1.066.213

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A színház nyomában

A dráma művészete változó perspektívában

Szerző
Szerkesztő
Fordító
Budapest
Kiadó: Európa Könyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 328 oldal
Sorozatcím: Modern könyvtár
Kötetszám: 549
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 10 cm
ISBN: 963-07-4052-4
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Francis Fergusson amerikai irodalomtudós és színházi szakember, 1904-ben született. A színház nyomában című könyve 1949-ben jelent meg először. Elemzéseinek tárgya, egyben a könyv alcíme: a dráma művészete változó perspektívában. Abból indul ki, hogy a modern drámairodalom színes, de centrum nélküli gazdagságában lehetetlen eligazodni a színháznak valamilyen általános alapeszméje nélkül (erre utal a könyv eredeti címe: The Idea of a Theater), ezt az alapeszmét viszont csak abban a színházban lehet megtalálni, amely még nem részleges, hanem egyetemes nézőpontból szemlélte az életet, és a közösség életének gyújtópontjában a teljes kultúra mind megannyi vetületét egybefogta. Vagyis "a jámbor igyekezet, hogy értékeljük a kortárs drámaírókat, szükségképp túlvezet rajtuk - Shakespeare és Szophoklész drámai művészetéhez". A könyv az Oedipus király és a Hamlet gazdag elemzését nyújtja, két fejezet Racine Berenicé-jével és Wagner Trisztán és Izoldá-jával foglalkozik mint olyan művekkel,... Tovább

Fülszöveg

Francis Fergusson amerikai irodalomtudós és színházi szakember, 1904-ben született. A színház nyomában című könyve 1949-ben jelent meg először. Elemzéseinek tárgya, egyben a könyv alcíme: a dráma művészete változó perspektívában. Abból indul ki, hogy a modern drámairodalom színes, de centrum nélküli gazdagságában lehetetlen eligazodni a színháznak valamilyen általános alapeszméje nélkül (erre utal a könyv eredeti címe: The Idea of a Theater), ezt az alapeszmét viszont csak abban a színházban lehet megtalálni, amely még nem részleges, hanem egyetemes nézőpontból szemlélte az életet, és a közösség életének gyújtópontjában a teljes kultúra mind megannyi vetületét egybefogta. Vagyis "a jámbor igyekezet, hogy értékeljük a kortárs drámaírókat, szükségképp túlvezet rajtuk - Shakespeare és Szophoklész drámai művészetéhez". A könyv az Oedipus király és a Hamlet gazdag elemzését nyújtja, két fejezet Racine Berenicé-jével és Wagner Trisztán és Izoldá-jával foglalkozik mint olyan művekkel, melyekben a görög tragédia eszménye kétfelé hasad, a tiszta ész, illetve - a merő szenvedély világára. A továbbiakban a modern színház különféle lehetőségeit veszi sorra a szerző, Csehovtól T. S. Eliotig. Következetes és mélyen átgondolt világképe a műalkotások egyedi jellegzetességei iránti finom érzékkel párosul - ezért tud többségükben közismert művekről annyi újat és érdekeset mondani. Vissza

Tartalom

A színház nyomában7
Bevezetés9
Bevezetés17
Oedipus király: a cselekvés tragikus ritmusa24
Oedipus: mítosz és színjáték26
Hős és bűnbak: Oedipus és Tiresisas küzdelme31
Oedipus: Rítus és színjáték42
Szophoklész és a racionalista Euripidész49
Oedipus: egy cselekvés utánzása53
A "tragikus ritmus" analógiái59
Berenice: az ész cselekvése és színháza62
Az ész tragédiája: Berenice, I. felvonás62
A cselekvés racionális utánzása: Racine dramaturgiájának elvei69
Az ész színháza a maga korában és környezetében80
A modern racionalizmus leszűkült világa89
Trisztán és Izolda: A szenvedély akciója és színháza94
Racine-tól Wagnerig94
A Trisztán mint mítosz és mint rítus103
A Trisztán dramaturgiája107
A német nép színháza, avagy A tragédia eredete a zene szelleméből119
Trisztán és Berenice: a cselekmény "tökéletes" egysége és a forma egyértelmű jelentése127
Hamlet, dán királyfi: a cselekvés analógiája131
A Hamlet mint művészi kudarc133
A Hamlet mint többsíkú történet137
A Hamlet mint rítus és rögtönzés149
A Globe színház és a dionüszoszi ünnep154
Rítus és rögtönzés: Hamlet színjátéka mint középpont159
Hamlet szerepének értelmezése168
Analóg cselekvés: a darab egy lehetséges értelmezése175
A Hamlet és a modern színház186
A modern színház részleges nézőpontjai 189
Bevezetés191
A Kísértetek és a Cseresznyéskert: a modern realizmus színháza195
A Kísértetek története: tézis, bűnügyi történet és tragédia198
Alvingné és Oswald: a visszafogott tragikus ritmus202
A Kísértetek vége: az ízléstelen szalon és Európa színpada208
A Cseresznyéskert története213
II. felvonás: a színtér mint a kompozíció alapeleme219
Csehov komédiás művészete: kezdet és vég227
Shaw és Pirandello teátralitása234
A shaw-i teátralitásról: az eszmei sík és a társlgó234
A teátrális cselekmény: Hat szereplő szerzőt keres244
A színház költészete és a költő színháza255
A színház költészete Wagner után: Párizs a két világháború között255
Pokolgép: a modern város mítoszi háttere258
Obey Noé-ja: a mítosz színházi-költői valósága265
Gyilkosság a székesegyházban: a teológia színpada274
A színház megvalósulatlan eszméje289
A tanulmányban használt technikai segédfogalmak297
Függelék299
Történet és cselekmény299
Forma és cél: a történet két vetülete302
Az analógia fogalma307
A komédiás érzékenység: a cselekmény mimetikus észlelése311
Utószó (Földényi F. László)319

Francis Fergusson

Francis Fergusson műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Francis Fergusson könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
A színház nyomában
Állapot:
840 Ft
420 ,-Ft 50
6 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A színház nyomában A színház nyomában

A kötés megnyílt.

Állapot:
840 Ft
580 ,-Ft 30
9 pont kapható
Kosárba
Állapotfotók
A színház nyomában
Állapot:
840 ,-Ft
13 pont kapható
Kosárba