Előszó
Ebben a könyvben ismert, kevéssé ismert vagy a szakirodalomban eddig le nem írt rovásemlékek megfejtéseit gyűjtöttem egybe. Mindig az első megfejtőknek a legnehezebb, az utánuk következők már kitaposott ösvényen járnak, még akkor is, ha olvasatuk jelentősen eltér egymástól. Ráadásul a többieknek már nem kell a rovásemlék adatait aprólékos munkával összegyűjtögetni.
A megfejtések alapvető követelménye a régi rovók tisztelete. Ha ritkán hibát is találunk a feliratban, arra gondoljunk, hogy készítője a magyarság szempontjából fontos művelődéstörténeti emléket hagyott ránk.
Aki megfejtésre vállalkozik, annak ismernie kell a rovásemlékek történetét, az előző megfejtők olvasatait, a jelek párhuzamait és a régi magyar szókincset is. Különösen fontos a még látható emlékek személyes megtekintése. A megfejtések csak akkor helytállóak, ha pontos rajzok alapján készültek.
Az írásemlékek korát illetően kizárólag a tanult régészek, történészek által meghatározott időpontokat használom. Ahol vita van közöttük, ott annak az eredményeit fogadom el, akinek tanulmányaiban a hazaszeretet, a rovásírás iránti tisztelet nyilvánul meg. Kétes esetekben a néphagyomány és a néprajz is jó iránymutató.
Eddigi leghosszabb összefüggő megfejtésem Somogyi Antal 17-18. századi könyvgyűjteménye rovásírásos oldalainak olvasata, összesen 47 lap. A megtisztelő felkérést Mandics Györgytől kaptam. A rovásírásos szövegek átírása 2012-ben jelent meg Mandics György: Somogyi Antal rovásírásos gyűjteménye c. kötetében, ezért itt nem szerepel.
Igen fontosak a papírkönyvek, az igazi tudás nem a világháló tömörített, elkapkodott, felületes, néha tudatosan félrevezető ismereteiben található. Sok anyag rejtőzik még a nagy könyvtárak régi köteteiben őseink írásáról.
A rovásírás oktatását az általános iskola 3. osztályának elvégzése után kezdjük. Más munkáimban, (pl. a Fejlesztő feladatok rovásírással 5-9 éves gyermekeknek c. füzetemben) részletezem ennek okait. Már az első foglalkozáson mutassunk be rovásemlékeket, a továbbiakban ezeken keressük ki az új betűket. így nem lesz gyökértelen, rovásemlékektől elszakadt az oktatás, nem férkőzhetnek be az ősi betűk közé olyanok, melyek hiteles történelmi emlékeinken nem fordulnak elő. Korán kezdjük a megfejtési gyakorlatokat, már a 3. foglalkozáson meg szokták tanítványaim fejteni a Gelencei Feliratot, így lehet jó megfejtőket kinevelni.
Vissza