1.062.389

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Látomás és indulat a művészetben

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 518 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 25 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Bóka László: Füst Milán tanítása17
Előszó27
Előszó a második kiadáshoz31
Első előadás33
Filozófia és naivitás35
A három filozófiai főkérdés36
A szépség vizsgálata36
A Kant-féle érdektelenség38
Szeretni: ez bekebelezési vágyat is jelent38
Kielégülés a szépségben39
Mi az a tetszés?39
A tetszés mint élettani jelenség40
A stendhali meghatározás40
A művészet eredetének melankóliás elemei42
A szépség mint erkölcsi előzmény43
A szépség intenzitása43
A szépség önzésünknek is jót ígér44
A valóság szépségei és a művészetéi45
A művészet mai kritériumai47
A művészet kritériumai az Újkorban47
Az építészet, mint különös művészet49
A szemlélet és a gondolat határtalansága50
A világ megismerhetőségének határtalansága51
Előlegezett konklúziók a gondolkodásban51
Vélemény: stagnálás a gondolkodásban52
Vegetatívánk szerepe a meggyőződés kialakulásában52
A dedukció praktikuma53
A praktikus szemlélet jogosultsága54
A művészet célja: szórakoztat, mulattat, tükröz55
Művészet és életismeret56
Hitetlenség a képzelettel szemben 57
A művészet gyönyörködtessen58
A művészet eredete: utánzás? tükröződés?58
A testünk díszítése59
A testi szépség feledteti a test használhatóságát60
Képzeletben kijavítjuk életünket61
Képzelgések folytán való kielégülések62
Tökéletlen élmények kijavítása62
Az élmények feláldozása64
Műkedvelők és riporterek élményhűsége64
L'esprit d'escalier65
Gyónás. A tények ereje66
A művészet: határtalan korrektúra67
Sérülteké a művészet68
A művész és a nélkülözés68
Művészet és elmúlás69
Múlt és jövő: merő irracionalitás69
A maradandóság illúziója70
Emlékezet és maradandóság70
Tiltakozás az elmúlás ellen70
A közlés eredendő szükségessége72
A funkckió öröme73
Hiúság73
Tolsztoj: a művészet mérges gyümölcs74
Második előadás75
Az első előadás összefoglalása77
Élmény és művészet77
Valóság és művészet nem keverhető össze78
A világ nagy egysége és a kompozíció79
A festmények kerete és a szobrok talpazata82
A szobrászat és a valóság83
Az élmény alkotó-elemei83
Élmény és szóbeli előadás83
A lét birtokolhatatlansága84
A lélek jelene85
A valóság a képzelet műve86
A képzelet struktúra-kedvelő86
A képzelet összefoglal86
A képzelet élet-kedvelő, antropomorf, egocentrikus87
A képzelet optimikus hajlamai88
A valóság ingerei89
A valóság rekonstrukciója élőszóban89
Túlzás és mértékletesség az előadásban90
Az előadó tárgyilagossága90
A hazugok művészete91
Kép és indulat92
Az előadó személyisége a rekonstrukcióban92
A szavak sorsa92
Írásban való rekonstrukció93
Szónoklat gyorsírásban93
Gesztusok kifejezése szavakban93
A valóság hatástalan a művészetben94
Amit elhiszek, az még nem szép94
A valóságot muszáj elhinni, a művészt is kényszerítsen erre94
A valóságban más a meggyőző, mint a művészetben96
Közbenső összefoglalás96
Élményeink tükre-e művészet?97
A valóság művészi kompozíciói98
Az elhallgatások praktikája98
A szobrászat külön világa98
A képzelet szereti, ha maga teremt 101
Rejtélyességek101
Illúziók101
Egy érzéki részlet az egész helyett101
Túl sok részlet elképzelhetetlen102
Amit kevésbbé ismerünk, jobban megihlet102
A képzelet szabad lengése103
Káprázatainkat elhisszük104
A káprázatban rosszul hatnak a valóság elemei105
Káprázat egyes jelek alapján106
Utánzás és művészi utánképzés107
A képzelet ingerlése108
A művészi ábrázolás túlzása108
Kezdeti ellenállás a művel szemben108
Az átélés erkölcsi okai109
Az átélés attraktív okai109
Önzés okozta átélés110
Az átélés hatásai110
"Te én vagyok" a művészetben110
Váltakozó azonosulás111
Ki kivel azonosítja magát?112
A szép és jó összefüggései. Intrikusok113
Önzés és erkölcsi parancs114
Az erkölcsi parancs célszerűsége114
A jónak és rossznak megkülönböztetése már maga is erkölcsi tény116
Minden földi evangélium az elesetteket védi117
Az isteni szózat, mint erkölcsi parancs117
Önzésünk és erkölcsiségünk kapcsosatai118
Az erkölcsi parancs és hiúságunk118
Az erkölcsi parancs és a jutalom reménye119
Az erkölcsi parancs öncélúsága120
Az öncélú jóság irracionalitása120
Az erkölcsi parancs kivitele122
Bűnözőkkel való együttérzésünk122
A világrend képzeletének fontossága123
Rend után vágyunk a műalkotásban is124
Alapvető erkölcsi tétel a műben124
A Machbeth hidege124
A kép szégsége és a bűn125
A komikum és gúny, mint képcsökkentés126
A nevetségesség művészetellenes pricípiumai127
A "nevetséges" az értelem ingere128
Humor és páthosz129
Indulatos gúny, mint nagy művészet129
Tragikum, mint a művészet legfőbb anyaga130
A művészet keletkezésének tragikus ingerei131
A boldogság: veszteglés132
A sérült váza példája132
A szenvedély nagyobb felületet mutat133
Harmadik előadás135
A második előadás összefoglalása137
Kultúra és civilizáció139
Kultúra és műveltség140
Nép és artificiális kultúra140
A munkásság kultúrája141
A Szovjet a nép kultúráért141
A kultúra tanításának szükségessége141
Hamann a művészetek ősiségéről142
A művészet kezdetei142
Hamann az angyalok nyelvéről143
A kifejezés a létezéshez képest hamisítás143
A létezés beszéde az angyali nyelv143
Hamann a jelenések hatalmáról144
A látomás gyönyöre és a jelen idő145
Vegetatív egzisztenciák és a látomás146
Vegetatív egzisztenciánk és a zene147
Vegetatív egzisztenciánk és a tánc149
A költői művek, különösen a líra külön világa150
A gondolat és a szív153
Az értelem küzdelme az állattal153
Az értelem tesz emberré154
Az értelem küzdelme tesz emberré154
Az értelem túlbecsülése154
A logikai rend vágya154
A rend vágya úgy a vegetatívában, mint az értelemben155
A szépség ősi követelménye155
Konkrétum: zűrzavar, - absztrakció: rend156
Az absztrakciók logikus tisztasága156
Az absztrakció anyagtalansága157
A művészetben gondolatot keresni157
Az állati és emberi figyelem örömei158
A hallucinatív öröm más, mint az értelemé159
Vegetatív szisztémák gyönyörei159
A művészet becse160
Művészet és naivitás160
Konkrét legyen a kép161
Poe Edgar a művész hatásvadászatáról162
A részletek értéke162
A képzelet autonómiája162
Retrospektív értékelése a szukcesszív műnek163
Igéző részletek164
Sok részlet helyett egy-egy165
Nem szükséges sokat látnunk egy alakból166
Hamis ítélkezés a művészetről168
Megint az élmény iránti hűségről?168
A megfigyelések túlértékelése170
Lélekanalízis határai az irodalomban170
A lélek indulatmeneteinek kifejezése171
A szív idézete: líra172
A mások érzéseinek kifejezése172
Meghatottságunk nem a mű értéket dicséri172
Meghatottságunk rászed minket173
Átélni más, mint elhinni valamit174
A tudományosan helyes lélekanalyzis a művészetben hamisan hathat174
A lélek jelenjen meg testi formában176
A mélységek, - die Tiefe177
Nem feltárni, - külsőségekkel mélyre hatni178
Mikor éli ki magát a kép?178
Mi az életteljesség?179
A művészet életet-igenlő tendenciája179
A megfigyelések sora még nem élő szervezet180
Ami és, az egységesen jön létre180
A művész ihlete nagyrészben egységérzés181
Negyedik előadás183
A harmadik előadás összefoglalása185
A vázlatkönyv jelentősége186
Lélekzetvételi periódusok187
Az elbeszélés tempója. Periódusok187
A lavína példája és a lassúsági határ188
Kűlső ingerek, mint az alkotás lendítői189
A lendület struktúrát hoz létre190
Egyéni példa a lendület szükségességéről192
A kezdet lendületi jelentősége az alkotásban193
Példa a lendülettelen és a lendületes előadásra194
A szervezet beszéde több, mint az akaraté195
A szervezet beszéde több, mint a kicsi196
Dickens bőséges termése197
Dosztojevszki bősége197
A regény állítólagos aranykora197
Utánozni csak a gyengeséget lehet198
A pszichológizálás százada198
A neo-flauberti iskola és a fogalmazás túlértékelése199
Művészi mesterfogások200
Puritanizmus a szépség halála201
Puritanizmus és egyszerűség közti különbség202
A szorgalom elfajzott regényei203
Világnagyságok a riportázs szolgálatában204
Kleopátra egy hisztériás kis mai cica volt204
A művészet alapvető princípiumai efemer-jellegűek-e?205
A szépség életkor szerinti változásai206
A szépség-ideál változásainak egyéb okai208
A torz iránt való hajlamunk213
A torz iránt való hajlamunk eredete214
A szép és csúnya változó koordinátái215
A művészi látás irányító hatásáról216
A torzítás helye a művészetekben217
A mozgás csakugyan életet jelent-e?218
Életet képzelünk bele az élettelenbe219
Az életteljesség vágya a legmagasabbrendű kívánságunk220
Ötödik előadás223
A negyedik előadás összefoglalása225
A gépiesség, mint ideál226
Ami életteljes, abban a rend s avval ellentmondó princípiumok is benne foglaltatnak227
A gépisség lelkesítő hatásai228
Gépiesség az életformánkban229
Az új építészet a szabályosság szolgálatában229
A képzelet más struktúrát szeret, mint az értelem230
A képzelet struktúrái230
Az értelem struktúrái231
A képzelet életteljes princípiumai232
Amit a képzelet felvesz, annak új életet is ad233
Aminek a képzelet új életet ad, abból új örömök is adódnak233
Példák a szenzibilizációra233
További példák a szenzibilizációra234
A művészetben képzeletünket semmi se kötelezi235
A valóság kötelezi képzeletünket235
Szenzibilizáció és hiperesztézia235
Mi a szenzibilizáció?236
Praktikus tanácsok kezdő tanulmányírók számára236
Művészet és értelem237
Esszé-kultúra239
A zenei tanulmányról240
A képzőművészeti tanulmányról241
Az irodalmi tanulmányról242
Az érzékletesség hatása jobban jellemezhető, mint a formáé243
A szépséget képpel lehet legjobban kifejezni243
A lélek alighanem mindent élővé változtat át244
A szavak hallucinatív hatásánk fokozása245
A rózsa példája: hogy mint fokozható a kép hallucinatív ereje245
Nem hinni kell a szót: átélni245
Ami dallamos, az jobban átérezhető246
Ami gazdagabb asszociációt kelt, az jobban átélhető246
A szó érzéki ereje környezetétől is függ247
Az egységes kompozíció hatása a részletre248
Az élmény és műalkotás kapcsolata248
Riporter, műkedvelő, művész249
Fell kell áldozni az élményt a szépség javára249
Életrajzok és önéletrajzok250
Az élményből esetleg semmi se marad251
A művészet önkénye251
A természet utánzása-e a művészet?252
A művészet, mint öncél252
A művész számra minden létező a művészetért van253
"Költő hazudj, csak rajt' ne fogjanak"254
"Nem a való hát: annak égi mása"254
A valóság megszépítése255
A hős rokonszenves-e?256
Az író rokonszenves-e?256
Ha a mű tárgya keserű is: életörömöt adjon257
Ami csúnya, élvezetesen legyen ábrázolva258
Hatodik előadás259
Az ötödik előadás összefoglalása261
A kompozíció szükségessége a művészet másnemű szépségeit bizonyítja262
A művészetben való örömeink behatóbb vizsgálata262
Pieter Breugel szörnyetegei262
Az önző képzelet tematikus attrakciói264
A szörnyűségek tamatikus határai265
Dürer kínzó látományai és Mattia Grűnewald monumentalitása265
A mű szépsége különválik-e a témájától?267
Tibeti lélektan268
Irodalmi példák az önző képzelet attrakcióira274
Egyéb attraktív elementumok275
Szörnyűségek attraktív elemek nélkül275
A leggyötrőbb olvasmány példája276
Raszkolnyikov álma a lovacskáról277
A realizmusról általában278
Naturalizmus és verizmus282
Az érdekeségről általában285
Az akció érdekességéről285
A valóság és művészet egyforma érdekessége285
Az érdekesség durva pillérei286
Ami csak érdekes, az még nem szép287
A ponyva és a műalkotás érdekessége287
A Lear kiály érdekessége288
Az érdedesség voltakép szintén az életteljességet szolgálja289
Naiv és nem naiv-költészet289
A naiv elbeszélés és a mese édessége290
Naiv intrikusok, naiv bonyodalom291
Erkölcsi tétel a naiv művészetben291
Szórakozás a naiv művészetben292
A nem-naiv irodalmi művek bonyodalma és vég-kifejlete292
A naivitás egyes ismérveiről294
A nem-naiv művészet témáinak intenzívebb átélése297
A lovacska halálának érdekessége298
A valóság rendetlensége s a művészet rendezettsége299
Az indulatok természetéről299
Gyötrelmes történet feszültségek nélkül301
A valóság jelensége mindenkor jelenésként hasson a művészre303
A megszokás veszedelme303
A csoda lelki előfeltételeiről303
A gyermek számára a jelenség: jelenés304
Renenerálódó figyelem304
Az észrevétel frisseségénél kezdődik a művészet305
A szavak csengésének hiperesztéziája306
A nyelvek fejlődése az absztrakciók felé vezet306
A szavak érzéki képeinek és eredeti értelmének kopoása306
Eredetileg gyönyörű szóképek elkopása307
Új hasonlat, vagy új szókép erő ad a szónak308
A hasonlatokról308
A hasonlat mozgalmat hoz létre a képzeletben309
A hasonlat, mint lendületi periódus310
A hasonlatnak erénye a tökéletlenség310
Ajánlható pongyolaság a hasonlatban s viszont egy csodálatos pontosság példája310
Hetedik előadás313
A hatodik előadás összefoglalása315
Még további példák a hasonlatosság erejéről317
A beszédszerű írói előadás jelentősége318
Az improvizációról319
Példa a végleges modellálásra319
Példa a bizonytalanabb modellálásra320
További példák a habozó, bizonytalan előadásra321
A figyelem ritmikus és szünetes dinamikája321
Képzelet és ideiglenesség323
A status nascendi nagyobb hatásáról324
A lélek változó és mozzanatos természete324
A képzelet rendre törekszik, de a rend eredetére is kiváncsi325
Amorf emlékjelek a struktúrákon326
Pongyolaság - A kezdet és vég amorf pontjai327
Vázlatosak és tökéletesítők329
A dionűzoszi és apollóni művészet330
Rögtönzés az akusztikus művészetekben331
Újdonságok a művészetben331
A látomás újdonságairól332
A meglepetés mint újdonság333
A hirtelenség hatásai334
A régi szóképek eredetéről334
Asszociációs távolságok egymás mellé helyezése335
Az újdonság múlékony hatása335
Az újdonság, mint művészettörténeti érték336
Iskolát csinálni: ez is művészettörténeti jelenség336
A mindenáron való eredetiség vágya337
Az újítés érdeme elenyészik338
A mű fennmaradásához szerencse is kell338
A mű fennmaradása mégis értékei mellett bizonyít339
Nagy művészek, akik nem voltak újítók339
Epigonizmus340
Újdonság az életszemléletben340
A festészetben kifejeződő világszemléleti újdonság341
A szónak érzéi és értelmi határairól342
Tipikus kép és fogalmi kép343
Szimbolum és allegoria344
Nyolcadik előadás345
A hetedik előadás összefoglalása347
Világszemléletünknek művészet által való befolyásolása349
Az államfenntartók és a művészet hatalma349
Új szemlélet új látomás nélkül350
Szokatlan világszemlélet szokatlan látomásokon351
Az egyéni forradalom revíziót jelent352
A gyerekkor emlékei, mint a konzervatív érzések eredete353
A konzervatizmusról354
Az ideális konszervatizmus érték-védelme354
A konszervatizmus önző motívumai355
Az öregség konszervatizmusa356
A revízió átértékelései358
Amit destrukciónak neveztek el360
A megalkuvások szükségszerűsége361
Ismétlés: A művészi újítás és új világszemlélet koindenciája362
Új világszemlélet mint kaland363
Értelmi elemek a művészetben364
Példa a direkt jellemzésre365
Az értelmi jellemzésről366
A vélemény: értelmi jellemzés366
Véleményünket közölni: nem művészet367
Száműzve van-e az értelem szava az irodalomból?368
Az állandó jelenítés kibírhatatlan 368
A novellista állandó jelenítési vágya369
Az értelem szava néha pihentetően hat a műben?370
Az írónak és hőseinek értelmisége370
Shakespeare gondolati periódusai372
Kilencedik előadás375
A nyolcadik előadás összefoglalója377
Hosszabb időszak összefoglaló előadása az irodalomban379
Michael Kohlhaas380
Megint az érdekességről. Olasz elbeszélők381
A népi elbeszélők tempója és rejtett jelenítése a Michael Kohlhaasban381
A szóbeli jelenítés korlátai382
Az érzéki észlelet és értelmi ítélet érintkezési pontja383
A művészek értelmiségéről384
Az okosság és ostobaság mint gyűjtő-fogalmak385
Az értelmiség kritériumai s ebben: logikai, érzelmi és erkölcsi elemek387
Tolsztoj és a törvény389
A Kreutzer-szonáta390
A művész figyelme konkrétumokra irányul391
Figurák392
Az író kíváncsiságának szkematikus képe392
Az író és a gondolkodó figyelmének különbségei393
Tolsztoj konkrétumokból levont törvényei394
A gondolkodó szkematikus képe395
A gondolkodás és víziók emberének alkati különbségei395
A vízió és gondolat antagonizmusa397
Az absztrakcióra való képesség és a vízió emberének alkati különbségei398
Újra Shakespeara gondolatairól398
Shakespeara a társadalmi erkölcs szolgálatában399
A mondanivaló improvizációs mozzanatossága399
Tolsztoj jósága vízióban400
Az ideák művészete400
Stilizálás és szimbólika401
Az ideát konkréten megmutatni401
Az ideát újból vérrel itatni402
Konkrétumok, amelyek az ideára tesznek figyelmesség402
Esztéta-lelkek a stilizálás világában404
Képzőművészeti stilizáció404
Külső és belső szemlélet404
Tizedik előadás407
A kilencedik előadás összefoglalása409
Az elképzelés határairól410
A végtelen elképzelés lehetetlen411
A matematikusok képzelete411
Hipotézis és képzelet411
A gyászoló színésznő és a modellje412
A gyászolók színészete413
A művészi teremtés lelki feltételeiről413
Kedv nélkül létezik-e művészi teremtés?413
Fájdalmas élményekkel élettejesen hatni415
A levertség nem teremt415
Az élményen művészi célból változtatni: ehhez distancia kell415
Az élmény közelsége árt a műnek. A túl nagy távolság is417
"Túlságosan fáj. Nem megy."418
A tudatos akarat árt az alkotásnak419
Feladatok a művészetben419
A művész erőfölöslege420
Gyermeki kedély és a művészet420
A naivitás princípiuma úgy a művészben mint a műélvezőben422
A nem-tragikus élmények szükséges távlata423
Az életképesség szükséges távlata423
Az emlékezés optimális távlata424
A múlt nagy távolságai425
A történelmi művészetről426
Történelmi hűség427
A történelmi rekonstrukció módjai428
A régmúltak legendái429
Kellemes élmények túlságos közelsége431
A káosz és elrendeződése431
Latens emlékezés431
Élményeink elrendeződése és újabb zűrzavara432
Az ihlet és a latens emlékezés432
Tizenegyedik előadás437
A tizedik előadás összefoglalása439
Az indulatokról és indulatmenetekről általában441
Az indulatok robbantóhullámszerű indítékai442
Az indulat megjelenési formái indulatot keltenek443
Az indnulatok automatizmusa444
A mi néger zenéink jellemzése447
Az indulatok szeretik az ismétlődést449
Az indulatok lefolyása450
Gazdátlan indulatok452
A periódus forma-alkotó454
Az indulat dalol455
Mi szeretjük indulatainkat457
Indulat és érzelem458
Az indulati készség polarizációja459
Indulatmenetek látomás nélkül460
Látomás nélkül az indulat nem hoz létre művészetet461
A dal melodikája469
Periodicitás és préformáció471
Periodicitás és ritmus475
Szabad vers és indulat478
Tizenkettedik előadás481
A tizenegyedik előadás összefoglalója483
Az indulatmenet és ábrázolás együttesének szemléltető levezetése485
Az illusztráció jelentősége486
A rossz vers mint jó zenei szöveg487
Elbeszélő művek megzenésítésének lehetetlensége488
Gondolatok zene útján való kifejezése489
A pátoszról általában490
Értelem és indulat490
A szillogizmus eredete492
Dal-forma és szillogizmusz493
Az egész anyag bölcseleti összegolalása496
A világ egységéről részeinek összefolalásáról497
A gondolat és művészet rendjének közös eredete500
A művészet és a rend502
Az értelem és indulat együttes rendje502
Az élő-beszéd periódusai503
Az elbeszélő próza periódusai505
A gondolat-ritmus rotációja505
Az északi elbeszélők ritmikai tonalitása508
Mikor bánik tehetségével jól a művész?509
A művész legsajátosabb hangvételéről509
Mi a "recul"? És mi a prolongált ihlet?510
Ki a művész elképzelt olvasója?512
A tizenkettedik előadás összefoglalója513
Utóhang517

Füst Milán

Füst Milán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Füst Milán könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Látomás és indulat a művészetben Látomás és indulat a művészetben

A védőborító elszíneződött, szakadt

Állapot:
3.900 Ft
1.950 ,-Ft 50
29 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Látomás és indulat a művészetben Látomás és indulat a művészetben Látomás és indulat a művészetben Látomás és indulat a művészetben Látomás és indulat a művészetben

A felső lapélek foltosak, elszíneződtek. Két lap javított.

Védőborító nélküli példány.

Állapot:
3.900 Ft
2.730 ,-Ft 30
41 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
Látomás és indulat a művészetben Látomás és indulat a művészetben Látomás és indulat a művészetben

A védőborító szakadozott, foltos, elszíneződött. A lapélek foltosak.

Állapot:
3.900 ,-Ft
59 pont kapható
Kosárba