Francois Varillon főbb munkái | 4 |
Ajánlás (Fila Béla) | 5 |
Előszó (Szabó Ferenc) | 7 |
Bevezetés | |
A hit lényege | 9 |
Értelem és értelmetlenség | 9 |
Van-e értelme az életnek? | 10 |
Különbséget kell tenni közömbösség és kételkedés között | |
A lényeg lényege | 14 |
Krisztus feltárja, ki az ember és kicsoda Isten | 19 |
Mi misztérium? | |
Ki az ember? | |
Ki az Isten? | |
A hatalomtól a szeretetig | |
Isten csak Szeretet | |
A szeretet jellemző jegyei | 26 |
A szeretet: elfogadás és ajándékozás | |
Isten szegénysége | |
Isten függősége | |
Isten alázatossága | |
Halál és feltámadás | 33 |
Átalakulás | 33 |
A kislányból nő lesz | |
A hernyóból pillangó lesz | |
A búzaszemből kalász lesz | |
A három húsvét vagy három átalakító átmenet | 39 |
A zsidók húsvétja | |
Krisztus húsvétja | |
A mi húsvétunk | |
Döntéseink | 42 |
Döntések fontosság | |
Krisztus jelen van döntéseinkben | |
Krisztus divinizálja a mi humanizáló tevékenységünket | |
Krisztus | |
Jézus tanításának középpontja: a Hegyi Beszéd | 49 |
Kereszténynek lenni annyi, mint osztozni a Fiú tapasztalatában | 49 |
Az Evangélium mindenkinek szól | |
Értelmezzük helyesen a Nyolc Boldogságot | 52 |
Boldogok a lélekben szegények, mert övék a mennyek országa | |
Boldogok a szelídek, mert övék lesz a föld | |
Boldogok, akik szomorúak, mert majd megvigasztalják őket | |
Boldogok, akik éhezik és szomjazzák az igazságot, mert eltelnek vele | |
Boldogok az irgalmasok, mert majd nekik is irgalmaznak | |
Boldogok a tiszta szívűek, mert meglátják az Istent | |
Boldogok a békességben élők, mert Isten fiainak hívják őket | |
Boldogok vagytok, ha Kirsztusért üldöznek benneteket | |
Az új Törvény | 61 |
Adni, ahogyan sten ad | |
Felhívás a szabadságra | |
Mit jelent ez az állítás: "Krisztus meghalt érettünk"? | 64 |
A Megváltás misztériumának a kezdetleges bemutatása | 65 |
Megköveteli-e Isten igazságossága Krisztus halálát? | |
Pedig az újszövetségi szövegek... | |
Javasolt teológiai megfontolások | 71 |
A szeretet: meghalni önmagunknak, kiszolgáltatni önmagunkat | |
A szeretet mindenhatósága a megbocsátás | |
Történelmi tény-e Krisztus feltámadása? | 76 |
Történelem és hit | |
Az üres sír | |
Jézus megjelenéseinek objektív volta | |
Hogyan született az apostolok hite? | |
A hitetlen és a hívő kísértése | |
Nem csoda, hanem jelek sorozata | |
Következtetés: Krisztus feltámadása a történettudomány számára feladott kérdés | |
Krisztus feltámadt halottaiból és felment a mennybe | 90 |
A feltámadás | 90 |
A szeretet vágy a halhatatlanságra | |
Túlélés önmagunk által vagy egy másik lényegben? | |
Egyedül Jézusban erősebb a szeret az életnél | |
A feltámadt Krisztus megalapozza a halhatatlanságunkat | |
A Mennybemenetel | 96 |
Képek és valóság | |
A Menny: Isten és ember bensőség találkozása | |
Krisztus mennybemenetele az emberi szabadság tiszteletben tartása | |
Isten ajándékának befogadása | |
Szűz Mária | 103 |
"Fogantatott a Szentlélektől, született Szűz Máriától" | 103 |
Krisztus szűzi fogantatása valós esemény | |
Az Egyház hitének melegsége és mértékletessége | |
Az Egyház: Isten látható ajándéka | 108 |
Isten ajándékának látható volta | 108 |
Nem az ember megy Istenhez, Isten jön felénk | |
Akik láthatatlanul tartoznak az Egyházhoz | |
Az Egyház hármas eredete | 112 |
A történeti rendet | |
Az Egyház eredete Istenben | |
Az Egyház eredete az emberben | |
Szeretet-misztérium | 115 |
Egy | |
Szent | |
Katolikus | |
Apostoli | |
Jézus Krisztus valóságos Isten és valóságos ember feltárja előttünk: kicsoda Isten és kicsoda az ember | |
Bevezetés | 121 |
Szentháromság-egyisten: egy csak-szeretet-Isten belső élete | 123 |
Isten hatalma a szeretet hatalma | |
Az út egy háromszemélyű Isten felfedezéséhez | |
A Háromság tökéletesen teljesíti teljesíti a szeretet óhaját | |
Egy Istenben három személy | |
Élni annyi mint szeretni | |
Isten teremtőnek teremti az embert | 134 |
Bevezető megjegyzések | |
Egy felszabadító szeretet, egy felszabadító dinamizmus megtapasztalása | 136 |
Három veszélyes szó kiiktatása | 140 |
Emanáció (kiáradás) | |
Előállítás (gyártás) | |
Kezdet | |
A teremtés misztériumának lehetséges megközelítései | 143 |
A teremtés nem a természettudomány kutatási területére tartozik | |
A művészi alkotás | |
Az újrateremtő szeretet | |
A teremtő aktus misztériuma | 146 |
A szeretet: létrehívás, a lét továbbterjedése | |
A teremtés Istennek olyan alkotása, amelynek folytán a lényeknek önmagukat kell megalkotniuk | |
Isten alázatossági aktusa | |
Isten nem órásmester | |
A teremtő szeretettel együtt jár a kereszt kockázata | |
Az eredeti bűn: lényénél fogva bűnös minden ember | 153 |
Javasolt teológiai megfontolások | 155 |
Ádám helyzete a mi helyzetünk | |
Ádám tökéletessége egy hivatás tökéletes volta | |
Hogyan terjed vagy származik át az eredeti bűn? | |
Az eredeti bűn dogmája lényeges ahhoz, hogy igaz kapcsolatban legyünk Istennel | 161 |
Lényünk gyökerénél fogva bocsánatot nyert bűnösök vagyunk | |
Az ajándék átalakítása járandósággá | |
A test feltámadása, azaz az ember és a világegyetem divinizációja | 165 |
Nem a lélek halhatatlansága, hanem a teljes ember feltámadása | 165 |
Isten, közösségi, testben megélt boldogság | |
A test értéke | 168 |
A halál magányában találkozunk a feltámadt Krisztussal | 173 |
Miért halunk meg? | |
Isten szenvedése | |
A feltámadás a halállal kezdődik, de csak az idők végeztével válik teljessé | |
Jelenlegi testünk nem tökéletesen test | |
A "szellemi test": szabad test | |
Az egész ember és az egész világegyetem divinizált, örökkévaló fennmaradása | |
A divinizáció fonákja: a pokol | 184 |
A pokol a bibliában | 185 |
Az abszolút magány pokla | |
Teológiai megfontolás | 189 |
A pokol mint eshetőség: szabadságunk nagy voltának feltétele | |
Isten pokla | |
A tisztítóhely | 194 |
A tisztítóhelyre szükség van ahhoz, hogy részt vehessünk Isten életében | |
Tisztítótűz = tisztító szeretet | |
Az ember hivatása | |
Néhány eligazítás az ember feladatának teljesítéséhez | 199 |
Élni annyi mint remélni | 199 |
Az emberi remények | 200 |
A remény a hatalomhoz kapcsolódik | |
A modern emberi "hatalmak" | |
Űzzétek ki a szakrálist, rohanva visszatér! | |
Az emberi remények kereszténnyé válhatnak | 208 |
A próféták megtisztítják a szakrálist | |
Jézus feltárja, hogy a Hatalom nem más, csak Szeretet | |
Isten minden hatalmunk hatalma, kezdeményezéseink kezdeményezése | 213 |
Az evangélium: hitre és szabadságra hívás | 217 |
Éljük az Evangéliumot a maga teljességében | 217 |
Krisztus feltárja, kicsoda Isten | |
Isten szeretetével szeressük az embereket! | |
Élni az Evangéliumot annyi mint élni a hitet: a hit öt lépése | 221 |
Első lépés: minden ember a hit alaphelyzetében él | |
Második lépés: az ember minden tettével, kicsivel-naggyal egyaránt, a boldogságot keresi | |
Harmadik lépés: a boldogság keresése az értékek alá van rendelve | |
Negyedik lépés: áttérés a személytelen értékekről a Valakire | |
Ötödik lépés: ez a Valaki csak Szeretet | |
Élni az Evangéliumot annyi, mint Krisztust választani szabadságra nevelő mesterünknek | 226 |
Szabad döntés ott jön létre, ahol az Evangélium és a helyzet elmezése találkozik | |
Jézus Isten örök szabadságával szabad ember | |
Néhány szempont a Krisztus szabadságából való elmélkedéshez | |
Az imádság | 237 |
Hogyan imádkozzunk? | 238 |
Az imádkozás három módja | |
A magánimádság nehézségei | |
Imádság pogány módra | 243 |
A biztonság és állandóság igénye | |
Az istenségtől (divinum) való rettegés elűzésének igénye | |
A "hasznos" Isten | |
Miért imádkozzunk? Az imádság szükséges voltának alapvető okai | 247 |
Isten maga is kéréssel fordul hozzánk | |
Isten az örök Te, aki sose válhat Ő-vé | |
Az imádság bizalmas beszélgetés Isten és az ember között | |
Az imádság Isten ajándékának elfogadása | |
Az imádságban tudatosítjuk, mit jelent és mit tesz Isten a mi életünkben | |
Az imádság az ingyenesség gyakorlása | |
Küzdenünk kell a rossz és a szenvedés ellen | 257 |
A rossz botránya... | 257 |
Három védőbeszéd Isten felmentése érdekében | 258 |
A rossz a jó árnyoldala? | |
Büntetés-e a szenvedés? | |
A rossz az ember szabadságához kapcsolódik? | |
...átalakulhat a megtisztulás misztériumává | 264 |
Ragaszkodni kell a lelkiismeret követelményeihez | |
Az örömre való elhivatottság erősebb a rossznál | |
Átmenet a birtoklásból a létbe | |
Összegzés | |
Mindennek foglalata: az Eukarisztia | 271 |
Egység Krisztussal, aki táplálékul adja magát | 271 |
Vlóságos jelenlét | 273 |
A teljesített emberi feladat hatékony jele | 274 |
Áldozat | 279 |
Hálaadás | 281 |
A felépítendő emberi közösség szentsége | 284 |
Epilógus | 288 |