A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Keresztyén szülőknek, nevelőknek és hitoktatással foglalkozó szakembereknek aligha kell bizonygatni, hogy a vallási fejlődés, a hitbeli meggyőződés alakulása mennyire függ a gyermekek...
Tovább
Előszó
Keresztyén szülőknek, nevelőknek és hitoktatással foglalkozó szakembereknek aligha kell bizonygatni, hogy a vallási fejlődés, a hitbeli meggyőződés alakulása mennyire függ a gyermekek gondolkodásának és világképének fejlettségi szintjétől. A keresztyén nevelés eredményességéhez nem elég tisztán látni a célokat és ismerni az elérésükhöz szükséges eszközöket. A gyermek életébe kívülről bevitt nevelői hatótényezőknek illeszkedniük kell a belső feltételekhez, a gyermek gondolkodásának életkori jellemzőihez, és azokhoz a tapasztalatokhoz, melyeket addigi élete folyamán szerzett. Ezek az adottságok erősen meghatározzák a gyermek vallásos ön- és világértelmezését, átéléseit, ítéletalkotását és viselkedését.
A valláspedagógia két szemléletváltáson ment át az elmúlt három évtizedben. Az első, a korábbi főképp tradícióápolást és keresztyén etikai normák elsajátítását szorgalmazó, általában múltba tekintő, régi idők értékein tájékozódó nevelési felfogást váltotta fel olyan keresztyén nevelésre, mely a gyermekek és a fiatalok mai tapasztalatait és problémáit veszi alapul, s ezek feldolgozásához, megoldásához hívja segítségül a Biblia üzeneteit, valamint a biblikus keresztyén hit felhalmozódott tapasztalatait, amint azok hitvallásokban megfogalmazva ránk maradtak, vagy az egyház történetének eseményeiből kiolvashatók. A nevelőnek eszerint azt kell először megtudnia, hogy milyen kérdések foglalkoztatják a gyermekeket és a fiatalokat, milyen tapasztalataik vannak a világról és önmagukról, hogy azután ezekre nézve felkínálhassa a keresztyén hit válaszait és megoldásait.
Ismét fordulatot hozott a valláspedagógiában a 80-as évek elején a valláslélektani fejlődéselméletek megjelenése. Ezek a gyermekek és a fiatalok vallásosságának alakulását pszichikus fejlődési adottságokkal hozzák kapcsolatba. Korábban sem hagyta a hitoktatás egészen figyelmen kívül az értelmi képességek fejlettségét, a valláslélektani vizsgálatok azonban kimutatták, hogy a keresztyén nevelés számára nemcsak a gyermek értelmi felfogóképessége szab bizonyos feltételeket a hitbeli fejlődés ütemére nézve, hanem a szülőkkel s általában a személyi környezettel való kapcsolat történései és a bennük szerzett élmények és tapasztalatok is lényegesen befolyásolják a vallási fogékonyság erősségét és minőségét.
Vissza
Tartalom
ELŐSZÓ 5
TAPASZTALÁS ÉS EMLÉKEZÉS - ÖNÉLETRAJZI MEGKÖZELÍTÉSEK 9
„Ahogyan a gyermekek általában Istenben hisznek" 9
„Az ostya-emberke" 11
Lioba nővér „Fillérke-Istene" 13
Isten mint a gyermek játszótársa és mint ifjúkori fogalmi konstrukció 17
ŐSI RÁÉRZÉS VAGY GYERMEKI MÍTOSZ? 31
Van-e gyermek- és ifjúkori vallás? 32
A vallási fejlődés megközelítései 41
ALAPBIZALOM, LELKIISMERET-FORMÁLÁS ÉS LÉT-ÉRTELMI KÉRDÉS 52
Sigmund Freud: A vallás mint az apa utáni vágyakozás 53
Erik H. Erikson: Az alapbizalomtól az identitásig 63
A vallási fejlődés korai gyermekkori gyökerei 82
Kritikai kérdések 87
MEGÉRTENI ISTENT ÉS A VILÁGOT 95
Jean Piaget: A megismerés fejlődése 96
Lawrence Kohlberg: Az erkölcsi ítélőképesség fejlődése 101
Fritz Oser-Paul Gmünder: A vallási ítéletalkotás fokozatai 108
James W. Fowler: A hit fokozatai 124
Kritikai kérdések 145
VALLÁSI FEJLŐDÉS, SZOCIALIZÁCIÓ ÉS KÉPZÉS 153
Mit jelent a „vallási fejlődés"? 154
Család, iskola és társadalom mint a fejlődés kontextusai 159
A képzettség és az egyháztól való eltávolodás 161
A vallási szocializáció a családban és az egyházi kötődés 165
VALLÁSI SZIMBÓLUMOK 169
A szimbólum és az életpálya tapasztalata 170
Szimbólumképesség és szimbólumértelmezés 175
A szimbólum, a tapasztalat és a szimbólumértelmezés köre 179
AZ ISTENKÉP FEJLŐDÉSE 185
A korai gyermekkor: a szülőkről mintázott Isten 186
A közép és késői gyermekkor: az istenkép és a szülőkép közötti különbség 188
Ifjúkor: az istenkép beépítése, megszemélyesítése és absztrakciója 190
Valláspedagógiai következmények 196
8. VALLÁSI FEJLŐDÉS ÉS KERESZTYÉN HIT 201
Hit és vallás 202
A fejlődés célja 207
9. VALLÁSI FEJLŐDÉS ÉS NEVELÉS 214
A fejlődés vonatkozású nevelés szükségessége 214
A fejlődés mint a nevelés célja? 217
A fejlődés vonatkozású vallási nevelés feladatai 221
IRODALOM 226
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.