1.067.136

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Free Pascal

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: ComputerBooks Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 269 oldal
Sorozatcím: Együtt könnyebb a programozás
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-618-348-1
Megjegyzés: CD-melléklet nélkül. Néhány fekete-fehér ábrával.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Évszázadokon át szállóigévé vált a mondás „Hajózni kell!". Napjaink emberei nagyjából úgy érezhetik magukat az informatika térhódításától, mint a régi idők emberei az óceánok partján. Akkoriban is... Tovább

Előszó

Évszázadokon át szállóigévé vált a mondás „Hajózni kell!". Napjaink emberei nagyjából úgy érezhetik magukat az informatika térhódításától, mint a régi idők emberei az óceánok partján. Akkoriban is megvolt a választás szabadsága - felszállni egy hajóra és elvitetni magát a világ négy sarkába, vagy megtanulni a hajózás tudományát, és kalandtól hajtva bejárni a tengerek végtelen habjait.
Az informatika óceánjain is rengeteg csónak, hajó, tengerjáró áll rendelkezésünkre az alkalmazások képében, melyeket tudó kezek, emberek készítettek. Ezek a kisebb, nagyobb programok életünk kísérőivé váltak, bár általában nem is gondolunk programként rájuk (mobil telefonálás, Internetezés, számítógépes játékok stb.) Hihetetlennek tűnhet, azonban az alkalmazások készítéséhez vezető út mindenki előtt nyitva áll. Semmilyen különleges adottság, művészi hajlam nem szükséges ahhoz, hogy programot készítsünk. Jogos tehát a hajdani szólás átfogalmazása „Programozni kell!". Vissza

Tartalom

Előszó 1
1. Ismerkedés a Free Pascal rendszerrel 3
A Free Pascal első látásra 3
Milyen alkalmazásokat fejleszthetünk a Free Pascalban? 4
A Free Pascal Compiler működési módjai 6
1. A Pascal program szerkezete 7
1.1 A legegyszerűbb Pascal program 8
1.2 Egy bonyolultabb Pascal program 8
1.3 Néhány további példa kezdő programozóknak 9
2. A Pascal nyelv elemei 11
2.1 Foglalt szavak és módosítók 11
2.2 A program utasításai és sorai 12
2.3 Azonosítók 12
2.4 Számok 13
2.5 Szövegkonstansok 13
3. Alaptípusok, deklarációk 15
3.1 Változók 15
3.2 A Free Pascal nyelv típusai 16
3.2.1 Egyszerű típusok 16
3.2.1.1 Numerikus adatok tárolása 16
3.2.1.2 Logikai információk tárolása 18
3.2.1.3 Karakteres adatok tárolása 18
3.2.1.4 Sorszámozott típusok 19
3.2.2 Karaktersorozat-típusok 22
3.3 Típusnevek létrehozása, a type deklaráció 24
3.4 Konstansok 25
3.4.1 Normál konstansok 25
3.4.2 Típusos konstansok 25
4. Alapvető I/O műveletek 27
4.1 írás a képernyőre - a write és a writeln eljárások 27
4.2 Olvasás billentyűzetről - a read és a readln eljárások 31
5. Operátorok és kifejezések 37
5.1 A műveleti jelek csoportosítása 37
5.2 A műveletek elsőbbségi (precedencia) szabályai 39
5.3 Aritmetikai műveletek és kifejezések 40
5.3.1 A precedencia-szabályok aritmetikai kifejezésekben 40
5.3.2 Matematikai függvények használata 42
5.3.3 Típus-átalakítások 43
5.4 Összehasonlító és logikai műveletek 45
5.5 Bitmüveletek 48
5.5.1 Bitenkénti logikai műveletek 48
5.5.2 Biteltoló műveletek 50
5.6 Sztringmüveletek 52
5.7 Példaprogramok egyszerű számítások elvégzésére 53
6. A Pascal nyelv utasításai 57
6.1 Egyszerű utasítások 57
6.1.1 Az üres utasítás 58
6.1.2 Az értékadó utasítás 58
6.1.3 A goto utasítás 58
6.1.4 Eljáráshívás 59
6. 2 Strukturált utasítások 59
6.2.1 Összetett utasítás (blokk) 59
6.2.2 Feltételes utasítások - szelekció 60
6.2.2.1 Az if utasítás 60
6.2.2.2 A case utasítás 65
6.2.3 Ciklusutasítások - iteráció 68
6.2.3.1 A for utasítás 68
6.2.3.2 A while utasítás 72
6.2.3.3 A repeat-until utasítás 74
6.3.2.4 A break és a continue foglalt szavak 76
6.2.4 A with utasítás 78
6.2.5 A kivételkezelés utasításai 78
7. Strukturált típusok
7.1 Tömbtípusok 79
7.1.1 Müvelet azonos típusú tömbökkel 81
7.1.2 Tömbök kezdőértéke 81
7.1.3 Tömbkezelési példaprogramok 82
7.2 Rekordtípusok 85
7.2.1 A rekordok kezelése - a with utasítás 86
7.2.2 Variálható rekord 87
7.2.3 Rekord típusú konstansok 88
7.2.4 Rekordelemü tömbök 89
7.2.5 A rekordok használatát segítő példaprogramok 90
7.3 Halmaztípusok 93
7.3.1 Konstans halmazok 94
7.3.2 Műveletek a halmazokkal 95
7.3.2.1 Halmazok egyesítése, metszete és különbsége 95
7.3.2.2 Halmazkezelö eljárások 95
7.3.2.3 Halmazokra vonatkozó vizsgálatok 96
7.3.3 Halmazkezelési példaprogramok 96
7.4 Állománytípusok 101
7.5 Objektumtípusok 101
7.6 Osztály- és interfésztípusok 101
8. Eljárások és függvények 103
8.1 Eljárások és függvények paraméterei 103
8.1.1 Érték szerinti átadott, bemenő paraméterek 103
8.1.2 Cím szerinti átadott be-/kimenő paraméterek 104
8.1.3 Konstans-, bemenő paraméterek 104
8.1.4 Csak Kimenő paraméterek 104
8.2 Függvények 105
8.3 Eljárások 109
8.4 Globális és lokális deklarációk 113
8.4.1 Az azonosítók érvényességi köre, elérhetősége 113
8.4.2 Az azonosítók élettartama 115
8.5 A forward (előzetes) deklaráció 116
8.6 Rekurzív alprogramok 116
8.7 Paraméterek alapértéke 118
8.8 Alprogramok több változatban (overloading) 118
8.9 Operátorok túlterhelése (overloading) 119
8.10 Alprogramok készítése különböző típusú paraméterekkel 122
8.10.1 Egyszerű típusú paraméterek és függvényértékek 123
8.10.2 Tömbtípusú paraméterek és függvényértékek 127
8.10.3 Rekordtípusú paraméterek és függvényértékek 134
8.10.4 Speciális paraméterek és alprogramok 139
8.10.4.1 Típus nélküli paraméterek 140
8.10.4.2 Eljárás- és függvényparaméterek 141
8.10.4.3 Rekurzív alprogramok 142
9. Programmodulok 149
9.1 A unit modulok készítése és felhasználása 150
9.1.1 A unitok szerkezete 150
9.1.2 A Free Pascal unitjai 152
9.1.3 Példaprogramok a unit modulok alkalmazására 153
9.2 A library modulok használata 159
9.2.1 Dinamikusan szerkeszthető/betölthető könyvtárak készítése 159
9.2.2 Dinamikusan szerkeszthető/betölthető könyvtárak felhasználása 160
9.2.3 Példaprogram a könyvtármodul kialakítására 161
10. Dinamikus memóriahasználat 165
10.1 A mutatótípus és a dinamikus változók 165
10.2 További memóriakezelő függvények és eljárások 168
10.3 Müveletek mutatókkal 169
10.4 Dinamikus tömbök használata 171
10.4.1 Egydimenziós dinamikus tömbök 171
10.4.2 Többdimenziós dinamikus tömbök 173
10.5 Önhivatkozó adatstruktúrák 174
10.6 Feladatok a mutatók használatára 175
11. Objektum-orientált programozás 193
11.1 Az egységbezárás 193
11.1.1 Az object típus 193
11.1.2 Az objektumpéldányok létrehozása 195
11.1.2.1 Statikus helyfoglalású objektumpéldányok 195
11.1.2.2 Dinamikus helyfoglalású objektumpéldányok 197
11.1.3 A konstruktor és a destruktor 199
11.1.4 Az adatrejtés elve 202
11.2 Az öröklés 205
11.3 A sokalakúság 210
11.3.1 Az objektumok zártsága - statikus metódusok 210
11.3.2 Virtuális metódusok 211
11.3.3 Absztrakt metódusok 213
12. Az Object Pascal mód további lehetőségei 215
12.1 Globális tulajdonságok - a property deklaráció 215
12.2 Objektumosztályok - a class típus 218
12.2.1 Az objektumosztályok (class) felépítése 219
12.2.2 Objektumok létrehozása 222
12.2.3 Öröklés és a sokalakúság 224
12.2.4 Osztálymüveletek: is, as 230
12.3 Objektum-interfészek - az interface típus 230
12.4 Kivételek kezelése 234
12.4.1 Kivételek deklarációja 234
12.4.2 Kivételek kiváltása - a raise utasítás 235
12.4.3 A try...except utasítás 236
Kivételek ismételt előidézése 238
Beágyazott kivételek 238
12.4.4 A try... finally utasítás 239
12.4.5 Előre definiált kivételek 240
12.5 Szálak programozása 243
12.5.1 Szálkezelés könyvtári hívásokkal 244
12.5.2 A TThread osztály felhasználása 247
12.6 A Classes modul néhány hasznos osztálya 250
Irodalomjegyzék 263
Tárgymutató 265
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem