Előszó
Az egységes nyelvi jegyzet II. kötete szervesen kapcsolódik az I. kötethez s vele együtt a nemet, francia és angol nyelvben oly anyagot foglal össze, amely az idegen nyelvi alapozást szolgálja. A két kötet rendszeres feldolgozása a mindennapi élet fő tárgyköreiben való beszélgetést, a szakszövegeknek szótár segítségével való megértését biztosítja.
Ez a kötet 12 leckéből, szemelvényanyagból és szótárrészből áll. Az olvasmányok mind előrehaladó jellegűek, s az I. kötetben megkezdett tárgyköröket folytatják.
Az egyes olvasmányok módszertani feldolgozásában lényeges változások nem történtek. A lexikai anyag fokozatosan halad az eredeti olvasmányok felé, illetve második olvasmányként eredeti szöveget nyújt /vers, elbeszélés/. A nyelvtani feldolgozás nem törekszik a teljességre. Főként azt tűzi ki célul, hogy a lényeges nyelvi jelenségeket olvasmányi keretben szemléltesse és megértesse; arra számít, hogy a szakszövegolvasás során ezek a nyelvi jelenségek újra előkerülnek s a rendszeres nyelvtani tárgyalás keretében véglegesen tisztázódnak. Ehhez a folyamathoz jelentékeny mértékben segítenek hozzá a gyakorlatok.
A szókincs kiszemelésében a gyakorlati nyelvoktatás célkitűzése vezetett: hasznos, felhasználható szókincset biztosítani, amely ebben a kötetben megközelítően 2000 szót tesz ki. Az I. kötet szókincsét hozzászámítva kb. eléri az alapszókincs alsó határát.
Önálló rész a kötetben a szemelvénygyűjtemény /chrestosiatia/. Célja az, hogy lehetőséget nyújtson az idegen nyelv egy-egy fő irodalmi alkotásának szemelvényes megismerésére, s kedvet ébresszen a további olvasásra. A szemelvények helyes válogatással egy-egy olvasmány után is feldolgozhatók, de a legcélszerűbb, ha az olvasmányok után kerülnek sorra. Ez a rész számol azzal is, hogy helyenként a tanulmányok során rendszeres irodalmi ismereteket is kapnak a hallgatók.
Segítséget jelentett a II. kötet elkészítésében, hogy a bírálatot az ELTE Idegennyelvi Lektorátusa vállalta, s a francia kötet szakmai bírálatát Krammer Jenő egyet. docens végezte.
Az I. kötettel kapcsolatban a Módszertani Bizottsághoz számos hasznos, értékes megjegyzés érkezett be, Sok segítséget jelentene a további munkában, ha a kötetet tanító kartársak egy-egy oktatási időszak befejeztével a II. kötetre vonatkozó tapasztalataikat is eljuttatnák a Módszertani Bizottsághoz.
Vissza