kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Fűzött kemény papírkötés |
Oldalszám: | 1.122 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-18-5318-7 |
Megjegyzés: | Tankönyvi szám: 41164/I-II. Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva. |
I. kötet | |
Előszó helyett: Ady Endre moziverse | 3 |
A kommunikáció formái: Fiktív és nemfiktív | 5 |
A jelek és a dolgok (Szemiotikai bevezetés az esztétikába) | 5 |
Az angyalok létmódja (A képzeletelmélet jelontológiai alapjai) | 7 |
Fikció és fantázia | 16 |
Vita a fiktívvilág létéről | 20 |
A fikcióelmélet tárgyelméleti alapjai | 23 |
A társadalmi imaginárius szféra fenomenológiai ontológiája | 36 |
Képelmélet | 36 |
A fiktívtárgy létmódja | 42 |
A képzelet struktúrája | 51 |
A képzelet funkciója. Az imaginárius széfra társadalomontológiai (filozófiai antropológiai) problémái | 59 |
"Csak ami nincs, annak van bokra..." (Stanley Kubrick: Shining - film a fantáziáról) | 66 |
A fikció formái: Ábrázolás és mesélés | 87 |
Esztétika aszkétika (A kvázireferenciális fiktívkommunikáció és az "ábrázolás" fogalma) | 89 |
Az esztétikumok sajátosságai (A "mesélés" fogalma) | 97 |
Egy "nem-euklideszi" esztétika alapjai | 112 |
A "valószínű 1": életszerűség | 112 |
A "valószínű 2": műfajszerűség | 113 |
A "valószínű 3": közhelyszerűség | 115 |
A "valószínű 4": anagnorisis | 120 |
Az esztétikai kultúra strukturális-szemiotikai antropológiája | 121 |
A dichotomizáció szemiotikája | 121 |
Az esztétikai érzékenység és a művészi világkép típusai | 141 |
A "komoly" fenomenológiája | 155 |
A "könnyű" fenomenológiája | 160 |
Az ellenvilág fogalma | 173 |
A fikció mint kora korrekciója | 173 |
Az ellenvilág mito-logikája (mesélés és ábrázolás: Sirk és Fassbinder) | 199 |
"Álomidő" és szabadság | 214 |
Utópia, nosztalgia és édeni mindennapiság | 214 |
Fenn az égben az angyalok vigyáztak ránk (Gaál Béla Meseautója és az álomidők archeológiája) | 234 |
A trivalitás bölcsessége | 244 |
A populáris mitológiák episztemológiája | 244 |
A mesevilág ontológiája | 246 |
Kommentárok Kertész Mihály: Casablanca című filmjének repülőtéri képsorához | 254 |
Lehetőségesztétika | 295 |
Lehetőségélmény, lehetőségtudat, lehetőségember | 295 |
Arisztotelész és a klasszikus logika lehetőségelmélete | 299 |
A lehetőséggondolat kritikája: Hegel | 300 |
Kierkegaard válasza | 303 |
Az anyag mint lehetőségekkel terhes anya-anyag (Ernst Bloch) | 308 |
A szcientista lehetőséggondolkodás termékeny lehetőségei (Lukács György) | 310 |
Sartre. A lehetőség mint "speciálisan az enyém" | 312 |
A lehetőség formatana | 314 |
A lehetetlen karaktertana és tipológiája | 318 |
A mesélő fikció formái: Kaland és fantasztikum | 325 |
A kaland poétikája | 327 |
A kaland fogalma | 327 |
A kaland esztétikája | 331 |
Hőstett és kaland | 335 |
Búcsúzások | 338 |
Kaland, pánik és perverzió | 342 |
Kaland és közöny | 344 |
Amiről a kalandor a tábortűznél sem beszél | 348 |
Kaland és humor | 352 |
Rendkívüli utazások és veszedelmes gyönyörök | 354 |
A kaland differenciálódása (A kaland formatana és a kaland nagyformája) | 363 |
A bűn kalandja 1.: Vad álmok, A klasszikus gengszterfilm világképe | 367 |
A bűn kalandja 2.: Kezdetben volt a (gonosz) tett. A bűnügyi film alakváltozásai | 381 |
"Álomrealizmus" | 389 |
A mesélő kvázi-ábrázolás formája és műfogásai | 389 |
A kis kaland üzenete és a köznapok szenzációja | 396 |
A fantasztikum fogalma | 405 |
Csoda és kultúra | 419 |
A tudattalan fantasztikum | 419 |
A kulturális realitáskép elméletéhez | 423 |
A csoda fogalma | 439 |
A csoda kritikája | 454 |
A fantasztikum erdete | 464 |
Van-e a jövőnek jövője? A kvázi-fantasztikus kaland problémái | 479 |
A kvázi-fantasztikum elmélete | 479 |
Tudományos-technikai prognózisok az antiutópia vonzásában | 487 |
Hány év a világ Antiutópiáig? (Mad Max I.: A hős születése) | 489 |
Mad Max II.: Apokalipszis üreg ég alatt | 500 |
II. kötet | |
A fantasztikum poétikája | 515 |
A fantasztikus fantázia szorongásai (legitimációszükséglete) és a motivált fantasztikum problémái | 517 |
A teológiai motiváció és a legendás fantasztikum | 519 |
Hír és költészet - szent és profán szenzációk | 519 |
Az író fantasztikuma | 520 |
A világtörténelem esztétikája | 529 |
Bevezetés a történelem-fantasztikus film mitológiájából | 529 |
A hősi rajongás és az epedő szerelem mitológiája (A lovagfilm) | 532 |
A tér fantasztikuma | 537 |
A tér esztétikája és az egzotikus kaland fantasztikus tendenciái | 537 |
Kelet és Nyugat | 540 |
A téridő fantasztikuma | 541 |
Elsüllyedt világok | 541 |
Arab éjszakák | 542 |
Fellebben a fátyol | 546 |
A szerető teste mint elsüllyedt világ | 549 |
Az SF-nagyforma vázlata | 551 |
A science-fiction-nagyforma helye a fikcióspektrumban | 551 |
Világok harca | 555 |
Titkos invázió | 558 |
A science fantasy világa | 563 |
A science fantasy lényege és forrásai | 563 |
Eksztatikus utazások. Emelkedés | 566 |
Eksztatikus utazások. Alászállás | 570 |
Eksztatikus utazások. Az idő forrásai felé | 572 |
Az eksztatikus utazás szimbolikus proletarizálódása | 577 |
"Több dolgok vannak földön és egen..." | 579 |
Okkultizmus, ezoterika, parapszichológia | 579 |
A "szív böjtje" és a "hajnali fény" | 582 |
A sejtelmes | 584 |
A baljós, az ígéretes és a titokzatos | 584 |
A magyar film állócsillaga (Hamza D. Ákos: Szíriusz) | 585 |
A kvázi-sejtelmes fogalma és fajtái | 601 |
A félig megtagadott fantasztikum és a félig rehabilitált baljós hős | 602 |
A fantasy | 604 |
A fehér fantasztikum | 604 |
Az infantilis libertinizmus paradicsoma és a felnőtt mint rendőrfelügyelő | 607 |
A romlás vad- és művirágai (A fekete fantasztikum világa) | 611 |
A horror fogalma | 611 |
A borzalom esztétikája | 613 |
A szorongás kéje | 619 |
A gonosz szimbolikája | 619 |
Teratológia (A monstrum problémája) | 633 |
Monstrumontológia | 636 |
Monstrumszociológia | 636 |
Monstrumpszichológia | 637 |
A kettősség esztétikája (bevezetés a klasszikus horrorfilm mitológiájába) | |
From Monte Carlo with love | 650 |
Victor Fleming: Dr. Jekyll és Mr. Hyde | 650 |
A férfi miért szül monstrumot? | 663 |
A gonosz örök visszatérése | 670 |
A vaksors tragédiájától az elfojtott gyász komédiájáig | 674 |
A virágzó nő titka: a rém | 680 |
Aesthetica in nuce (A nagyesztétikum kis esztétikája) | 687 |
Az ábrázolás formarendszere és a dokumentarizmus kérdései | 689 |
A köznapi élet költészete (A naturalizmus problémái) | 691 |
Mi marad meg a realizmusesztétikából? | 695 |
Az avantgarde elmélete | 699 |
A kezdet rettenetessége (A művészettörténet elméletéhez) | 709 |
A firvol kód: Az alapstruktúrák mélypoétikája | 711 |
A fikcióspektrum szinronikus vizsgálata | 711 |
"A sötétség mélyén" (A "kettőség" és "hármasság" esztétikája) | 714 |
Az esztétikai tárgy élményrétegei | 723 |
A szubsztitúciók szubsztitúciója és az esztétikai evolúció | 727 |
Az esztétikai evolúció alaptörvénye | 727 |
Az esztétikai evolúció mozgatóerői | 736 |
A lefokozás | 736 |
Az alternatív szubsztitúciós rendszerek alapjai a mindennapi életben | 753 |
Az esztétikai evolúció mozgatóerői | 756 |
A felfokozás | 756 |
A mítosz lázadása és szövetségesei: A romantika mint populáris kultúra laboratóriuma | 759 |
A paradigmaváltás mint menekülés az ellentéteshez | 763 |
Epikai természet és epikai fejlődés | 765 |
Az esztétikum kibontakozása a történelemben | 769 |
A film második gyermekkora (A mai tömegfilm fejlődéstendenciái) | 772 |
Szexuálesztétika | 787 |
Erósz és szexus | 789 |
A meztelen ember | 789 |
A fajfenntartástól az erotikáig | 794 |
Az erotika hermeneutikája felé | 796 |
Szellem és szerelem | 802 |
Szerelem és "esszencia" | 802 |
A szerelmi feltételek freudi pszichológiája | 813 |
Szerelem és "egzisztencia" | 817 |
Szex-szemiotika | 823 |
Erogén zónák: a vizsgált rendszer jellemzése | 823 |
A folyamat jellemzése: tevékenység és írásmód | 832 |
A pornográfia poétikája | 837 |
Az erotika korlátozott és kidolgozott kódja | 837 |
A "valósítsd meg!" imperatívusza | 838 |
A lineáris progresszivitás obszcén kritikája | 841 |
A "végtelen szex" | 845 |
A kiegyensúlyozott ingereloszlás és a tilalom tilama | 848 |
A kölcsönösség szabálya | 854 |
A párkapcsolat monopoliumának felszámolása és a kulturális interakció határai | 860 |
Az ellenkorlátozott kód | 864 |
Erósz és tömegkultúra | 866 |
A pornográfia valóságellenessége | 866 |
A művészet vége mint pornográfia | 871 |
A kommunikatív spektrum megkettőződése | 876 |
Szerelem és halál | 879 |
Az én és a kéj | 879 |
Kéj és iszonyat | 890 |
A regresszió hermeneutikája | 896 |
Az undor problémája (esztétikai kategória vagy ontológiai egzisztenciálé?) | 903 |
A rút anyag | 903 |
Az inkarnáció fenomenológiája | 906 |
Összehasonlító szexuálesztétika | 909 |
Amerikai liberalizmus (Tracy Lords a Hollywood Heartbreakers című filmben) | 909 |
Erotikus totalitarizmus (Cicciolina a Banane al cioccolato című filmben | 917 |
Szelíd eretnek (Olinka Hardimann filmjei) | 925 |
A lét sötét éjszakája (összefoglalás és kitekintés) | 933 |
Az istenek eredete | 935 |
Az iszonyat mint az esztétikum alapkategóriája | 935 |
A homoly lelke | 938 |
Leskelődő dzsungelistenek | 941 |
Az istenek társadalmi rétegeződése és mobilitása | 942 |
A mély torok | 943 |
A tudat eredete | 953 |
A fiatal Ember | 953 |
A földi paradicsom datálásának problémái | 953 |
Az Ádám előtti világ | 956 |
Az őslidércnyomás | 958 |
Az Ádám előtti lélek | 961 |
A gonosz története | 964 |
A gonosz és az érzékenység alapjai | 965 |
A jelek és a gonosz | 968 |
A gonosz és a realitáskép | 970 |
A gonosz és az öntudat | 972 |
A szépség eredete | 975 |
A szépség mint legyőzött borzalom | 975 |
A forma és a fikció mint átszellemítő szelídítő erők | 984 |
Az elfojtott borzalom visszatérése | 988 |
A műalkotás eredete | 990 |
A sírástól a dallamig | 990 |
A gyász mint a múlt feldolgozása és az esztétikum mint a gyász feldolgozása | 992 |
A szeretet mint preventív gyász | 1002 |
A mágikus varázslattól a művészi varázsig | 1006 |
A művészet léttörténeti státusza | 1010 |
A műélvezet eredete | 1018 |
Interpretáció és immortalizáció | 1018 |
Az interpretáció sorsa | 1020 |
A gyönyör mint prereflexív interpretáció | 1022 |
A szellem eredete, a kultúra eredete, a feltámadás fogalma | 1023 |
Az orfeuszi ambivalencia | 1026 |
A nagy felszabadulás | 1028 |
Jegyzetek | 1031 |
Filmográfia | 1109 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.