Előszó
A magyar közoktatási rendszer jelentős szemléleti, tartalmi és szerkezeti megújulásához érdemes kaput nyitni a kutatási-fejlesztési lehetőségek számára és tudatosan építeni az óvodák és iskolák kísérletező, alkotó kedvére.
A szakmaiságukban bízó pedagógusoknak természetes volt, hogy az 1980-as évek végén - a pluralizmus első kínálkozó lehetőségét kihasználva - kibújtak az egységes, merev óvodai élet rendszeréből, és jó pedagógiai érzékkel útkeresésre indultak. így történt ez a soproni Benedek Elek Óvóképző Főiskolán a gyakorló óvoda két óvónőjével, Friedrich ÁRPÁDNÉval, Lakihegyi ALFRÉDNÉval és velünk, e könyv szerzőivel, akik biológia-kémia, valamint matematika-pedagógia és ábrázoló geometria szakos tanárként élni kívántunk a szabadság és felelősség örömével.
Felvázoltuk egy természet- és életközeli, a gyermek és az óvónő egyéniségét tisztelő, kényszer nélkül fejlesztő és szabad önkifejezést biztosító óvodai élet körvonalait. Szerettük volna elmélettel megalapozni pedagógiai gondolkodásmódunkat. Kutatásaink során hamarosan kiderült, hogy semmi újat nem fedeztünk fel. Elképzeléseinknek évszázados gyökerei vannak, csak valóra kellene váltani a sok-sok értékes gondolatot!
A századeleji reformpedagógiai mozgalmak szinte elkápráztattak bennünket sokszínűségükkel. Orvosok, pszichológusok, filozófusok, pedagógusok, a század valamennyi jelentős pedagógiai gondolkodója ebben a mozgalomban tevékenykedett. Elképzeléseiket kipróbálták kísérleti laboratóriumokban, új iskolákban. Egzaktság, progresszivitás jellemezte őket. Filozófiai, biológiai, pszichológiai kutatásokkal megalapozott, a gyakorlatban ellenőrzött pedagógiai irányzatok születtek, amelyeknek Észak-Amerikában és Nyugat-Európában megvoltak a gazdasági, társadalmi feltételei. Örülünk és jó jelnek tartjuk, hogy napjainkban Magyarországon újraélednek ezek a jól kidolgozott pedagógiák. Szabadságjogaink megnyilvánulásának egyfajta mutatói ezek a törekvések. Sokszínűségükkel a század elején is egy szellemi piaci versenyhelyzetet teremtettek, a társadalmi közvélemény előtt vizsgáztak, ily módon járultak hozzá a pedagógiai munka színvonalának emeléséhez.
Vissza