mozdonyok95
50 Hz-es egyfázisú váltakozóáramú mozdonyok98
A mozdony fő adatainak megválasztása98
Villamos fékezés102
Ellenállásos fékezés (dinamikus fékezés)104
Visszatápláló fékezés106
A villamos berendezés főbb alkatrészeinek kiválasztása106
A vontatómotor107
Az áramirányító berendezés110
Az elektronikus szabályozó116
A transzformátor117
A simító-fojtótekercs117
Villamos készülékek119
Nagyvasúti villamos motorkocsik és motorvonatok121
Alkalmazási terület121
Elővárosi motorkocsik és motorvonatok121
Tapad-skihasználás, kezdeti gyorsulás122
A vonóerő-sebesség jelleggörbe124
Utazási sebesség, utazási gyorsulás128
A fajlagos teljesítmény meghatározása130
Villamos fékezés133
Különösen nagy sebességű villamos motorvonatok135
A villamos berendezés főbb alkatrészei137
Vontatómotor138
Egyenirányító berendezés138
Transzformátor139
Villamos fékellenállás139
Irodalom az 5. fejezethez139
Diesel-mozdonyok140
A Diesel-mozdonyok fejlődésének áttekintése140
A Diesel-mozdonyok általános felépítése143
A Diesel-mozdonyok osztályozása146
A Diesel-mozdonyok szabványosítása149
A Diesel-mozdonyok tervezése150
A mozdonymotor kiválasztása151
Az erőátvitel kiválasztása156
Az egyéb berendezések kiválasztása158
A járműszerkezeti rész tervezése, szerkesztése158
Erőátviteli berendezések158
Mechanikus és hidromechanikus erőátvitel159
Hidraulikus erőátvitel162
Villamos erőátvitel176
Segédberendezések188
Hűtés188
Üzemanyag-ellátás191
Fűtés192
Egyéb segédberendezések193
Vezérlés és szabályozás196
Irodalom a 6. fejezethez200
Diesel-motorkocsik és - vonatok gépészeti berendezése201
A motorkocsik és motorvonatok kialakulása201
Motorok202
Általános követelmények és megállapítások202
A vasúti Diesel-motorok jellegzetességei208
Segédgépek223
Segédberendezések a motor üzeméhez241
Erőátvitel243
A főegységek, segédgépek, gépegységek, vezetékrendszerek elrendezése, elhelyezése, felerősítése244
Ganz-MÁVAG 12 VFE 17/24 Diesel-motor és Hidro-Ganz HM 912-11 sebességváltó segédgépei és beépítésük245
Ganz-MÁVAG-SEMT-Pielstick 8PA4 185 hajtómotor és Voith 1520 rU2 típusú sebességváltó stb. beépítése251
A motorvonat távvezérlése255
Irodalom a 7. fejezethez257
Gázturbinás vasúti járművek258
A gázturbina működési elve, munkafolyamatai258
Vasútijármű-gázturbinák259
Szerkezeti kivitel, üzemi tulajdonságok259
A vasúti járművekbe épített Diesel-motor és gázturbina összehasonlítása260
A gázturbina és az erőátviteli rendszerek összehangolása, szabályozása260
Vezérlés, biztonsági berendezések262
Járműszerkezeti rész263
A gázturbinás vontatás mai helyzete263
Gázturbinás mozdonyok263
Diesel-motoros-gázturbinás mozdonyok263
Gázturbinás vonatok és motorkocsik263
Gázturbinás vonatok és motorkocsik266
Irodalom a 8. fejezethez267
Futó- és hordmű, forgóváz268
Futásdinamikai alapok270
A kúszási jelenség273
A jármű-pálya dinamikai modell276
A matematikai tárgyalsmód277
A függőleges és keresztirányú dinamika tulajdonságai285
A futómű feladata és az üzemi követelmények292
A jármű vezetése a pályán292
Rugalmas kapcsolat létesítése a járműszekrény és a pálya között308
A gyorsításhoz és a megálláshoz szükséges erőhatások közvetlen létrehozása327
Futásbiztonsági és futásminőségi követelmények332
Gazdasági követelmények336
Korszerű futóműszerkezetek337
Az Y25 típusú teherkocsi-forgóváz (SNCF, UIC)337
Az Y32 típusú személykocsi-forgóváz (SNCF)339
Elővárosi villamos motorvonat hajtott forgóváza (SNFC)340
Korszerű mozdonyforgóvázak341
Összefoglalás342
Irodalom a 9. fejezethez343
Vonó-, ütköző- és kapcsolókészülékek344
Energiafolyamatok344
Az ütköző- és vonókézsülékek rugói346
Az európai 1435 mm nyomtávolságú vasúti járművek vonó- és ütközőkészülékei353
Önműködő kapcsolókészülékek357
Irodalom a 10. fejezethez360
Alváz és szekrényváz361
Alváz361
Közvetlen futóműves alvázak361
Forgóvázas alvázak364
Különleges alvázak367
Szekrényhéjazat mint teherviselő szerkezet367
Rácstartós szekrény369
Tömörtartós (lemez oldalfalú) szekrény369
Héjszerkezetű szekrény370
Szerkezeti anyagok és megengedhető igénybevételük377
Acélok377
Alumínium381
Teherviselő műanyag elemek és méretezésük383
Mértékadó terhelések384
Függőleges terhelések385
Hosszirányú igénybevételek385
Keresztirányú terhelések390
Biztonság394
A szilárdsági méretezés általános alapelvei394
Erőmódszer (hajlékonysági vagy kompatibilitási módszer)396
Mozgásmódszer (egyensúlyi módszer)402
A kompatibilitási egyenlet mátrixos alakja403
A törzstartó405
A kompatibilitási egyenletrendszer megoldása406
A mátrixszámítás alkalmazása az erőmódszernél Michelberger nyomán410
Keretszerkezettel modellezhető oldalfal számítási módszerei414
o-pont módszer414
Sutter-módszer416
Bieck-módszer417
Fabry-módszer418
Módosított Fabry-módszer418
Cross-módszer419
Cross-Morris eljárás419
Cross-Csonka módszere420
Csonka módosított eljárása420
Mina-Bognár eljárás421
Ráskai gyors, közelítő módszere421
Fahlbusch közelítő módszere422
A Sutter-, Fabry- és Cross-Csonka módszerek összehasonlítása422
Az előszámítások gépesítésének lehetősége, ill. teljes programcsalád kialakítása422
A számítási módszerek továbbfejlesztési irányai423
A merevített héjszerkezetű térbeli statikai modell423
A járműszekrény dinamikai méretezésének alapjai423
Irodalom a 11. fejezethez424
Fékberendezések426
A vasúti fékezési mechanika elemei426
Vasúti fékszerkezetek429
Légfékek429
Különleges fékberendezések443
A fékberendezés mechanikus elemei447
A vasúti fékezés hatásossága454
A "féksúly"-fogalom és különböző változatai454
A fék hatásosságának jellemzésére szolgáló egyéb módszerek456
Fékezési üzemi előírások456
Fékútszámítási módszerek456
Vasúti járművek fékberendezésének tervezése458
A tervezés általános irányelvei458
Vontatójármű-fékrendszerek459
A vontatott járművek fékrendszerei462
Motorkocsik, motorvonatok467
Néhány gondolat a célszerű féktervezésről467
A vasúti fékberendezések karbantartásáról és javításáról468
Irodalom a 12. fejezethez469
Személykocsik utaskényelmi berendezései471
Térhatároló szerkezetek, belső burkolatok, hő- és hangszigetelés471
Falak, burkolatok471
A falak hő- és hangszigetelése473
Nyílászáró szerkezetek474
Ajtók474
Ablakok476
Ülések, fekvőhelyek480
Ülések481
Fekvőhelyek482
Egyéb (asztal, W.C., mosdó stb.) utaskényelmi berendezések484
Asztalok484
W. C., mosdó486
Hulladékgyűjtők486
Poggyász, ruhanemű-tárolók486
Utasellátás487
Tájékoztató jelképek, szimbólumok487
Lépcsős kocsifeljáró487
Irodalom a 13. fejezethez488
Személy- és teherkocsik gépészeti berendezései489
Fűtés490
A fűtőteljesítmény meghatározása490
Vízfűtés493
Gőzfűtés497
Szellőzés, légfűtés498
Szellőzés498
Légfűtés499
Szabályozás és védelem505
Légjavítás, hűtés514
A hűtőteljesítmény meghatározása521
Szabályozás529
Teherkocsik gépi hűtőberendezései533
Tűz elleni védelem535
Irodalom a 14. fejezethez538
Vasúti kocsik villamos berendezései539
A kocsikba épített villamos fogyasztók539
Világítási fogyasztók539
Fűtőberendezések542
Egyéb fogyasztók544
Energiaellátás545
Akkumulátorok545
Akkumulátortöltő berendezések546
A kocsik külső hálózatról való táplálása548
Védőföldelés550
Önműködő ajtózáró-berendezés551
Hangosítóberendezés552
Kapcsolótábla és készülékszekrény554
Irodalom a 15. fejezethez555
Teherkocsik különleges alkatrészei556
Térhatároló- és rögzítőszerkezetek556
Rakoncák556
Nyitott kocsik lefedőszerkezete556
Tartályburkolás, szigetelés557
Tartályrögzítés560
Konténerrögzítés562
Töltő- és ürítőberendezések562
Tartály töltő- és ürítőberendezése562
Szemetesterméket szállító kocsi ürítőberendezése564
Porszerű anyagok töltő-ürítő berendezése565
Zárószerkezetek az önürítő teherkocsikhoz565
Önürítős garatkocsi ajtózárja567
Irodalom a 16. fejezethez567
Vasúti kocsik korrózió elleni védelme, külső festése, fényezése568
Irodalom a 17. fejezethez572
Közúti vasúti és egyéb városi sínjárművek573
A nagyvasúti járművektől, ill. rendszertől való általános eltérések574
Átlagos megállóhely-távolság574
A vonategységek nagysága574
Az indítási időköz, ill. forgalomszabályozás577
Végsebesség, utazási sebesség, gyorsítóképesség577
A fékberendezés hatékonysága579
Az ülő- és állóhelyek aránya, utasszámok579
Méretezési és szerkezeti eltérések a közúti villamosjárműveknél579
Villamos és gépészeti berendezések eltérései579
Eltérés az alváz és a kocsiszekrény kialakításában582
Eltérés a jármű és a pálya kapcsolatában589
A fékberendezés különleges követelményei589
Az ütköző- és vonószerkezetek különbsége591
Méretezési és szerkezeti eltérések az elővárosi vasutaknál592
A gépészeti berendezések eltérései592
Eltérés az alváz és a kocsiszekrény kialakításában594
Eltérés a jármű és pálya kapcsolatában594
A fékberendezés különleges követelményei594
Az ütköző- és vonószerkezetek különbsége595
Irodalom a 18. fejezethez595
Tárgymutató597
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem