1.063.119

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Látomás és indulat a művészetben

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Kortárs Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 492 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN: 963-8464-52-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó17
Előszó a második kiadáshoz21
Első előadás23
Filozófia és naivitás25
A három filozófiai főkérdés26
A szépség vizsgálata27
A Kant-féle érdektelenség28
Szeretni: ez bekebelezési vágyat is jelent28
Kielégülés a szépségben29
Mi az a tetszés?29
A tetszés mint élettani jelenség30
A stendhali meghatározás30
A művészet eredetének melankóliás elemei32
A szépség mint erkölcsi előzmény33
A szépség intenzitása33
A szépség önzésünknek is jót ígér33
A valóság szépségei és a művészetéi35
A művészet mai kritériumai37
A művészet kritériumai az Újkorban37
Az építészet, mint különös művészet38
A szemlélet és a gondolat határtalansága40
A világ megismerhetőségének határtalansága40
Előlegezett konklúziók a gondolkodásban41
Vélemény: stagnálás a gondolkodásban41
Vegetatívánk szerepe a meggyőződés kialakulásában42
A dedukció praktikuma43
A praktikus szemlélet jogosultsága44
A művészet célja: szórakoztat, mulattat, tükröz44
Művészet és életismeret45
Hitetlenség a képzelettel szemben 46
A művészet gyönyörködtessen47
A művészet eredete: utánzás? tükröződés?48
A testünk díszítése48
A testi szépség feledteti a test használhatóságát49
Lappangó fantáziák50
Képzeletben kijavítjuk életünket51
Képzelgések folytán való kielégülések51
Tökéletlen élmények kijavítása53
Az élmények feláldozása53
Műkedvelők és riporterek élményhűsége54
L'esprit d'escalier54
Gyónás. A tények ereje55
A művészet: határtalan korrektúra56
Sérülteké a művészet57
A művész és a nélkülözés57
Művészet és elmúlás58
Múlt és jövő: merő irracionalitás59
A maradandóság illúziója59
Emlékezet és maradandóság59
Tiltakozás az elmúlás ellen60
A közlés eredendő szükségessége61
A funkckió öröme62
Hiúság62
Tolsztoj: a művészet mérges gyümölcs63
Második előadás65
Az első előadás összefoglalása67
Élmény és művészet67
Valóság és művészet nem keverhető össze68
A világ nagy egysége és a kompozíció69
A festmények kerete és a szobrok talpazata72
A szobrászat és a valóság73
Az élmény alkotó-elemei73
Élmény és szóbeli előadás73
A lét birtokolhatatlansága74
A lélek jelene75
A valóság a képzelet műve76
A képzelet struktúra-kedvelő76
A képzelet összefoglal76
A képzelet élet-kedvelő, antropomorf, egocentrikus77
A képzelet optimikus hajlamai78
A valóság ingerei79
A valóság rekonstrukciója élőszóban79
Túlzás és mértékletesség az előadásban80
Az előadó tárgyilagossága80
A hazugok művészete81
Kép és indulat81
Az előadó személyisége a rekonstrukcióban82
A szavak sorsa82
Írásban való rekonstrukció82
Szónoklat gyorsírásban83
Gesztusok kifejezése szavakban83
A valóság hatástalan a művészetben84
Amit elhiszek, az még nem szép84
A valóságot muszáj elhinni, a művészt is kényszerítsen erre84
A valóságban más a meggyőző, mint a művészetben86
Közbenső összefoglalás86
Élményeink tükre-e művészet?87
A valóság művészi kompozíciói88
Az elhallgatások praktikája88
A szobrászat külön világa88
A képzelet szereti, ha maga teremt 91
Rejtélyességek91
Illúziók91
Egy érzéki részlet az egész helyett91
Túl sok részlet elképzelhetetlen92
Amit kevésbbé ismerünk, jobban megihlet92
A képzelet szabad lengése93
Káprázatainkat elhisszük94
A káprázatban rosszul hatnak a valóság elemei95
Káprázat egyes jelek alapján96
Utánzás és művészi utánképzés96
A képzelet ingerlése97
A művészi ábrázolás túlzása97
Kezdeti ellenállás a művel szemben98
Az átélés erkölcsi okai98
Az átélés attraktív okai99
Önzés okozta átélés99
Az átélés hatásai99
"Te én vagyok" a művészetben100
Váltakozó azonosulás100
Ki kivel azonosítja magát?101
A szép és jó összefüggései. Intrikusok102
Önzés és erkölcsi parancs103
Az erkölcsi parancs célszerűsége104
A jónak és rossznak megkülönböztetése már maga is erkölcsi tény105
Minden földi evangélium az elesetteket védi106
Az isteni szózat, mint erkölcsi parancs106
Önzésünk és erkölcsiségünk kapcsosatai107
Az erkölcsi parancs és hiúságunk107
Az erkölcsi parancs és a jutalom reménye108
Az erkölcsi parancs öncélúsága108
Az öncélú jóság irracionalitása109
Az erkölcsi parancs kivitele110
Bűnözőkkel való együttérzésünk111
A világrend képzeletének fontossága112
Rend után vágyunk a műalkotásban is112
Alapvető erkölcsi tétel a műben113
A Machbeth hidege113
A kép szégsége és a bűn113
A komikum és gúny, mint képcsökkentés114
A nevetségesség művészetellenes pricípiumai115
A "nevetséges" az értelem ingere115
Humor és páthosz117
Indulatos gúny, mint nagy művészet117
Tragikum, mint a művészet legfőbb anyaga118
A művészet keletkezésének tragikus ingerei118
A boldogság rossz téma119
A boldogság: veszteglés120
A sérült váza példája120
A szenvedély nagyobb felületet mutat121
Harmadik előadás123
A második előadás összefoglalása125
Kultúra és civilizáció127
Kultúra és műveltség128
Nép és artificiális kultúra128
A munkásság kultúrája128
A kultúra tanításának szükségessége129
Hamann a művészetek ősiségéről129
A művészet kezdetei130
Hamann az angyalok nyelvéről130
A kifejezés a létezéshez képest hamisítás131
A létezés beszéde az angyali nyelv131
Hamann a jelenések hatalmáról132
A látomás gyönyöre és a jelen idő132
Vegetatív egzisztenciák és a látomás133
Vegetatív egzisztenciánk és a zene134
Vegetatív egzisztenciánk és a tánc136
A költői művek, különösen a líra külön világa137
A gondolat és a szív140
Az értelem küzdelme az állattal140
Az értelem tesz emberré141
Az értelem küzdelme tesz emberré141
Az értelem túlbecsülése141
A logikai rend vágya142
A rend vágya úgy a vegetatívában, mint az értelemben142
A szépség ősi követelménye143
Konkrétum: zűrzavar, - absztrakció: rend143
Az absztrakciók logikus tisztasága143
Az absztrakció anyagtalansága144
A művészetben gondolatot keresni144
Az állati és emberi figyelem örömei145
A hallucinatív öröm más, mint az értelemé146
Vegetatív szisztémák gyönyörei146
A művészet becse147
Művészet és naivitás147
Konkrét legyen a kép148
Poe Edgar a művész hatásvadászatáról149
A részletek értéke149
A képzelet autonómiája150
Retrospektív értékelése a szukcesszív műnek150
Igéző részletek151
Sok részlet helyett egy-egy151
Nem szükséges sokat látnunk egy alakból152
Hamis ítélkezés a művészetről153
Megint az élmény iránti hűségről?155
A megfigyelések túlértékelése155
Lélekanalízis határai az irodalomban157
A lélek indulatmeneteinek kifejezése158
A szív idézete: líra159
A mások érzéseinek kifejezése159
Meghatottságunk nem a mű értéket dicséri159
Meghatottságunk rászed minket160
Átélni más, mint elhinni valamit161
A tudományosan helyes lélekanalyzis a művészetben hamisan hathat161
A lélek jelenjen meg testi formában163
A mélységek, - die Tiefe164
Nem feltárni, - külsőségekkel mélyre hatni164
Mikor éli ki magát a kép?165
Mi az életteljesség?165
A művészet életet-igenlő tendenciája166
A megfigyelések sora még nem élő szervezet167
Ami és, az egységesen jön létre167
A művész ihlete nagyrészben egységérzés167
Negyedik előadás169
A harmadik előadás összefoglalása171
A vázlatkönyv jelentősége172
Lélekzetvételi periódusok172
Az elbeszélés tempója. Periódusok173
A lavína példája és a lassúsági határ174
Kűlső ingerek, mint az alkotás lendítői175
A lendület struktúrát hoz létre176
Egyéni példa a lendület szükségességéről177
A kezdet lendületi jelentősége az alkotásban178
Példa a lendülettelen és a lendületes előadásra180
A szervezet beszéde több, mint az akaraté181
A szervezet beszéde több, mint a kicsi181
Dickens bőséges termése182
Dosztojevszki bősége182
A regény állítólagos aranykora183
Utánozni csak a gyengeséget lehet183
A pszichológizálás százada184
A neo-flauberti iskola és a fogalmazás túlértékelése184
Művészi mesterfogások186
Puritanizmus a szépség halála187
Puritanizmus és egyszerűség közti különbség188
A szorgalom elfajzott regényei188
Világnagyságok a riportázs szolgálatában189
Kleopátra egy hisztériás kis mai cica volt190
A művészet alapvető princípiumai efemer-jellegűek-e?190
A szépség életkor szerinti változásai191
A szépség-ideál változásainak egyéb okai193
A torz iránt való hajlamunk197
A torz iránt való hajlamunk eredete198
A szép és csúnya változó koordinátái199
A művészi látás irányító hatásáról201
A torzítás helye a művészetekben202
A mozgás csakugyan életet jelent-e?203
Életet képzelünk bele az élettelenbe203
Az életteljesség vágya a legmagasabbrendű kívánságunk204
Ötödik előadás207
A negyedik előadás összefoglalása209
A gépiesség, mint ideál210
Ami életteljes, abban a rend s avval ellentmondó princípiumok is benne foglaltatnak211
A gépisség lelkesítő hatásai212
Gépiesség az életformánkban213
Az új építészet a szabályosság szolgálatában213
A képzelet más struktúrát szeret, mint az értelem214
A képzelet struktúrái214
Az értelem struktúrái215
A képzelet életteljes princípiumai216
Amit a képzelet felvesz, annak új életet is ad216
Aminek a képzelet új életet ad, abból új örömök is adódnak216
Példák a szenzibilizációra217
További példák a szenzibilizációra218
A művészetben képzeletünket semmi se kötelezi218
A valóság kötelezi képzeletünket218
Szenzibilizáció és hiperesztézia219
Mi a szenzibilizáció?219
Praktikus tanácsok kezdő tanulmányírók számára220
Művészet és értelem221
Esszé-kultúra222
A zenei tanulmányról223
A képzőművészeti tanulmányról224
Az irodalmi tanulmányról225
Az érzékletesség hatása jobban jellemezhető, mint a formáé226
A szépséget képpel lehet legjobban kifejezni226
A lélek alighanem mindent élővé változtat át227
A szavak hallucinatív hatásánk fokozása227
A rózsa példája: hogy mint fokozható a kép hallucinatív ereje228
Nem hinni kell a szót: átélni228
Ami dallamos, az jobban átérezhető228
Ami gazdagabb asszociációt kelt, az jobban átélhető229
A szó érzéki ereje környezetétől is függ229
Az egységes kompozíció hatása a részletre231
Az élmény és műalkotás kapcsolata231
Riporter, műkedvelő, művész231
Fell kell áldozni az élményt a szépség javára232
Életrajzok és önéletrajzok232
Az élményből esetleg semmi se marad233
A művészet önkénye233
A természet utánzása-e a művészet?234
A művészet, mint öncél235
A művész számra minden létező a művészetért van235
"Költő hazudj, csak rajt' ne fogjanak"236
"Nem a való hát: annak égi mása"237
A valóság megszépítése237
A hős rokonszenves-e?238
Az író rokonszenves-e?239
Ha a mű tárgya keserű is: életörömöt adjon239
Ami csúnya, élvezetesen legyen ábrázolva240
Hatodik előadás243
Az ötödik előadás összefoglalása245
A kompozíció szükségessége a művészet másnemű szépségeit bizonyítja246
A művészetben való örömeink behatóbb vizsgálata246
Pieter Breugel szörnyetegei246
Az önző képzelet tematikus attrakciói247
A szörnyűségek tamatikus határai248
Dürer kínzó látományai és Mattia Grűnewald monumentalitása249
A mű szépsége különválik-e a témájától?251
Tibeti lélektan252
Irodalmi példák az önző képzelet attrakcióira257
Egyéb attraktív elementumok258
Szörnyűségek attraktív elemek nélkül259
A leggyötrőbb olvasmány példája259
Raszkolnyikov álma a lovacskáról260
A realizmusról általában261
Naturalizmus és verizmus264
Az érdekeségről általában267
Az akció érdekességéről268
A valóság és művészet egyforma érdekessége268
Az érdekesség durva pillérei269
Ami csak érdekes, az még nem szép269
A ponyva és a műalkotás érdekessége270
A Lear kiály érdekessége270
Az érdedesség voltakép szintén az életteljességet szolgálja271
Naiv és nem naiv-költészet272
A naiv elbeszélés és a mese édessége273
Naiv intrikusok, naiv bonyodalom274
Erkölcsi tétel a naiv művészetben274
Szórakozás a naiv művészetben274
A nem-naiv irodalmi művek bonyodalma és vég-kifejlete275
A naivitás egyes ismérveiről277
A nem-naiv művészet témáinak intenzívebb átélése279
A lovacska halálának érdekessége280
A valóság rendetlensége s a művészet rendezettsége281
Az indulatok természetéről281
Gyötrelmes történet feszültségek nélkül283
A valóság jelensége mindenkor jelenésként hasson a művészre285
A megszokás veszedelme285
A csoda lelki előfeltételeiről285
A gyermek számára a jelenség: jelenés286
Renenerálódó figyelem286
Az észrevétel frisseségénél kezdődik a művészet287
A szavak csengésének hiperesztéziája288
A nyelvek fejlődése az absztrakciók felé vezet288
A szavak érzéki képeinek és eredeti értelmének kopoása288
Eredetileg gyönyörű szóképek elkopása289
Új hasonlat, vagy új szókép erő ad a szónak290
A hasonlatokról290
A hasonlat mozgalmat hoz létre a képzeletben290
A hasonlat, mint lendületi periódus291
A hasonlatnak erénye a tökéletlenség292
Ajánlható pongyolaság a hasonlatban s viszont egy csodálatos pontosság példája292
Hetedik előadás293
A hatodik előadás összefoglalása295
Még további példák a hasonlatosság erejéről297
A beszédszerű írói előadás jelentősége297
Az improvizációról299
Példa a végleges modellálásra299
Példa a bizonytalanabb modellálásra299
További példák a habozó, bizonytalan előadásra300
A figyelem ritmikus és szünetes dinamikája301
Képzelet és ideiglenesség303
A status nascendi nagyobb hatásáról303
A lélek változó és mozzanatos természete304
A képzelet rendre törekszik, de a rend eredetére is kiváncsi305
Amorf emlékjelek a struktúrákon305
Pongyolaság - A kezdet és vég amorf pontjai306
Vázlatosak és tökéletesítők308
A dionűzoszi és apollóni művészet309
Rögtönzés az akusztikus művészetekben310
Újdonságok a művészetben310
A látomás újdonságairól311
A meglepetés mint újdonság312
A hirtelenség hatásai313
A régi szóképek eredetéről313
Asszociációs távolságok egymás mellé helyezése314
Az újdonság múlékony hatása314
Az újdonság, mint művészettörténeti érték315
Iskolát csinálni: ez is művészettörténeti jelenség315
A mindenáron való eredetiség vágya316
Az újítés érdeme elenyészik317
A mű fennmaradásához szerencse is kell317
A mű fennmaradása mégis értékei mellett bizonyít318
Nagy művészek, akik nem voltak újítók318
Epigonizmus319
Újdonság az életszemléletben319
A festészetben kifejeződő világszemléleti újdonság320
A szónak érzéi és értelmi határairól321
Tipikus kép és fogalmi kép322
Szimbolum és allegoria323
Nyolcadik előadás325
A hetedik előadás összefoglalása327
Világszemléletünknek művészet által való befolyásolása329
Az államfenntartók és a művészet hatalma329
Új szemlélet új látomás nélkül330
Szokatlan világszemlélet szokatlan látomásokon331
Az egyéni forradalom revíziót jelent332
A gyerekkor emlékei, mint a konzervatív érzések eredete332
A konzervatizmusról333
Az ideális konszervatizmus érték-védelme334
A konszervatizmus önző motívumai334
Az öregség konszervatizmusa335
A revízió átértékelései337
Amit destrukciónak neveztek el339
A megalkuvások szükségszerűsége340
Ismétlés: A művészi újítás és új világszemlélet koindenciája340
Új világszemlélet mint kaland341
Értelmi elemek a művészetben343
Példa a direkt jellemzésre343
Az értelmi jellemzésről344
A vélemény: értelmi jellemzés345
Véleményünket közölni: nem művészet345
Száműzve van-e az értelem szava az irodalomból?346
Az állandó jelenítés kibírhatatlan 347
A novellista állandó jelenítési vágya347
Az értelem szava néha pihentetően hat a műben?348
Az írónak és hőseinek értelmisége349
Shakespeare gondolati periódusai350
Kilencedik előadás353
A nyolcadik előadás összefoglalója355
Hosszabb időszak összefoglaló előadása az irodalomban357
Michael Kohlhaas357
Megint az érdekességről. Olasz elbeszélők358
A népi elbeszélők tempója és rejtett jelenítése a Michael Kohlhaasban359
A szóbeli jelenítés korlátai360
Az érzéki észlelet és értelmi ítélet érintkezési pontja361
A művészek értelmiségéről362
Az okosság és ostobaság mint gyűjtő-fogalmak362
Az értelmiség kritériumai s ebben: logikai, érzelmi és erkölcsi elemek364
Tolsztoj és a törvény366
A Kreutzer-szonáta367
A művész figyelme konkrétumokra irányul368
Figurák369
Az író kíváncsiságának szkematikus képe369
Az író és a gondolkodó figyelmének különbségei370
Tolsztoj konkrétumokból levont törvényei371
A gondolkodó szkematikus képe372
A gondolkodás és víziók emberének alkati különbségei372
A vízió és gondolat antagonizmusa373
Az absztrakcióra való képesség és a vízió együttes adománya374
Újra Shakespeara gondolatairól375
Shakespeara a társadalmi erkölcs szolgálatában375
Tolsztoj jósága vízióban376
Az ideák művészete377
Stilizálás és szimbólika377
Az ideát konkréten megmutatni378
Az ideát újból vérrel itatni378
Konkrétumok, amelyek az ideára tesznek figyelmesség379
Esztéta-lelkek a stilizálás világában380
Képzőművészeti stilizáció380
Külső és belső szemlélet381
Tizedik előadás383
A kilencedik előadás összefoglalása385
Az elképzelés határairól386
A végtelen elképzelés lehetetlen387
A matematikusok képzelete387
Hipotézis és képzelet387
A gyászoló színésznő és a modellje388
A gyászolók színészete389
A művészi teremtés lelki feltételeiről389
Kedv nélkül létezik-e művészi teremtés?389
Fájdalmas élményekkel élettejesen hatni391
A levertség nem teremt391
Az élményen művészi célból változtatni: ehhez distancia kell391
Az élmény közelsége árt a műnek. A túl nagy távolság is393
"Túlságosan fáj. Nem megy."394
A tudatos akarat árt az alkotásnak394
Feladatok a művészetben395
A művész erőfölöslege395
Gyermeki kedély és a művészet396
A naivitás princípiuma úgy a művészben mint a műélvezőben397
A nem-tragikus élmények szükséges távlata398
Az életképesség szükséges távlata399
Az emlékezés optimális távlata400
A múlt nagy távolságai401
A történelmi művészetről402
Történelmi hűség403
A történelmi rekonstrukció módjai403
A régmúltak legendái405
Kellemes élmények túlságos közelsége406
A káosz és elrendeződése406
Latens emlékezés407
Élményeink elrendeződése és újabb zűrzavara407
Az ihlet és a latens emlékezés407
Tizenegyedik előadás411
A tizedik előadás összefoglalása413
Az indulatokról és indulatmenetekről általában414
Az indulatok robbantóhullámszerű indítékai416
Az indulat megjelenési formái indulatot keltenek417
Az indnulatok automatizmusa417
A mi néger zenéink jellemzése420
Az indulatok szeretik az ismétlődést422
Az indulatok lefolyása423
Gazdátlan indulatok426
A periódus forma-alkotó427
Az indulat dalol428
Mi szeretjük indulatainkat430
Indulat és érzelem431
Az indulati készség polarizációja432
Indulatmenetek látomás nélkül433
Látomás nélkül az indulat nem hoz létre művészetet434
A dal melodikája442
Periodicitás és préformáció444
Periodicitás és ritmus449
Szabad vers és indulat451
Tizenkettedik előadás453
A tizenegyedik előadás összefoglalója455
Az indulatmenet és ábrázolás együttesének szemléltető levezetése457
Az illusztráció jelentősége458
A rossz vers mint jó zenei szöveg459
Elbeszélő művek megzenésítésének lehetetlensége460
Gondolatok zene útján való kifejezése461
A pátoszról általában461
Értelem és indulat462
A szillogizmus eredete463
Dal-forma és szillogizmusz464
Az egész anyag bölcseleti összegolalása467
A világ egységéről részeinek összefolalásáról468
A gondolat és művészet rendjének közös eredete471
A művészet és a rend472
Az értelem és indulat együttes rendje473
Az élő-beszéd periódusai473
Az elbeszélő próza periódusai475
A gondolat-ritmus rotációja476
Az északi elbeszélők ritmikai tonalitása479
Mikor bánik tehetségével jól a művész?479
A művész legsajátosabb hangvételéről480
Mi a "recul"? És mi a prolongált ihlet?481
Ki a művész elképzelt olvasója?482
A tizenkettedik előadás összefoglalója483
Utóhang485
Kis Pintér Imre: Néhány megjegyzés az új kiadáshoz489

Füst Milán

Füst Milán műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Füst Milán könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem